ads

حاصلات انجیر در هرات 25 درصد افزایش یافته است

مسئولان ریاست زراعت ولایت هرات از افزایش 25 درصدی حاصلات انجیر در این ولایت خبر می‌دهند.

نویسنده: Abdul Malik Atash
14 سنبله 1398
حاصلات انجیر در هرات 25 درصد افزایش یافته است

مسئولان ریاست زراعت ولایت هرات از افزایش 25 درصدی حاصلات انجیر در این ولایت خبر می‌دهند.

بشیراحمد احمدی آمر امور زراعتی ریاست زراعت هرات به کلید می‌گوید که حدود 330 هکتار زمین در این ولایت زیر کشت انجیر قرار دارد که امسال حد 6 هزار 200 متریک تن انجیر در این ولایت محصول برداشت شده که نسبت به سال گذشته 25درصد افزایش را نشان می‌دهد.

آقای احمدی می‌افزاید:« حدود 40 درصد حاصلات انجیر به شکل تازه به بازارهای هرات و ولایات همجوار عرضه می‌شود و 60 درصد آن نیز پروسس و خشک می‌شود.»

وی بیان داشت که هم‌اکنون هر کیلو انجیر در بازار هرات به 50 الی 80 افغانی به فروش می رسد.

مسئولان ریاست زراعت هرات در حالی از افزایش حاصلات انجیر در این ولایت سخن می‌زنند که شماری از باغداران از نبود سردخانه، زمینه صادرات و بی‌توجهی دولت در راستای محصولات زراعتی شاکی اند.

آنان می‌گویند، حاصلات میوه در سال روان در ولایت هرات افزایش چشم گیری داشته است؛ اما نبود بازار مناسب آنان را نگران ساخته است.

این باغداران هشدار می‌دهند که اگر اقدامات جدی در راستای ساخت سردخانه‌ها و ایجاد زمینه صادرات از سوی حکومت صورت نگیرد، باغداران و دهقانان خسارات زیاد را متقبل خواهند شد.

کامران علیزایی رئیس شورای ولایتی با ابراز خرسندی از  افزایش حاصلات  انجیر در هرات تاکید بر حمایت تولیدات و محصولات داخلی دارد.

از سوی دیگر شماری از آگاهان زراعتی می‌گویند که اگر به وضعیت زراعتی در کشور توجه نشود انگیزه کشت و برداشت محصولات میوه‌ای و زراعتی از میان دهقانان و باغداران کاسته خواهد شد.

آقای ادریس زلال آگاه امور زراعتی به کلید گفت که افغانستان یک کشور زراعتی است و توجه به زراعت باعث خودکفای این کشور خواهد شد.

با این همه اداره محلی ولایت هرات از اقدامات جدی در راستای ساخت سردخانه‌ها برای حفاظت و نگهداری میوه های تازه، ایجاد زمینه صادرات به کشورهای خارجی و برنامه‌های حمایوی از باغداران و دهقانان خبر می‌دهد.

غلام داود هاشمی معاون والی هرات می گوید که اداره محلی هرات تعهد می‌دهد تا به مشکلات دهاقین رسیدگی صورت گیرد.

عموما درختان انجیر در ولسوالی های غوریان، شیندند، پشتون زرغون، زنده جان و انجیل موجود است و صدها باغدار در پرورش و برداشت این محصول سرگرم کار اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA