ads

شهرت جهانی یک فعال کارگری کمبودیایی

امسال”جایزه بین‌المللی آرتور سینسیون ” که از سال 2010 میلادی بدینسو از طرف کشور ناروی، برای فعالین حقوق کارگران توزیع می‌گردد، نصیب “آت تهورن” کمبودیایی رییس “اتجادیه دیموکراتیک کارگران کمبودیا” و مدافع حقوق کارگران شد.

نویسنده: The Killid Group
26 سرطان 1391
شهرت جهانی یک فعال کارگری کمبودیایی

امسال”جایزه بین‌المللی آرتور سینسیون ” که از سال 2010 میلادی بدینسو از طرف کشور ناروی، برای فعالین حقوق کارگران توزیع می‌گردد، نصیب “آت تهورن” کمبودیایی رییس “اتجادیه دیموکراتیک کارگران کمبودیا” و مدافع حقوق کارگران شد.

کارگران کمبودیایی از کمترین تسهیلات ایمنی نسبت به کارگران سایر کشور‌های منطقه برخوردار هستند، اما آقای “آت” که بعد از اخذ جایزه در اواخر جون، تازه از ناروی برگشته است، قول می‌دهد تلاش‌ها برای بهبودی وضعیت کارگران و زحمتکشان هرگز متوقف نشود.

وی افزود: “به راستی که اتحادیه تجارتی ما جایزه بزرگی بین‌المللی ” آرتور سینسیون” را که شامل مبلغ نقدی 80000 دالری نیز می‌گردد، از آن خود کرد.”

جایزه مذکور در قدردانی از تلاش‌های آقای آت در جهت تامین حقوق اساسی و دیموکراتیک کارگران، ایجاد شرایط امن و تامین مزد بهتر برای کارگران صنعت پارچه بافی و منسوجات کمبودیا، برایش اعطا گردیده است.

با وجود آن هم، آقای آت به این عقیده است که شرایط کار و زندگی کارگران کمبودیایی هنوز هم خیلی خراب است، وی می گوید: “این جایزه محصول تلاش‌های قدرتمندانه ما در ترغیب و تشویق رهبران محلی اتحادیهء کارگران کمبودیا و کمک در بهبودی شرایط کار، زندگی و تامین حقوق کارگران تکه‌بافی و تولید منسوجات، به شمار می‌آید. اما اخذ جایزه پایان کار و مبارزهء من در این مسیر نیست، بلکه تا بهبودی شرایط کار و زندگی  کارگران کمبودیا و تامین حقوق‌شان جان‌فشانی خواهم نمود. “

پارچه‌بافی و صنعت منسوجات، اقلام صادراتی مهم کمبودیا را در سطح جهانی تشکیل می دهد که توسط فابریکه جات بزرگ صنعتی و تولیدی در این کشور ساخته می‌شوند. در صنعت تکه بافی و تولید منسوجات کمبودیا قریب 450 هزار کارگر مشغول کار اند که 90 فیصد آنها را زنان تشکیل داده است. صنعت یاده شده به سرعت مسیر ترقی را پیموده از سال 2010 الی 2011 میزان صادرات آن 25 فیصد افزایش یافته است.

با وجود همه پیشرفت‌ها، کارگران در یک ماه کمترین معاش، یعنی در حدود 61 دالر بدست می‌آورند. فعالینی که برای تامین حقوق و بهبودی شرایط کار و زندگی کارگران مبارزه می‌کنند، عموماً با مشکلات خطیری از قبیل تهدید به مرگ، به زندان رفتن و کشته شدن روبرو هستند. ولی آقای آت تهورن می‌گوید، من از این تهدیدات نمی‌ترسم.

امسال روز کارگر تحت رهبری وی تجلیل شد که در آن ده‌ها هزار کارگر زیر چتر اتحادیه دیموکراتیک کارگران کمبودیا جمع شده و از حکومت، سیاسیون و سایر مقامات دولتی تقاضای ارتقا و بهبود شرایط کار و زندگی کارگران را نمودند.

خانم “یا سو فورن” رییس اتحادیهء کارگری جدیداً ایجاد شده، از اتحادیه دیموکراتیک کارگران کمبودیا به صفت متحد خود یاد نموده افزود: “موفقیت‌های آقای آت تهورن را تبریک گفته تاکید می‌نمایم که هنوز هم کار‌های زیادی وجود دارد که باید انجام یابند، سازمان تحت رهبری من نیز خواهان افزایش احترام به حقوق کارگران و بهبود شرایط زندگی آنها می‌باشد که شامل بلند رفتن معیار رفاهی و افزایش معاشات آنها می‌گردد.”

یک گزارش منتشره از جانب سازمان جهانی کار نشان می‌دهد که میزان کار و اشتغال در فابریکه‌های تولید تکه و منسوجات کمبودیا، از سال 2008 بدینسو، در بلندترین سطح خود قرار گرفته است.

به گفته آقای “کیم لای” یکی از تحلیلگران آزاد، انکشاف و ترقی سریع سکتور تولید تکه‌باب و مودل کاری اتحادیه دیموکراتیک کارگران کمبودیا، سرمشق سایر اتحادیه‌های کارگری در کمبودیا شده است. وی می‌افزاید: “بکار گیری چنین شیوه موفقیت آمیز و اخذ جایزه به این بزرگی،  افتخار همه کارگران کمبودیا بوده و سایر اتحادیه نیز باید در راستای تامین عدالت و تامین حقوق کاگران چنین روشی را در پیش گیرند. حکومت باید همه مشاورین و کارشناسان محلی را تشویق به اتخاذ تدابیر مشابه در جهت بهبود وضعیت جوامع شان نماید.”

آقای آت تهورن قول داد که پول نقد جایزه مذکور را در جهت بهتر شدن وضعیت و شرایط کار و زندگی کارگران به مصرف برساند. وی می‌گوید: “ما پول نقد این جایزه را برای تمام فعالینی که زندگی خود را وقف دفاع از حقوق کارگران نموده اند، تقسیم نموده، سعی خواهیم کرد اقدامات لازم دیگر را نیز  برای تامین زندگی بهتر کارگران، روی دست گیریم که البته هدف جایزه بین‌المللی آرتور سینسیون، رسیدن به همین مقاصد است.”

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA