ads

پیام ماندگار و پیروان واقعی عاشورا

فلسفهٔ اصلی و راز ماندگاری انقلاب عاشورا با گذشت 1381 سال از آن واقعهٔ تاریخی چیست؟

نویسنده: The Killid Group
27 قوس 1389
پیام ماندگار و پیروان واقعی عاشورا

فلسفهٔ اصلی و راز ماندگاری انقلاب عاشورا با گذشت 1381 سال از آن واقعهٔ تاریخی چیست؟

بدون تردید راز و رمزی در این انقلاب وجود داشت كه هرگز در بستر تاریخ، كهنه نخواهد شد و در دیدگاه مردم آزاد اندیش دنیا كمرنگ نخواهد گردید.

حضرت امام حسین با این هدف كه نه برای به دست آوردن مقام، نه برای شهرت طلبی و كسب امتیاز، بلكه برای زنده ماندن سنت های ماندگار اسلامی و اصلاح طلبی در میان امت اسلامی به پا خاسته است، پیام ماندگار خویش را در تاریخ انسانیت به ثبت رساند.

از این رو، روز شهادت حضرت حسین و هفتاد و دو تن از یارانش، مدام در دل آزاد مردان دنیا باقی و پایدار خواهد ماند. چرا كه او خود گفته بود: “مرگ با عزت زعیش در مذلت بهتر است.”

گردن ننهادن به بيعت كسی چون يزيد در مسند مقدس خلافت اسلامی، باعث شد تا هر آزاد انديشی در روحيه ای استقلال خواهی خويش از نهضت و حركت وی الگو گرفته و پيروی نمايد. اعتراف پیشگامان انقلابی در عصرهای مختلف و دوره های گوناگون، گواه صادقی بر این مسئله است كه انگیزه های اصلی قیام عاشورا، مختص به زمان خاص و روزگار محدودی نمی گردد.

او با قیام و انقلاب تاریخی خویش ثابت ساخت كه انسان مؤمن و رادمرد آزاد اندیش، همواره در قبال شرایط زمانی و ناهنجاری های اجتماعی خویش مسئول و پاسخگو است و این مسئولیت باید او را وادار نماید تا در برابر ناسازگاری ها به پا خواسته و در برابر افراد فرصت طلب و استفاده جو انقلاب نموده و در راستای رفع ناهنجاری ها از جامعه و زمانهٔ خویش گام بردارد.

پیام عاشورا برای مردم امروز این است كه در برابر فساد زمانه و امور نامطلوب روزگار شان در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی قد علم نموده و مبارزهٔ معقول را برای برچیدن این ناهنجاری ها آغاز نمایند.

تمثیل این مسئله از جانب پیروان امام حسین نیازمند این است تا با درك شعوری از واقعهٔ عاشورا و تمثیل عملی پیام امام حسین پرداخته و جنبه های منفی شعاری را از رفتار خویش بزدایند.

لذا باید بدانیم كه در مکتب عاشورا و رهبر آن حضرت حسین به آزادگی و آزادمردی و حفظ شخصیت انسان، اهمیت به سزایی داده شده است. این ارزش مختص به یك قشر، یك مذهب و حتی پیروان یك دین نیز نخواهد شد. به این دلیل منحصر دانستن این واقعه به یك مذهب و یك كیش قطعاً امر معقولی نخواهد بود. چرا كه هر آزاد اندیشی می تواند قیام عاشورا را سرمشق خویش قرار داده و هر انسان عزت طلب می تواند به پیشوای انقلابی آن اقتدا نماید.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA