ads

تولید مواد مخدر علل تداوم جنگ در حوزه غرب کشور

کلیدگروپ طبق معلومات مسوولان مبارزه با مواد مخدر ولایات حوزه غرب دریافته است که 563 کارخانه تولید مواد مخدر در این حوزه هم اکنون فعال می‌باشد و از این درک گروه طالبان سالانه میلیون‌ها دالر عواید بدست می‌آورند. روسای اداره‌های مبارزه با مواد مخدرحوزه غرب، کم توجهی مسوولان پولیس مبارزه با مواد مخدر، نفوذ گروه […]

نویسنده: Abdul Malik Atash
15 ثور 1398
تولید مواد مخدر علل تداوم جنگ در حوزه غرب کشور

کلیدگروپ طبق معلومات مسوولان مبارزه با مواد مخدر ولایات حوزه غرب دریافته است که 563 کارخانه تولید مواد مخدر در این حوزه هم اکنون فعال می‌باشد و از این درک گروه طالبان سالانه میلیون‌ها دالر عواید بدست می‌آورند.
روسای اداره‌های مبارزه با مواد مخدرحوزه غرب، کم توجهی مسوولان پولیس مبارزه با مواد مخدر، نفوذ گروه طالبان در برخی از ساحات این حوزه و نا امنی را از عوامل اصلی ایجاد این کارخانه‌ها عنوان می‌کنند.
این روسا تاکید دارند که کارخانه‌های تولید موادمخدر در حوزه غرب پیشنه ی طولانی ندارد و طی دو سال اخیر این فابریکه‌ها در ولسوالی‌های نا امن ولایات غربی ایجاد شده است.
بربنیاد معلومات، مسوولان مبارزه با مواد مخدر ولایات غربی افغانستان هم اکنون 500 کارخانه تولید در فراه، 50 کارخانه در هرات و 13 کارخانه دیگر در غور، مواد مخدر نوع هیرویین و شیشه را تولید می‌نمایند.
به گفته این مسوولان از سال 1396 الی 1397 خورشیدی، 215 کارخانه تولید مواد مخدر در فراه، 12 کارخانه در هرات و 4 کارخانه هم در غور از سوی نیروهای پولیس مبارزه با مواد مخدر و نیروهای حمایت قاطع ناتو در عملیات هوایی و زمینی تخریب و بیشتر از 11 هزار و 180 کیلو گرام مواد مخدر مختلف النوع کشف و ضبط شده است.
گفته می شود که بیشتر فابریکه‌های تولید مواد مخدر در ولسوالی های‌بکواه و خاک سفید فراه، غوریان و کهسان هرات و ولسوالی‌های ولایت غور ایجاد شده‌اند و این ولسوالی‌ها نا امن ترین ساحات در حوزه غرب محسوب می شوند.

مسوولان بخش پولیس مبارزه با مواد مخدر کمبود تشکیلات پولیس و نا امنی را از چالش های اصلی فرا روی از بین بردن کارخانه های تولید مواد مخدر بیان میدارند.
آنان تاکید دارند که طی یک سال اخیر گروه طالبان و شبکه های مافیایی با تشدید جنگ کارخانه تولیدی مواد مخدر را از هلمند به غرب افغانستان انتقال داده اند و تلاش دارند که با قاچاق مواد مخدر عواید بیشتری را جهت شدت بخشیدن فعالیت های تروریستی شان بدست آورند.
سطح تولید مواد مخدر در ولایت فراه
براساس اظهارات مسوولان محلی حوزه غرب 500 فابریکه تنها در ساحه ولایت فراه وجود دارد که گروه طالبان بیشترین سود را از آن می برند.
غلام رضا منیر رییس مبارزه با مواد مخدر ولایت فراه به کلید گروپ می گوید که بر اساس گزارش نیروهای کشفی و استخباراتی، تنها 400 فابریکه تولید مواد مخدر ولسوالی بکواه این ولایت فعالیت دارد.
آقای منیر هم چنان افزود که بیشتر فابریکه‌های تولید مواد مخدر از ولایت هلمند به ولسوالی بکواه انتقال داده شده است؛ زیرا گروه طالبان در این ولسوالی نفوذ بیشتری دارند.
وی نا امنی و کم ‌توجهی مسوولان پیشین مدیریت پولیس مبارزه با مواد مخدر را از عوامل اصلی افزایش شمار فابریکه های تولید مواد مخدر عنوان می کند، اما او بیان میدارد که تا دو سال قبل، آمار مشخص از تعداد فابریکه های تولید مواد مخدر در این ولایت وجود نداشته و به همین دلیل رقم افزایش تعداد این فابریکه ها هنوز مشخص نیست.
رییس مبارزه با مواد مخدر فراه هم چنان تصریح می کند که بیشتر عملیات ها از سوی نیروهای حمایت قاطع برای از بین بردن کارخانه های تولید مواد مخدر راه اندازی می گردد و اطلاعاتی هم در این مورد با آنان شریک ساخته نمی شود.
آقای منیر میزان سود فابریکه های تولید مواد مخدر را وابسته به مقدار سرمایه گذاری آنها دانسته و تاکید می ورزد که در هر فابریکه بیش از دو صدهزار کلدار پاکستانی سرمایه گذاری شده است.
به گفته رییس مبارزه با مواد مخدر فراه در کنار تولید مواد مخدر ولسوالی بکواه هم اکنون به مسیر ترانزیت قاچاق مواد مخدر مبدل شده است.
اما محب‌الله محب سخنگوی پولیس ولایت فراه کم توجهی نیروهای پولیس مبارزه علیه مواد مخدر در امر از بین بردن پدیده تولید و پروسس مواد مخدر را نپذیرفته و می افزاید که در حال حاضر 250 فابریکه تولید مواد مخدر در این ولایت شناسایی شده است. وی هم چنان رقم ۵۰۰ فابریکه تولید مواد مخدر را نیز رد نمی کند.
از سوی هم آقای محب تاکید دارد که طی دو سال اخیر نیروهای پولیس مبارزه با مواد مخدر به همکاری نیروهای حمایت قاطع توانسته اند 215 فابریکه را از بین ببرند و 10 هزار 765 کیلو گرام مواد مخدر مختلف النوع را کشف و ضبط کرده اند.
به گفته وی در پیوند به این قضایا 38 تن کارکنان و تولید کننده های مواد مخدر بازداشت و مورد پیگیرد قرار گرفته اند.
سخنگوی پولیس فراه هم چنان می گوید که در تولید و پروسس مواد مخدر کشور های ایران و پاکستان دخیل اند و شبکه های مافیایی از سوی این کشورها حمایت می شوند.
محب الله محب اضافه می کند که فراه با کشور ایران مرز مشترک دارد و صاحبان فابریکه های تولید و پروسس مواد مخدر فراه نیز در این کشور آموزش دیده اند.
آقای محب خاطر نشان می سازد که در سال جاری نیروهای پولیس به همکاری نیروهای خارجی عملیات های وسیع را جهت تخریب فابریکه های تولید مواد مخدر راه اندازی خواهند کرد.
ولایت هرات چه مقدار مواد مخدر حوزه غرب را تامین می کند؟
پس از ولایت فراه، ولسوالی های غوریان و کهسان ولایت هرات، بیشترین کارخانه های تولید مواد مخدر را در خود جای داده است.
براساس معلومات پولیس مبارزه با مواد مخدر 50 فابریکه در این دو ولسوالی، شناسایی شده است.
اما سیدمحمد سادات سرپرست اداره مبارزه با مواد مخدر هرات تعداد فابریکه های تولید مواد مخدر را در این ولایت مشخص نمی کند.
به گفته وی، به دلیل کمبود نیروی کار بررسی دقیق در این مورد انجام نشده است.
از سوی هم، آقای سادات بیان میدارد با آنکه ساحات کشت مواد مخدر در حد صفر رسیده است؛ اما تولید و ترانزیت مواد مخدر بیشتر شده است.
او تاکید دارد که تولید مواد مخدر قبل از حکومت وحدت ملی وجود نداشت؛ اما در دو سال اخیر در هرات بوجود آمده است.
سیدمحمد سادات نا امنی را در برخی از ساحات هرات عامل اصلی ایجاد کارخانه های تولید مواد مخدر قلمداد می کند.
آقای سادات از پدیده تولید و پروسس مواد مخدر در هرات ابراز نگرانی نموده و می افزاید که کارخانه های تولید و پروسس مواد مخدر از سوی گروه طالبان و شبکه های مافیایی ایجاد شده و مدیریت می شود.
سرپرست اداره مبارزه با مواد مخدر هرات از نیروهای پولیس بخش های کشفی و استخباراتی می خواهد که برای تضعیف تحرکات گروه طالبان سریع‌تر اقدامات عملی را انجام دهند.
در عین حال عبدالوحید ایزدیار مدیر مبارزه با مواد مخدر قومندانی امنیه ولایت هرات می گوید که طبق اطلاعات نیروهای کشفی، 50 فابریکه تولید مواد مخدر به حمایت مالی گروه طالبان در ولسوالی های کهسان و غوریان شناسایی شده است که مواد شیشه را تولید و پروسس می نمایند.
آقای ایزدیار هم چنان می افزاید که تولید و پروسس مواد مخدر در هرات تاریخ طولانی ندارد و طی دو سال اخیر تولید کننده های مواد مخدر که در کشور ایران آموزش دیده اند؛ در ولسوالی غوریان هرات کارخانه‌های تولید مواد شیشه را نیز ایجاد کرده‌اند.
مدیر مبارزه با مواد مخدر قوماندانی امنیه هرات، کمبود نیروی پولیس و امکانات را از چالش های اصلی فرا روی از بین بردن فابریکه های تولید مواد مخدر بیان میدارد.
به گفته وی در حال حاضر تشکیلات پولیس مبارزه با مواد مخدر 60 کارمند در نظر گرفته شده است که از این میان در هر ولسوالی یک کارمند مستقر می باشد اما طبق نیازمندی در هر ولسوالی به سه کارمند ضرورت است.
وی هم چنان اضافه می کند که با وجود تشکیلات کم از سال 1396خورشیدی به اینسو در پی عملیات‌ نیروهای پولیس 12 کارخانه تولید مواد مخدر از بین برده شده است و در پیوند به آن 65 تن بازداشت و 400 کیلوگرام هیرویین و 15 کیلوگرام شیشه کشف و ضبط گردیده است.
در ولایت غور نیز تولید مواد مخدر به پیمانه وسیع صورت می گیرد
در ولایت غور تعداد کارخانه‌های تولید و پروسس مواد مخدر نسبت به ولایت های فراه و هرات کمتر فعالیت دارند.
نیلوفر نیلگون رییس مبارزه با مواد مخدر ولایت غور به کلیدگروپ می گوید که براساس گزارش‌ بخش های کشفی و استخباراتی هم اکنون 17 کارخانه تولید مواد مخدر در سطح ولسوالی های این ولایت فعالیت دارد.
وی هم چنان تاکید دارد که در سال 1397 خورشیدی مدیریت پولیس مبارزه با مواد مخدر طی عملیات جداگانه چهار کارخانه تولید مواد مخدر را در مرکز غور از بین برده است.
او با آنکه مقدار دقیق مواد مخدر بدست آمده از این فابریکه ها را واضح نمی کند، ولی می گوید که چهار تن در پیوند به فعالیت کارخانه های متذکره بازداشت شده اند.
وی نا امنی را از جمله دلایل اصلی فرار افراد مرتبط به کارخانه های مواد مخدر عنوان می کند.
رییس اداره مبارزه با مواد مخدر ولایت غور، سطح تولید مواد مخدر را نگران کننده دانسته و علاوه می کند که گروه طالبان از این طریق در تلاش تقویت منابع مالی شان می باشند.
بانو نیلوفر هم چنان مدعی ‌است که برخی از قاچاق‌بران مواد مخدر ساکنین اصلی غور هستند و به همین دلیل انجام وظیفه برای نیروهای پولیس در راستای مبارزه با پدیده مواد مخدر دشوار شده است.
در همین حال کریم الله آمر کشف مدیریت مبارزه با مواد مخدر ولایت غور ارقام ریاست مبارزه با مواد مخدر را در مورد تعداد فابریکه و افراد بازداشت شده تائید نموده و می افزاید که 3 هزار 740 کیلوگرام مواد مخدر مختلف النوع در پی تخریب فابریکه های تولید مواد مخدر بدست پولیس افتاده است.
به گفته وی، تمام کارخانه‌های تولید مواد مخدر در مناطق دور از حاکمیت دولت قرار دارد و به همین اساس نیروهای امنیتی جهت از بین بردن این کارخانه ها نمی توانند سریع عمل کنند.
او کمبود تشکیلات نیروی پولیس مبارزه با مواد مخدر را از چالش های دیگر در راستای از بین بردن کشت و تولید مواد مخدر عنوان می کند.
به گفته وی هم اکنون تعداد کارمندان پولیس مبارزه با مواد مخدر در این ولایت 8 تن بوده در حالیکه نیروی مورد نیاز 30 تن می باشد.
بادغیس؛ مزرعه های کوکنا در نبود کارخانه
درحالیکه ولایت بادغیس در حوزه غرب کشور عاری از کارخانه‌های تولید مواد مخدر می‌باشد؛ اما بنابه اظهارات مسوولان محلی این ولایت ساحات کشت و قاچاق آن بیشتر به نظر می‌رسد.
ابراهیم توکلی، رییس مبارزه با مواد مخدر ولایت بادغیس به کلید می‌گوید که تا حال هیچ کارخانه ی تولید مواد مخدر در این ولایت ایجاد و یا فعال نشده است.
او هم چنان تاکید دارد که در این اواخر ساحات کشت مواد مخدر در این ولایت توسعه یافته است.
به گفته وی حدود 50 تا 100 هکتار زمین از سوی مردم در ولسوالی های بالامرغاب و جوند تحت کشت مواد مخدر قرار دارد.
رییس مبارزه با مواد مخدر ولایت بادغیس اضافه می کند که به دلیل تهدیدات امنیتی، نیروهای پولیس و کارمندان ریاست مبارزه با مواد مخدر این ولایت سروی دقیق کشت‌زارهای مواد مخدر انجام نداده و همچنان برنامه‌های شان را جهت تخریب کشت مواد مخدر عملی نکرده‌اند.
آقای توکلی هم چنان تصریح می‌کند که در کنار این چالش با آنهم طی دو سال اخیر ۴۱ قضیه پدیده قاچاق مواد مخدر در این ولایت ثبت شده که دو قضیه آن جهت رسیدگی به مرکز عدلی و قضایی مرکز ارجاع شده است.
به گفته رییس مبارزه با مواد مخدر ولایت بادغیس، 10 کیلوگرام تریاک، بیش از یک کیلوگرام شیشه و یک کیلوگرام هیرویین نیز از طریق این قضایا کشف و ضبط گردیده است.
در حالیکه بر اساس معلومات مسولان محلی از سال 1396 تا 1397 خورشیدی 215 کارخانه تولید مواد مخدر در فراه، 12 کارخانه در هرات و 4 کارخانه هم در غور از سوی نیروهای پولیس مبارزه با مواد مخدر و نیروهای حمایت قاطع در عملیات های هوایی و زمینی تخریب و بیشتر از 11 هزار و 180 کیلو گرام مواد مخدر مختلف النوع کشف و ضبط شده است.
اما خالد موحد سخنگوی مرکز عدلی وقضایی مبارزه با مواد مخدر می‌گوید که در سال گذشته (1397) خورشیدی تنها تخریب 8 فابریکه تولید مواد مخدر از ولایت های مختلف کشور ثبت این مرکز شده است.
براساس اظهارات وی از طریق این فابریکه ها 42 تن مواد مخدر مختلف النوع نیز کشف و ضبط شده است.
آقای موحد هم چنان تاکید دارد که در سال گذشته (1397) خورشیدی 810 قضیه از تولید، قاچاق، کشت و ترانزیت مواد مخدر در مرکز عدلی و قضایایی مبارزه با مواد مخدر از سراسر کشور ارجاع شده است و یک هزار 115 نفر در پیوند به این قضایا مورد پیگرد قانونی قرار گرفته اند.
سخنگوی مرکز عدلی و قضایی مبارزه با مواد مخدر هم چنان علاوه می کند که از میان قضایای ثبت شده 47 مورد آن از هرات، یک قضیه در غور و سه قضیه از بادغیس به این مرکز فرستاده شده است.
به گفته وی این افراد در قسمت کشت، قاچاق، تولید، پروسس و فروش بیش ازده کیلوگرام تریاک، 50 کیلو گرام چرس، 10 گرام تابلیت های روان گردان و کشت مواد مخدر در مساحت 50 جریب دست داشتند.
خالد موحد می گوید تعدیل قانون مبارزه با مواد مخدر گسترده شدن فعالیت های پولیس مبارزه با مواد مخدر سبب شده است تا رقم کشف و ضبط قضایای فوق نسبت به سال 1396 خورشیدی افزایش یابد.
او هم چنان اضافه می کند که در سال 1396 خورشیدی 565 قضیه دریافت شده و در پیوند به آن 741 تن بازداشت و در قید قانون قرار گرفته اند.
خالد موحد سخنگوی مرکز عدلی و قضایی مبارزه با مواد مخدر می گوید که طی این دو سال در قضایای مختلف مواد مخدر 47 تن از نیروهای پولیس، موظفین امنیتی و ارگان های امنیت ملی و سایر بخش های دولتی بازداشت و نظر به جرم شان مجازات شده اند.
شماری از اعضای شوراهای ولایتی حوزه غرب از وجود کارخانه های تولید مواد مخدر ابراز نگرانی نموده و به این باوراند که برخی از نیروهای پولیس با قاچاقبران مواد مخدر در تبانی هستند.
آنان همچنان کم توجهی مقام های حکومتی را از عوامل اصلی توسعه کشت، قاچاق و تولید مواد مخدر عنوان می کنند.
محمدمهدی حدید عضو شورای ولایتی هرات می گوید که علاوه بر این در قانون مبارزه با مواد مخدر مشکلاتی هم وجود دارد که نیاز به تعدیل و تطبیق جدی آن می باشد.
آقای حدید می افزاید که به دلیل نواقص در این قانون هم اکنون بسیاری از قاچاقبران مواد مخدر توسط پرچون فروشان، مواد شان را توزیع و به فروش می رسانند، چون براساس قانون کمتر از یک کیلو گرام مواد مخدر مجازات سنگینی را در پی ندارد.
در همین حال شاه محمود نعیمی رییس شورای ولایتی فراه از کم توجهی حکومت در مورد تولید موادمخدر انتقاد نموده و می افزاید که گروه طالبان در فراه از طریق همین پدیده سالانه میلیون ها دالر سود بدست می آورند.
آقای نعیمی هم چنان بیان میدارد که تشدید نا امنی زمینه توسعه تولید مواد مخدر را بیشتر از قبل مساعد کرده است.
وی تامین امنیت و گسترش حاکمیت دولت در تمامی ساحات فراه را از روش های مطلوب جهت از بین بردن معضل تولید و پروسس مواد مخدر میداند.
از طرفی هم شماری از شهروندان حوزه غرب پولیس را به کم کاری در راستای از بین بردن قاچاق، تولید و پروسس مواد مخدر متهم می کنند.
به گفته آنان، مردم می خواهند در راستای جلوگیری از قاچاق، تولید و پروسس مواد مخدر با پولیس همکاری نمایند؛ اما به دلیل همدست بودن برخی از نیروهای پولیس با تولید کننده ها و فروشنده های مواد مخدر این موضوع هم نمی تواند تاثیرات بر کاهش و از بین بردن پدیده ی مواد مخدر داشته باشد.
براساس معلومات، نهادهای بین المللی شبکه های مافیایی و قاچاق‌بران مواد مخدر سالانه از طریق قاچاق، تولید، کشت و پروسس مواد مخدر در افغانستان 90 میلیارد دالر سود می برند و در این میان گروه طالبان هم از مدت‌های طولانی از دهاقین که مواد مخدر را کشت می‌کنند عشر می‌گیرند تا تحرکات تروریستی خود را تمویل نمایند؛ اما مقام‌های محلی حوزه غرب نگران اند که این گروه حالا کارخانه‌های مواد مخدر را گردانندگی می کنند که هیرویین و شیشه را تولید و به خارج صادر می ‌نمایند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA