ads

فاجعهء جنگ در ولسوالی خواجه غار تخار

گفته می شود پس از حملهء نیروهای طالبان در شمال کشور، ولسوالی خواجه غار ولایت تخار توسط این گروه به آتش کشیده و افراد زیادی نیز درآن کشته شده اند اما سخنگوی گروه طالبان این گفته ها را رد کرده و آنرا گفتهء دشمنان خود می خواند. تحریک طالبان که اولین بار در سال 1374 […]

نویسنده: The Killid Group
12 سرطان 1389
فاجعهء جنگ در ولسوالی خواجه غار تخار

گفته می شود پس از حملهء نیروهای طالبان در شمال کشور، ولسوالی خواجه غار ولایت تخار توسط این گروه به آتش کشیده و افراد زیادی نیز درآن کشته شده اند اما سخنگوی گروه طالبان این گفته ها را رد کرده و آنرا گفتهء دشمنان خود می خواند.

تحریک طالبان که اولین بار در سال 1374 ناگهان به میان آمد، توانست در مدت کمتر از  3 سال، بسیاری از ولایت  کشور را به تصرف خود درآورد.

زمانیکه طالبان در سال 1379هجری خورشیدی، بخاطر تصرف ولایات شمال وارد این ساحات شد، با مقاومت “جبهه متحد شمال” روبرو گردید.

ولسوالی خواجه غار ولایت تخار از جمله ولسوالی یی بود که جنگهای شدیدی درآن صورت گرفت. این ولسوالی  چندین بار میان طالبان وجبهه متحد دست به دست شد.

محمد عالم که در حدود 25 سال عمر دارد و باشندهء قریه هزار باغ این ولسوالی می باشد میگوید:” ما قبل از شروع شدن جنگ از منطقه فرار کردیم، اما مادرکلانم درخانه باقی ماند، ما فکر می کردیم که طالبان به مادرکلانم کاری ندارند، اما وقتی برگشتیم مادر کلانم با تمام جایداد ما یکجا در خانه سوخته بود.”

به استناد گزارش سازمان ملل، این رویداد در جنوری سال 2001 میلادی به وقوع پیوسته است  همچنان در این  گزارش آمده است طالبان در آن زمان  34 تن از باشندگان این ولسوالی را در محضرعام اعدام کردند.

عبدالعزیز 30 ساله که خود را شاهد عینی این رویداد وانمود میسازد و در حال حاضر دریور موتری در مسیر خواجه غار- تخار است می گوید:” طالبان که  آمدند، تمام خانه های مردم را درولسوالی ما( خواجه غار) آتش زدند ، یک تعداد مردم فرار کردند به کوهها بالا شدند، اما یک تعداد مردم که نتوانستند فرار کنند، توسط طالبان گرفتار شدند و به قتل رسیدند.”

وی ادامه می دهد:”وقتی ما پس از ترک منطقه به ولسوالی آمدیم اجساد زیادی را از خانه ها و کوچه ها جمع آوری کردیم، تعداد این اجساد سوخته بود.چهارده نفر را من دیدم که در یک کوچه به قتل رسانیده شده بودند.”

اما آقای ذبیح الله مجاهد یکتن از سخنگویان طالبان با رد این گفته ها به کلید گفت:” این تبلیغات دشمن است، ما کاری نمیکنم که برخلاف قرآن و اسلام باشه ما به مردم این ولسوالی هیچ نوع آسیبی نرساندیم. در سمت شمال مردم از ما حمایت میکردند و با ما بسیار زیاد روحیه نیک داشتند.”

اعمال ضد بشری

مردم محل ادعا دراند که طالبان در جریان کنترول این ولسوالی و تازمانیکه درآن  باقی بودند، نه تنها شماری از مردم ملکی را به قتل رسانیدند، بلکه تجاوزهای جنسی را نیز مرتکب شدند.

مردم محل میگویند:”زمانیکه طالبان یکبار شکست خوردند و بار دوم این ولسوالی را به تصرف درآوردند، خشمگین گشته وعلاوه برکشتن مردم ملکی و به آتش زدن خانه ها، دست به تجاوزات جنسی نیز زدند.”

ذبیح الله 32 ساله باشنده قرلق ولسوالی خواجه غار، چشم دید خود را چنین حکایت میکند:” یکی از روزها که ولسوالی به آتش کشیده شده بود، شماری از افراد وابسته به طالبان به خانه همسایه ما داخل شدند، بالای خانم خانه تجاوز کردند و دو پسر او را نیز با خود بردند، این چیزی است که من به چشم خود دیدم.”

همچنان محمد عظیم باشندهء دیگر این ولسوالی می گوید:” بالای کسانیکه تجاوز های جنسی شده است، این منطقه را ترک کرده، و شماردیگری هم نمی خواهند این موضوع را بگویند این کارها ننگ بزرگ است.”

این شهروند تخارمی افزاید:”این جا وضعیت خیلی خراب بود، طالب ازغیرطالب شناخته نمی شد، من زنهای را دیدم که مردم می گفتند طالبان به آنها تجاوزکرده اند، خو چیزی ندیده ام.”

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در مورد این موضوع چنین می گوید:”درحکومت ما قسمی است،هر کسیکه دست به چنین اعمال بزند برایش نظر به چوکات اسلام جزا داده میشود.از طرف مجاهدین هیچ گاهی چنین اعمال سر نمی زند. طالبان در مقابل چنین چیزها بسیار حساس هستند، من باز هم میگویم که این ادعای دروغین دشمنان ما است. وقتی آنها نمیتواند با ما مقابله کنند چنین اتهامات را می بندند و میخواهند که تحریک طالبان را بدنام کنند. “

حسیب الله آرین یکتن از نویسندگان و لایت تخار نظرش را درمورد اعمال طالبان دراین ولسوالی چنین می گوید:” طالبان  با به آتش کشیدن 9 قریه ولسوالی خواجه غار، خسارهء جانی و مالی بزرگ را  به  باشندگان وارد ساختند؛ اما در مورد تجاوز های جنسی باید بگویم که این تجاوز ها از طرف نیروهای وابسته به طالبان صورت گرفته، طالبان در جنگ هایشان از دو گروه استفاده می کردند، یکی طالبان اصلی بود و دیگر افراد که در بدل امتیازات مالی به سود طالبان می جنگیدند که بیشتر اعمال خلاف شریعت اسلامی از طرف گروه دوم صورت میگرفت.”

وقتی از ذبیح الله مجاهد درمورد شرکت دو گروه( طالبان اصلی وطالبان دربدل پول) پرسیده شده که شاید این اعمال ازسوی گروه دوم انجام شده باشد، وی در پاسخ گفت:” بلی با ما یک تعداد از افراد به قسم جلب و احضار کار میکردند، ولی اگر از آنها هم چنین اعمال سر میزد ما برایشان در چوکات قانون شریعت جزا میدادیم و امکان آن میرود که کسی چنین کاری کرده باشد ولی در آن وقت محاکم موجود بود و به صورت دقیق نظارت صورت میگرفت این بر ما روشن نیست که چی کسی این کار را انجام داده است.”  باوجود اینکه مردم محل مدعی اند  که رویداد به آتش کشیدن ولسوالی خواجه غار ولایت تخاراز سوى طالبان صورت گرفته است، اما اينكه چه كسى از قومندان های طالبان مسوول این رویداد است و دلیل اینکه چرا این ولسوالی را به آتش کشیده اند، معلوم نیست.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA