ads

درخشش افغانستان در نمایشگاه هند

در نمایشگاه تجارتی جهانی هند که در دهلی جدید برگزار شده بود افغانستان توانست مقام اول اين نمايشگاه از آن خود سازد.  

نویسنده: The Killid Group
14 قوس 1389
درخشش افغانستان در نمایشگاه هند

در نمایشگاه تجارتی جهانی هند که در دهلی جدید برگزار شده بود افغانستان توانست مقام اول اين نمايشگاه از آن خود سازد.

افغانستان به عنوان یكی از اشتراك كنندگان عمده، تعداد بیست غرفه را جهت نمایش و فروش تولیدات در این نمایشگاه از خود ساخته بود.

درغرفه های افغانستان که بشترین بازدید کنندگان را نیز با خود داشت، اکثر  تولیدات زراعتی و صنایع دستی به نمایش گذاشته شده بود.

مهمترین اقلامی که در غرفه های افغانستان به نمايش گذاشته شد و بازدید کنندگان را مجذوب خود مي كرد، شامل خربوزهء شیرین شمال، انار خوش رنگ کندهار، سیب خوش طمع وردک، پسته و بادام سمنگان، جلغوزهء بی مثال ولایت های شرقی، زعفران با کیفیت هرات و بلخ و صنایع دستی از قبیل لباس های رنگارنگ با حاشیه های زرین، دست دوزی زنان افغان، کلاه قرقل، فرش های چون گلیم، قالین بی مانند افغانی و سایر پیداوار افغانستان بود كه توسط تاجران افغان به نمایش گذاشته شده بود.

بازدید کنندگان غرفه های افغانی را که اکثر شهروندان و تاجران کشور هند و سایر ممالک جهان تشکیل می دادند، از اجناسی افغانی راضی بوده و مدعي بودند که تولیدات افغانستان، دارای کیفیت عالی بوده و برای استفاده مناسب می باشند.

یك شهروند هند، در حالی كه از غرفه های تاجران افغان، انار خریداری كرده با ابراز خرسندی گفت: “این انار کندهار افغانستان است و بسیار خوش مزه می باشد.”

برگزار کنندگان افغان نیز از فروش اجناس شان راضی بوده و از اين كه تمام اجناس شان در نمايشگاه به فروش رفته ابراز خرسندي مي كنند.

عبدالغنی یكی از فروشندگان می گوید: “از غرفه های افغانستان بسیار استقبال صورت گرفت،  تقريباً تمام غرفه هاي افغاني در پايان نمايشگاه خالي گرديد.

همين استقبال و فروش زياد تاجران افغان بود كه سبب گرديد تا افغانستان از چهل کشور اشتراک کننده، پیشی گیرد و مدال طلا را ازخود بسازد.

در سال قبل نیز تولیدات زراعتی و صنایع دستی افغانی در نمایشگاه هند به علت فروش و کثرت بازدید کنندگان، توانست مدال طلا را بدست آورد.

یكی از تاجران گفت: “سال گذاشته تاجران افغان با ارایه تولیدات خوب، توانست در میان 36 كشور جهان مقام اول را گرفته و مدال طلا را از خود سازد.”

به گفتهء این تاجر افغان، امسال نيز میوهء خشك و تازهء افغانستان، بسیار مشتری داشت و برنده شدن افغانستان، افتخار بزرگ برای تمام ما افغان ها به حساب می آید.

علاوه بر این تاجران و برگزار کنندگان افغان، از روند تجارت در هند راضی بوده و مدعی اند که دولت های افغان و هند، رابطهء خوب و صمیمانه داشته و این مسئله بر روند تجارتی و معاملاتی شان، تأثیر مثبت گذاشته است.

رازق یكی از تاجران افغان مقیم هند می گوید: “ما از كار و بار خود  در هند، بسیار راضی هستیم.  دولت هند همراه ما افغان ها رویهء خوب دارد و كدام ممانعت و مشكل در فروش اجناس در داخل هند برای ما نیست.”

اما بسیاری از این تاجران از كشور همسایه (پاكستان) شاكی اند و می گویند، تجارت شان با کشور همسایهء پاکستان رضایت بخش نبوده و هم اکنون ده ها موتر مملو از میوهای تازه و خشک در بنادر پاکستان، توقف داده شده است که این مسئله باعث می شود تا کالاهای شان فرسوده و یا از بین برود و صدمه جدی بر تجارت شان وارد گردد.

عبدالغنی یكی از این تاجران، می گوید: “چندین بار اموال من، ماها در مرز پاكستان مانده و اجازه ورد به افغانستان را ندارد و من از این لحاظ خسارهء زیادی را متحمل شدم.”

وی می افزاید که بسیاری از اجناس مربوط به زمان خاص می شود و از سویی دیگر قیمت ها در بازار نوسان دارد. به این خاطر تأخیر اموال در مرز باعث می شود تا زمان فروش اجناس بگذارد و مجبور شویم آن را به ضرر به فروش برسانیم.”

یكی از تاجران كه از بردن نامش، خود داری كرد گفت: “در قسمت ورود اجناس در بندر لاهور، ما دچارمشكلات زیاد هستیم.”

درهمین حال مسؤل صادرات میوهء خشک افغانستان عبدالحکیم عبدالرحیمزی، می گوید که برگزاری همچو نمایشگاه ها، ضمن اینکه بر تجارت و اقتصاد افغانستان تأثیر مثبت می گذارد، در شهرت و معرفت افغانستان نیز به عنوان کشور دارای فرهنگ، تجارت و اقتصاد ارزشمند است.

او از مقام های افغان می خواهد که در همچو برنامه ها به صورت وسیع شرکت نماید و سهم فوق العاده داشته باشد.

این درحالیست که همه چیز در جریان جنگ های طولانی در كشور آسیب ديده و تولیدات و سایر صنایع افغانی نیز صدمه زياد ديده اند، ولی با آن هم در این نمایشگاه تجارتی و سایر نمایشگاه های بین المللی، افغانستان همواره مکان های مناسب را نسبت به کشورهای اشتراک کننده از خود ساخته است.

قابل یاد آوریست که نمایشگاه تجارتی یاد شده همه ساله در چهاردهم نوامبر شروع و تا به 27 همین ماه ادامه پیدا می کند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA