ads

فعالان سیاسی و مدنی حوزه‌غرب کشور از پیشرفت مذاکرات قطر خوشحال‌اند

اخیراً برخی از منابع اظهار داشته‌اند که توافق‌نامه صلح میان نماینده‌های سیاسی طالبان و امریکا جهت کاهش خشونت‌ها نهایی به روز یک شنبه امضا و از روز دوشنبه عملی خواهد شد.

نویسنده: Atash
28 دلو 1398
فعالان سیاسی و مدنی حوزه‌غرب کشور از پیشرفت مذاکرات قطر خوشحال‌اند

اخیراً برخی از منابع اظهار داشته‌اند که توافق‌نامه صلح میان نماینده‌های سیاسی طالبان و امریکا جهت کاهش خشونت‌ها نهایی به روز یک شنبه امضا و از روز دوشنبه عملی خواهد شد.
شماری از آگاهان سیاسی در ولایت هرات از احتمال امضای این توافق‌نامه برای تامین صلح در افغانستان اظهار امیدواری می‌کنند.
محمد رفیق شهیر؛ یکی از آگاهان سیاسی در ولایت هرات به کلید می‌گوید، توافق میان نماینده‌های طالبان و امریکا مبنی بر کاهش خشونت‌ها، زمینه‌ی آتش‌بس دایمی را مساعد خواهد کرد.
وی می‌افزاید که همین اکنون، صلح خواسته مردم می‌باشد و نبود اجماع سیاسی هم میان سران حکومت نمی‌تواند بر پروسه‌ی صلح تاثیرگذار باشد.
شماری از فعالان مدنی هرات هم از امضای توافق‌نامه صلح بین نماینده‌های طالبان و امریکا جهت کاهش خشونت‌ها اظهار خوشبینی می‌کنند.
سیداشرف سادات؛ یکی از فعالان مدنی هرات می‌گوید، حکومت برای عبور از وضعیت بحرانی، نتیجه‌ی این توافقات را خواهد پذیرفت.
اما آقای سادات از نبود طرح واحد و اجماع سیاسی از جانب حکومت افغانستان را از چالش‌های اصلی جهت آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی عنوان می‌کند.
به گفته‌ی وی، این چالش‌ها پروسه‌ی صلح افغانستان را با گروه طالبان پیچیده‌تر خواهد کرد.
این درحالی‌ست که شماری از آگاهان سیاسی در ولایت هرات از امضای توافق‌نامه صلح بین نماینده‌های سیاسی طالبان و امریکا خوشبین نیستند.
خلیل احمد عمادی؛ یکی از آگاهان سیاسی می‌گوید، نماینده‌های سیاسی طالبان صلاحیت‌ تصمیم‌گیری ندارند و برهمین مبنا این توافق‌نامه فقط زمینه‌ی صلح موقتی را آماده خواهد کرد.
آقای عمادی تاکید دارد که جامعه بین‌الملل به‌ویژه امریکا برای تامین صلح افغانستان باید از پاکستان تضمین بخواهد که دیگر به گروه‌های تروریستی که علیه حکومت افغانستان می‌جنگند، دیگر پناه ندهد.
با وجود این همه، لطیف محمود؛ معاون سخنگوی ریاست جمهور به کلید می‌گوید، بحث‌ها جهت کاهش خشونت‌ها در افغانستان میان نماینده‌های سیاسی طالبان و امریکا به گونه‌ی کلی مطرح شده است و تا چند روز آینده نتیجه‌ی این بحث‌ها نهایی و حکومت افغانستان نیز موضع خود را مشخص خواهد کرد.
با این حال، مارک اسپر وزیر دفاع ایالات متحده امریکا اظهار داشته است، با توافق در مورد کاهش خشونت‌ها، زمینه‌ی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان فراهم خواهد شد، این کار خالی از خطر نیست، اما امیدوارکننده می‎باشد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA