ads

گشایش نخستین مرکز تولید قالین در کابل

اولين و بزرگترين مركز توليد و شست و شوي قالين در غرب كابل روز چهار شنبه افتتاح گرديد. به گفته مسئولان، اين مركز كه به همكاري 6 شركت كوچك و بزرگ توليد قالين به نام پيمان اطلس گروپ و با هزينه 150 هزار دالر امریکایی فعال شده است زمينه كار وفعاليت براي ده هزار نفر را مساعد مي سازد.

نویسنده: The Killid Group
22 جدی 1389
گشایش نخستین مرکز تولید قالین در کابل

اولين و بزرگترين مركز توليد و شست و شوي قالين در غرب كابل روز چهار شنبه افتتاح گرديد.

به گفته مسئولان، اين مركز كه به همكاري 6 شركت كوچك و بزرگ توليد قالين به نام پيمان اطلس گروپ و با هزينه 150 هزار دالر امریکایی فعال شده است زمينه كار وفعاليت براي ده هزار نفر را مساعد مي سازد.

وي مي افزايد: اين مركز بزرگ قدرت توليد 100 هزار متر مكعب قالين را در يك سال دارا است كه تنها سالون شست و شوی قالين آن 4 جريب وسعت دارد.

با اين حال محمد هادي فرزام رئيس انجمن توليد و صادرات قالين دولت را در راستاي توسعه و رشد اين صنعت ضعيف خوانده مي گويد: اگر دولت تا يك سال ديگر در راستاي رشد، انكشاف و حمايت از قالين بافان كشور كوشش نكند، قالين بافان از توليد قالين كه عمده ترین قلم صادراتي کشوردر بازار هاي بين المللي است دست خواهند كشيد.

اما متصل كمكي، معين صنعتي وزارت تجارت و صنايع  با رد ادعاي فرزام مبني بر بي توجهي دولت به صنعت قالين مي گويد: به زودي در سرتاسر كشور 4 پارك صنعتي به منظور ايجاد سهولت ها براي توليد كنندگان قالين كشور اعمار مي شود.

به گفته مسئولان در حال حاضر بيش از 85 درصد قالين افغانستان به دليل نبود امكانات كافي براي شست وشو و توليد به پاكستان فرستاده مي شود و بعد از پشت سر گذاشتن مراحل با نشان اين كشور در بازار بين المللي به فروش مي رسد كه سالانه حدود 40 درصد عايد از فروش قالين افغانستان به خزانه پاكستان روانه مي شود.

نور الله دلاوري رئيس اداره آيسا( ادره حمایه از سرمایه گزاری ها) با ابراز نگراني از اين موضوع، ايجاد سهولت در اخذ قرضه هاي كوچك از سوي تاجران قالين وهمچنان فعال شدن دستگاه هاي پيشرفته براي توليد و شست و شوی قالين تا 9 ماه ديگر در سرتاسر افغانستان را از جمله اقدامات اداره آيسا در راستاي انكشاف و حمايه از صنعت قالين عنوان نمود.

با اين حال شماري از كارشناسان امور اقتصادي ايجاد اين گونه مراكز توليد و شست و شوي قالين را يك گام مثبت در اقتصاد كشور عنوان مي كنند.

محمد جواد شهاب كارشناس مسائل اقتصادي مي گويد: ايجاد اين مركز بيشتر از همه اقتصاد پاكستان را كه بر توليد و شست و شوي قالين افغانستان استوار است صدمه مي زند.

با وجود اين كه در سال 1388 خورشیدی بيش از 598 تخته قالين و 3313 تخته گليم افغانستان به ساير كشور هاي جهان صادر شده است، اما به گفته مسئولان اتحاديه مولدين و صادر كنندگان قالين اين رقم نظر به سال هاي گذشته 70 درصد كاهش در ميزان صادرات را نشان مي دهد.

با اين همه قالين افغانستان در گذشته از شهرت خوبي در سطح منطقه و جهان برخورداربود، طوري كه هر ساله عايد فراواني از اثر فروش آن روانه صندوق عوايد كشور مي شد.

اما به گفته آگاهان با گذشت زمان و سه دهه جنگ در افغانستان صنعت قالين  نيز مانند ديگر صنايع و توليدات كشور از تعارض كشورهای همسايه بي بهره نماند و دولت پاكستان با حمايت  قالين بافان افغان و ايجاد سهولت ها براي آنان همواره مفاد زيادي را از توليد و شست و شوي قالين افغانستان به دست آورد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA