ads

جنگ افغانستان؛ آزمونگاه كاخ سفيد

در شرايطي كه افغانستان تا هنوز محور مبارزه با تروريزم تلقي مي شود، كتاب “باب وودوارد” روزنامه نگار سرشناس امريكايي كه بخشي از آن در روزنامه هاي چاپي امريكا به نشر رسيد، بار ديگر خوراك داغ رسانه ها گرديد.  

نویسنده: The Killid Group
11 میزان 1389
جنگ افغانستان؛ آزمونگاه كاخ سفيد

در شرايطي كه افغانستان تا هنوز محور مبارزه با تروريزم تلقي مي شود، كتاب “باب وودوارد” روزنامه نگار سرشناس امريكايي كه بخشي از آن در روزنامه هاي چاپي امريكا به نشر رسيد، بار ديگر خوراك داغ رسانه ها گرديد.

باب وود وارد در کتاب جديد خود كه “جنگ هاي اوباما” نام گذاري شده، ستراتيژي جنگ اوباما در افغانستان و عراق را مورد انتقاد قرارمي دهد.

کتاب “جنگ هاي اوباما” از افزايش اختلاف نظرها ميان مقامات کاخ سفيد و مشاوران نزديک رئيس جمهوراوباما پرده برمي دارد و پيشبيني مي کند که استمرار اين سياست، شکست سنگيني براي اوباما در انتخابات ميان دورهء کنگره به همراه خواهد داشت.

اين کتاب همچنين؛ به نگراني هاي رئيس جمهور ايالات متحده امريکا در خصوص خروج نظاميان اين کشور از افغانستان و ناکامي وي در مسير مبارزه با تروريزم، بويژه در برابر طالبان درافغانستان اشاره مي کند.

اين اظهارات در حالي صورت مي گيرد كه با گذشت نه سال از استقرار نيروهاي نظامي خارجي به سركردگي ايالات متحده امريكا،  تا هنوز موجوديت گروههاي افراطي و مسلح به عنوان يك تهديد جدي تلقي مي گردد. اكنون اين جنگ نه ساله، خوراك كتاب اين روزنامه نگار شده و بار دگر محملي براي شهرت وي گرديده است.

وودوارد، که پس از افشاگري در پرونده “واترگيت” به شهرت رسيد، از جمله روزنامه نگاراني است که به اسناد و اطلاعات سري و محرمانه دسترسي دارد و براي نگارش اين کتاب نيز با بسياري از مقامات امريکايي ديدار کرده و اسناد محرمانهء در خصوص جنگ افغانستان بدست آورده است.

اين كتاب كه افكار عمومي دنيا را با ترديد در مورد پيروزي جنگ افغانستان مواجه نموده از اختلاف نظر مقامات كاخ سفيد حكايت مي كند. به استناد محتواي اين كتاب، ستراتيژي اوباما در افزايش نيروهاي نظامي در افغانستان، با انتقاد بسياري از مشاوران رئيس جمهور روبرو شده، بطوري که “ريچاردهالبروک” نماينده ويژه اوباما در افغانستان و پاکستان، ستراتیژي اوباما در اين کشورها را ناکارآمد توصيف کرده است.

نشر اين گزارش، با استناد به محتواي كتاب “جنگ هاي اوباما” نگراني هايي را بخصوص در ميان مردم افغانستان خلق نموده است كه گويا سرزمين افغانستان به ميدان ناكام مبارزه عليه پديدهء تروريزم مبدل شده و پيامد هاي فاجعه باري را در كشور به بار خواهد آورد.

البته در صورت وقوع چنين اتفاق كه از اختلاف نظرها در كاخ سفيد ناشي مي شود، نتيجهء آن هم براي سياست امريكا و هم در ساحهء حيات اجتماعي افغانستان ناگوار خواهد بود.

رابرت گیتس؛ وزیر دفاع ایالات متحده  براي رفع اين نگراني از پيروزي جنگ افغانستان اطمينان داده و گفت كه  او در مورد موفقيت ستراتیژی جنگ در افغانستان هیچگونه تردیدی ندارد.

آقای گیتس پس از انتشار گزارش محتواي اين كتاب، طی یک کنفرانس خبری در پاسخ به پرسشي در مورد نشر اين كتاب، آن را “دعوا جلبی” عنوان نمود.  وي با رد اختلافات ياد شده در اين كتاب گفت كه روابط میان اراکین حکومت اوباما،  بیش از هر حکومت دیگری هماهنگ تر است.

اظهارات آقاي گيتس و ادعاي باب وودوارد،  در حالي صورت مي گيرد كه شواهد موجود نشانگر جديت بيشتر امريكا در امر مبارزه با تروريزم در افغانستان است.

با گذشت دو هفته از انتخابات پارلماني و اوج ناامني ها در كشور، عمليات قندهار كه مقدمات آن از مدت ها بدين سو فراهم مي شود، عملا آغاز گرديده و هليكوپترهاي امريكايي تا آن سوي مرز نيز به تعقيب مخالفان مسلح دولت حمله هايي را انجام داده اند. اين تحركات بدان معناست كه ستراتيژي جنگ از جانب كاخ سفيد در افغانستان با ناكامي مواجه نبوده و براي موفقيت آن تلاش هايي در حال انجام است.

اما يك نكته را نبايد فراموش كرد كه هرگونه كوتاهي در اين خصوص ممكن است پشتوانه هاي فكري پيدا نموده و از جانب رسانه ها نيز دامن زده شود كه منجر به تقويت نيروهاي مخالف مسلح شده و پيمودن مسير سخت مبارزه با تروريزم در افغانستان را دشوارتر از پيش به نمايش بگذارد. بدون شك دست درازي هايي نيز براي پيش آمدن چنين وضعيتي د ر كار است و بر شدت چنين وضعيت كمك خواهد كرد.

اين مسئله در گذشته نيز به اثبات رسيده و باعث كندي روند مبارزه با تروريزم گرديده است كه پيامد آن نه تنها براي افغانستان بلكه در تمام نقاط  دنيا ويرانگر به اثبات رسيده است.

لذا نبايد در ستراتيژي جنگ در افغانستان از اين واقعيت غفلت نمود كه اكنون جريان تروريزم به يك مشكل جهاني مبدل شده و بسياري از نقاط جهان را مورد تهديد قرار مي دهد. موجوديت اين شبكه در عراق، افريقا، عمان و بسياري از كشورهاي ديگر دنيا نشاندهندهء اين است كه گسترش اين جريان، نبايد مبارزه با تروريزم را يك معادلهء ساده تلقي نماید.

لذا لازم است تا محور و مركز مبارزه با تروريزم (افغانستان) را مورد تمركز بيشتر قرار داده و براي پيروزي در اين آزمونگاه سرنوشت ساز، از سعي و تلاش بيشتري كار گرفت.

سعي و تلاش براي رسيدن به پيروزي در جنگ افغانستان در مقطع كنوني از آن رو اهميت والايي دارد كه زمزمهء خروج نيروهاي نظامي ناتو و آيساف از افغانستان بستر دخالت و فعاليت مخالفان مسلح را بيشتر از پيش فراهم ساخته است. اين تلاش مي تواند با دو محور مبارزهء عملي نيروهاي خارجي عليه جريان تروريزم از يكسو و تجهيز و تربيت نيروهاي داخلي براي مقابلهء بهتر با اين جريان از سوي ديگر آغاز شده و باعث دستيابي به يك نتيجهء موفقانه گردد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA