ads

چرا پیش از انتخابات سنگ خدمت برای ملت به سینه زده نمیشد؟

امروز آخرین روز کمپاین انتخاباتی در کشور ماست. درین انتخابات علاوه به اینکه وکلای دور گذشته خود را کاندید کرده اند، طیف وسیعی از هر طبقه  و طایفۀ نیز کاندید شده و پول  های زیادی برای رسیدن به پیروزی به مصرف رسانده اند.  

نویسنده: The Killid Group
24 سنبله 1389
چرا پیش از انتخابات سنگ خدمت برای ملت به سینه زده نمیشد؟

امروز آخرین روز کمپاین انتخاباتی در کشور ماست. درین انتخابات علاوه به اینکه وکلای دور گذشته خود را کاندید کرده اند، طیف وسیعی از هر طبقه  و طایفۀ نیز کاندید شده و پول  های زیادی برای رسیدن به پیروزی به مصرف رسانده اند.

این کمپاین در شهر ها پر رنگتر اما در دهات بیرنگ بوده است، مخصوصاً مناطقی که درآنها تهدیدات امنیتی وجود دارد کمپاین در حد هیچ بوده.

طالبان ، گروه حقانی و گروه حزب اسلامی این انتخابات را تحریم و تهدید کرده اند. درین جریان 5 تن از افراد کمپاین فوزیه گیلانی در ادرسکن هرات توسط طالبان بعد از دستگیری به قتل رسیدند،  یک کاندید به نام هاشمی نیز در هرات کشته شد، ده تن از افراد مسلح کمپاین خراسانی در تخار که مربوط به  قومندان مورچه بودند، توسط نیرو های ناتوبه اشتباه کشته شدند و 28 تن از افراد کمیسیون برگذاری انتخابات در بغلان به وسیلۀ مخالفان دولت دستگیر که بعد با پا درمیانی ریش سفیدان منطقه آزاد شدند.

در جریان کمپاین انتخاباتی کاندیدان با نصب تصاویر بزرگ بر راه ها و گذر گاه ها، انتشار اعلان از طریق رسانه ها، گشودن دفتر های انتخاباتی در شهر ها و حومۀ شهر ها، تشکیل جلسات در جا های مختلف، تبلیغ در مساجد، پخش بروشور ها و کارت های تبلیغاتی، برگذاری جلسات در محل های خاص و وعده های مبنی به حل مشکلات عمومی این محل ها، ایجاد لنگرخانه ها وتوزیع  سه وقت نان، بند و بست با سران قومی، ملک ها، وکلای گذرو افراد شاخص یک منطقه، خرید رای های جمعی و انفرادی، کاردر میان ماموران ، معلمان و مستخدمان ارگان های دولتی و خصوصی  به تبلیغ شان پرداختند.

برخی از کاندیدان با نصب عکس و شعار برموتر ها به طور انفرادی و کاروانی در جاده ها و کوچه ها به تبلیغ پرداخته و تلاش نمودند تا ازین طریق توجه مردم را به خود جلب نمایند. این کمپاین نسبت به کمپاین گذشته انتخابات ولسی جرگه پر رنگتر و پرمصرف تر بود، زیرا در انتخابات گذشته بسیاری به این فکر بودند که اکثر رهبران و قومندانان جهادی و افراد شاخص قومی چانس پیروزی را دارند، اما درین انتخابات فکر میکنند که اینان دیگر چانس قبلی را نخواهند داشت.

همچنان درین انتخابات کشور های که در افغانستان نیرو دارند، همسایگان و نهاد های قدرتمند و پولدار دیگر نیز مطمئناً افرادی را با پرداخت پول و مصرف تشویق کرده اند تا درین انتخابات کاندید شوند.

همچنان عده ای که عواید وکلای گذشته را دیدند نیز تشویق شدند تا درین انتخابات شرکت کنند. تمام این ها دلایلی اند که هم کثرت کاندیدان و هم مصرف بالای کاندیدان را درین دور نشان می دهد.

گرچه نصب تصاویر کاندیدان این باردر هر جا  بر در و دیواربه مشاهده نمیرسد و نسبت به دور گذشته بنا به فیصلۀ کمیسیون برگذاری و شاروالی چتل کاری دیوار های مردم کمتر بود، اما با آنهم برخی ها این را رعایت نکرده، در هر جایی رسید و نصب کرد.

اما با عکس های خانم های کاندید در بعضی جا ها با برخورد های متعصبانه رو به رو بود و به روی آنها رنگ می پاشیدند، بگذریم ازینکه بر تصاویر مردان خاصی هم رنگ پاشیده شد.

اینکه مصارف یک کاندید از سوی کمیسیون چقدر اعلان شد و در تطبیق آن از سوی این کمیسیون چه پیگیری صورت گرفت، روشن نیست، اما بسیاری این را میدانند که درین انتخابات پول های کلانی تا و بالا شد.

آنانی که در ولسی جرگۀ قبلی وکیل بودند و این بار نیز کاندید شدند، نسبت به اکثر کاندیدان با تجربه تر عمل کرده، آرام آرام کمپاین شان را شدت بخشیدند و در روز های آخر مصرف بسیاری کرده و گفته می شود که جور آمد های هم شده است.

با تمام این مصارف و هیاهو، این احتمال که از 50 درصد بیشتر مردم درین انتخابات شرکت کنند، بسیار ضعیف به نظر می رسد.

مخصوصاً در پایتخت بیشتر مردم به پای صندوق های رای نخواهند رفت، در دفعۀ گذشته، کابلی ها فقط 29 درصد در انتخابات شرکت کرده بودند و در مجموع در سطح کل کشور 47 درصد واجدان شرایط رای دهی به پای صندوق ها رفتند، اما این بار که نارضایتی مردم در مجموع از وضعیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی کشور بسیار بالاست و تعداد زیادی ازین واجدان رای، کشور را ترک گفته و در مناطق وسیع زیر نفوذ طالبان رای گیری صورت نخواهد گرفت و اگر گرفت، فقط در مراکز ولسوالی ها خواهد بود، همچنان مردم از کارکرد ولسی جرگۀ گذشته به شدت ناراضی اند واکثر وکلای آن دور را افرادی می دانند که فقط برای معاش و غصب زمین برای  خود چانه میزدند و موکلین خود را در همان روز های اول فراموش کردند و نه تنها به وعده های خود پشت نمودند که حتی به پارلمان هم تشریف نبرده به کمیشن کاری و استراحت می پرداختند، پس دلیلی وجود ندارد که  درین انتخابات تعداد بیشتری به پای صندوق ها بروند.

در صورتی این بار انتخابات نیمه شفافی برگذار گردد، اکثر کسانی که پیشبینی نمیشود به ولسی جرگه خواهند رفت و به این خاطر انتخابات این دور با رویاروی و کشاکش جدی برگذار میگردد و به کسی  نمی داند که چه کاندیدانی حتماً این میدان را فتح خواهند کرد.

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA