ads

ایران، ناقض پیمان ایکوتای سازمان ایکو

ايران تفاهمنامه ايكوتاي سازمان ايكو را نقض كرده است. مسئولان اتاق تجارت و صنایع کشور در اعتراض به ادامه توقف تانكرهاي تيل تاجران افغان در خاك ايران از سوي اين كشور می گویند: ايران تفاهمنامه ايكوتای سازمان ايكو را زير پا كرده است.

نویسنده: The Killid Group
21 جدی 1389

ايران تفاهمنامه ايكوتاي سازمان ايكو را نقض كرده است.

مسوولان اتاق تجارت و صنایع کشور در اعتراض به ادامه توقف تانكرهاي تيل تاجران افغان در خاك ايران از سوي اين كشور می گویند: ايران تفاهمنامه ايكوتای سازمان ايكو را زير پا كرده است.

کشور ایران از مدتی به این سو صد ها تانکر تیل افغانستان را در یک منطقه سرحدی این کشور متوقف نموده که این موضوع با عث اعتراض مردم وتاجران افغان شده است.

در اين تفاهمنامه گفته شده هر كشور عضو سازمان ايكو بايد به تانكرهاي تجاري ساير كشور هاي عضو در اين سازمان اجازه دهد تا از بنادر تجاري كشورش عبور و مرور نمايند.

وي اضافه كرد: اگر تا يك هفته ديگر دولت ايران در  مورد توقف تانكرهاي تيل تجديد نظر نكند، اتاق تجارت و صنايع و سرمايه گذاران خود در اين راستا وارد عمل خواهند شد.

حقجو تحريم نشست اتاق هاي تجارت و صنايع  كشورهاي عضو سازمان ايكو كه قرار است در ماه جنوري در تهران برگزار گردد را از ديگر اقدامات اتاق تجارت و صنايع در مقابل اين عمل ايران مبني بر توقف تانكرهاي تيل افغانستان در خاك اين كشور عنوان مي كند.

این در حالی که هفته گذشته فدا حسين مالكي سفير ايران در افغانستان  گفته بود كه مواد سوخت افغانستان بعد از تشخيص سهم نيرو هاي ناتو( موضوعي كه چند روز بعد از توقف تانكرهاي تيل افغانستان در خاك ايران از سوي مقامات ناتو رد شد)  به شكل تدريجي وارد افغانستان مي شود.

اما به گفته مسئولين اتاق تجارت و صنايع اين تانكرها تا هنوز در خاك ايران متوقف اند و روز به روز ميزان جريمه هاي پرداختي بالاي تاجران افغان افزون مي گردد.

با اين حال رئيس هيئت عامل اتاق تجارت و صنايع درجواب به  سخن چند روز قبل  سفير ايران در افغانستان مبني بر ورود تانكر هاي تيل افغانستان به صورت تدريجي گفت: ايران حق سهميه بندي  مواد تجاري افغانستان را ندارد و دولت افغانستان بايد با توجه به عضويت اش در سازمان ايكو و قوانين وضع شده براي كشورهاي عضو اين سازمان، تفاهمنامه اي مبني بر عدم مداخله ايران و عدم اجازه  به آنان بر توقف تانكر هاي افغانستان در بنادر تجاري شان را با اين كشور عقد نمايد.

كارشناسان امور اقتصادي اين عمل ايران را خلاف قوانين و معيار هاي بين المللي دانسته و اقدامات دولت افغانستان را در راستاي حل اين مشكل ضعيف عنوان مي نمايند.

محمد جواد شهاب كارشناس و استاد اقتصاد پوهنتون كابل مي گويد: دولت افغانستان حق دارد در صورت عدم كاميابي در مذاكرات با دولت ايران به سازمان ايكو شكايت كند.

در حالي توقف تانكرهاي تيل يكي از موضوعات نگران كننده از سوي تاجران افغان عنوان شده كه به گفته مقامات اتاق تجارت و صنايع در ذخاير دولت افغانستان 100 هزار تن تيل موجود است كه اين مقدار تنها جواب گوي دو روز نيازهاي مردم افغانستان مي باشد و 300 هزار تانكر تيل متوقف شده در خاك ايران مي تواند نياز پانزده روزه مردم افغانستان را جواب گو باشد.

با اين همه به گفته آگاهان توقف تانكرهاي تيل از سوي ايران و همزمان با آن توقف تانكرهاي مواد غذايي افغانستان در بندر كراچي از سوي مقامات پاكستاني مي تواند خطر جدي را به وضعيت اقتصادي افغانستان خلق كند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA