ads

دلم به خانه‌خرابی خویش می‌گرید

نسل پرنده‎های کمیاب کشور دیرگاهی‎ست با خطر انقراض مواجه است. علی‎رغم منع شکار و قاچاق پرندگان، بخشی از مردم در تمام ولایت‎ها سرگرم شکار و قاچاق این پرندگان اند. این مشکل اما در حوزه غرب، به‎ویژه در ولایت‎های فراه و هرات، همواره خبرساز بوده است. به تازگی، مسوولان ریاست حفاظت از محیط زیست هرات، هشدار دادند با ادامه شکار و قاچاق پرندگان نادر، نسل این پرندگان معدوم و محیط زیست این ولایت آسیب خواهد دید.

نویسنده: zekria
30 ثور 1396
دلم به خانه‌خرابی خویش می‌گرید

نسل پرنده‎های کمیاب کشور دیرگاهی‎ست با خطر انقراض مواجه است. علی‎رغم منع شکار و قاچاق پرندگان، بخشی از مردم در تمام ولایت‎ها سرگرم شکار و قاچاق این پرندگان اند. این مشکل اما در حوزه غرب، به‎ویژه در ولایت‎های فراه و هرات، همواره خبرساز بوده است. به تازگی، مسوولان ریاست حفاظت از محیط زیست هرات، هشدار دادند با ادامه شکار و قاچاق پرندگان نادر، نسل این پرندگان معدوم و محیط زیست این ولایت آسیب خواهد دید.
نصیراحمد فضلی، رییس اداره محیط زیست هرات، می‎گوید پرنده‎های کمیاب و بومی در این ولایت، پس از آن که زنده به دام می‎افتند، برای فروش به ایران قاچاق می‎شوند؛ مشکلی که سال‎هاست ادامه دارد و هنوز جلو آن سد نشده است. فضلی همچنان افزود در کنار قاچاق پرندگان، هستند کسانی که شکار این جانوران را به عنوان یک شغل انتخاب کرده و با شکار پرنده‎ها امرار معاش می‎کنند. به گفته او، شکار بی‎رویه پرندگان بومی و نادر، صدمه جبرنان‎ناپذیری به محیط زیست هرات وارد کرده و نسل این پرندگان را به سمت نابودی و انقراض سوق داده است. رییس اداره محیط زیست هرات، هشدار داد در صورتی که جلو شکار و قاچاق پرندگان در این ولایت گرفته نشود، از نسل پرندگان چون؛ شینک، کلنگ، مینا و سارمینا، جز نام باقی نخواهد ماند.
مینا و سارمینا، پرندگان بومی و کمیاب افغانستان اند. این پرندگان همواره هدف دام و دانه شکارچیان و قاچاقچیان پرنده قرار داشته‎اند. رییس اداره محیط زیست هرات می‎گوید پولیس این ولایت، در روزهای اخیر، چندین بال از این پرنده‎ها را که قاچاقچیان قصد انتقال آن‎ها به ایران را داشتند، گرفتار و دوباره به دامن طبیعت رها کرده است.
ناامنی‎ها اما بسترهای مساعدی را برای تبهکاران، سارقان و قاچاقچیان در بعضی از ولسوالی‎های هرات فراهم کرده است. فضلی می‎گوید یکی از عواملی که زمینه شکار و قاچاق پرنده‎ها در هرات را فراهم کرده است، ناامنی است. به گفته او، اگر امنیت در ولسوالی‎ها و روستاهای دوافتاده برقرار باشد، امکان بقا و تکثیر نسل پرندگان کمیاب و بومی نیز چند برابر بیشتر خواهد بود.
شکار و قاچاق پرندگان و حیوانات بومی و نادر در هرات، تنها عاملی نیست که سلامت محیط زیست در این ولایت را به مخاطره انداخته باشد، بلکه فضای سبز توسعه نیافته از دیگر عواملی است محیط زیست در هرات را با چالش روبه‎رو کرده است. فضلی می‎گوید که عدم توسعه فضای سبز در هرات و استفاده نادرست از فضاهای سبز موجود در این ولایت، چالش‎های محیط زیستی در هرات را افزایش داده است. او با انتقاد از اداره شاروالی هرات، می‎گوید این اداره بدون هماهنگی با اداره محیط زیست، در بعضی از ساحات سبز، “پارک بازی”، “رستورانت” و “قهوه‎خانه” ایجاد کرده است، که این کار به فضای سبز هرات آسیب وارد کرده است. به استدلال فضلی، با کاهش فضای سبز و محدود ساختن آن در هرات، آلودگی محیط زیستی نیز در این ولایت افزایش یافته است.

کمیته مبارزه با قاچاق
در پی افزایش نگرانی‎ها از شکار و قاچاق پرندگان و حیوانات کمیاب در هرات، پولیس این ولایت کمیته ویژه‎ای را برای مبارزه با این دو پدیده ایجاد کرده است. جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات، تأیید می‎کند که حیوانات و پرندگان از هرات به ایران قاچاق می‎شوند. وی اما تأکید کرد به تازگی کمیته‎ای متشکل از مقام‎های حکومت محلی و پولیس سرحدی در این ولایت ایجاد شده و کار آن جلوگیری از قاچاق جانوران کمیاب از هرات به دیگر کشورها است. فرهاد گفت از زمان آغاز به کار این کمیته تاکنون، از قاچاق ده‎ها بال پرنده به ایران جلوگیری شده است. فرهاد با اشاره به مشکلاتی تأیید کرد که هنوز هم، به طور کامل، از قاچاق پرندگان نادر و بومی هرات به بیرون از کشور جلوگیری نشده است.
شکار و قاچاق پرندگان ممنوع است. وکیل‎احمدبارک، یک تن از آگاهان امور محیط زیست، می‎گوید حتا کسی حق ندارد پرنده‎ای را از یک ولسوالی به ولسوالی دیگر انتقال دهد. او دلیل ممنوعیت شکار و قاچاق پرندگان را، تلاشی برای حفظ حیات وحش و محیط زیست عنوان کرد. بارک اما گفت به دلیل آن که امنیت در کشور تأمین نیست، شکارچیان و قاچاقچیان به طور آزادانه به تخریب حیات وحش و شکار و قاچاق حیوانات و پرندگان مبادرت می‎ورزند.
پیش از این، فعالان محیط زیست هرات، هشدار داده بودند در صورتی که دولت از سلامت محیط زیست این ولایت مراقبت نکند، نظم طبیعی محیط زیست هرات مختل خواهد شد؛ هشداری که گویی به گوش دولت نرسیده و برای کاهش خطرات محیط زیست هیچ ترتیب اثری نداده است. از همین رو است که فعالان محیط زیست همیشه می‎گویند “دل شان به خانه‎خرابی خود افغان‎ها با دستان خود آن‎ها، نه با دستان غیرخودی، می‎گرید.”

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA