ads

حذف نام 5 تن از افراد بلند پایه طالبان از لیست سیاه

  حذف نام 5 تن از افراد بلند پایه طالبان از لیست سیاه شورای امنیت سازمان ملل، بحث های داغی را در محافل سیاسی و رسانه های داخلی و بین المللی به بار آورده است.

نویسنده: The Killid Group
8 دلو 1388
حذف نام 5 تن از افراد بلند پایه طالبان از لیست سیاه

کلید * هفتم دلو 1388

حذف نام 5 تن از افراد بلند پایه طالبان از لیست سیاه شورای امنیت سازمان ملل، بحث های داغی را در محافل سیاسی و رسانه های داخلی و بین المللی به بار آورده است.

افراد حذف شده از فهرست سیاه، عبارت اند از وکیل احمد متوکل وزیر خارجه پیشین طالبان، فضل محمد معین وزارت تجارت آن وقت، شمس الصفا امین زی مسوول قبلی مطبوعاتی طالبان، محمد موسی هوتک، معین وزارت پلان در دوران حاکمیت طالبان و عبدالحکیم معین وزارت سرحدات در رژیم طالبان. عبدالحکیم سه سال قبل گروه طالبان را ترک کرده و در حال حاضر به حیث والی اروزگان کار می کند.

هر پنج نفر در سال 2001 میلادی شامل لیست سیاه سازمان ملل متحد شده بودند.

سازمان ملل متحد با پخش اعلامیه گفته است این تصمیم به روز دوشنبه بعد از بررسی مجدد پالیسی لیست های تحریم القاعده و اعضای طالبان اتخاذ شدت و پس از این هیچ ممنوعیتی بر سفر های بین المللی و محدودیتی بر حساب های بانکی این پنج تن وجود نخواهد داشت.

برخی كارشناسان و تحلیلگران سیاسی با توجه بر عملکردهای طالبان در دوران حکومت شان، مصالحه با این گروه را خطرناك عنوان نموده تاكید میکنند، مصالحه با طالبان یعنی عملی شدن رفتارهایی خواهد بود که مردم در دوران طالبان به رعایت آن وادار میشدند.

اجمل بلوچ زاده، عضو گروه دادخواهی برای عدالت انتقالی میگوید: دورساختن نام افراد بلند پایه طالبان از لیست سیاه، در حقیقت باج دهی برای این گروه است.

در این حال دفتر سیاسی ملل متحد در کابل میگوید، حذف نام افرادی که در لیست سیاه شورای امنیت وجود دارد از صلاحیت های کمیته تعذیرات سازمان ملل است.

پیش ازاین کای آیده نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان در مصاحبه با روزنامه نیویارک تایمز از مقامات کشور خواسته بود تا خواهان دور ساختن نام بعضی از رهبران طالبان از فهرست بین المللی دهشت افگنان گردند.

با این حال برخی دیگر آگاهان امور معتقدند، چشم پوشی نباید کرد كه نتیجه جنگ با نتیجه مصالحه قابل برابری نمی باشد. این تحلیلگران با ابراز خرسندی از حذف نام کسانی که در لیست سیاه سازمان ملل قرار دارند، می افزایند: ادامه درگیری های نظامی در طول هشت سال گذشته ثابت ساخت كه با جنگ نمی توان اهداف اقتصادی، سیاسی، انكشافی و اجتماعی را دنبال كرد.

آقای والوالجی پیشنهاد مینماید، خوبتر اینست که برای دسترسی به نتایج بهتر در زمینه گفتگو با طالبان، باید با مقامات حکومت پاکستان بویژه سران سازمان استخباراتی این کشور مذاکره صورت گیرد.

وی همچنان اعمال فشار های فزاینده نظامی را نیز در آسان تر شدن روند گفتگوها با طالبان، موثر ارزیابی میکند.

بحث ها روی مذاکره باطالبان در حالی مطرح میگردد، نهادهای امنیتی پاکستان که بر طالبان افغانی نفوذ دارند، گفته اند، آنها آماده اند تا شرایط گفتگو با طالبان را فراهم کنند و در عوض خواهان حمایت گسترده امریکا در رقابت منطقه ای با هند می باشند.

روزنامه فاینانشل تایمز به نقل از یک مقام سابق استخبارات پاکستان نوشته است، اگر جهان می خواهد تا پاکستان در کشاندن طالبان به میز مذاکره و نگهداشتن آن ها به این میز به صورت فعال دخیل باشد، مشکلات امنیتی این کشور باید درک شود.

درادامه این گزارش آمده است، مقامات امنیتی پاکستان می دانند که امریکا خواهان مذاکره با طالبان است و پاکستان تلاش دارد تا با استفاده از روابط اش با طالبان، واشنگتن را به دادن امتیازات بیشتر وادار سازد.

در همین حال، جنرال مک کرستال، قوماندان نیروهای امریکایی در افغانستان، گفته است تماس سیاسی بین حکومت کابل و طالبان ممکن است بهترین راه برای پایان بخشیدن به این منازعه خونین باشد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید

به اشتراک بگزارید

طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA