ads

تغییر زندگی در سمنگان

دور دوم کار پروژه‌های همبستگی ملی در ولایت سمنگان، 97 درصد تکمیل گردیده و قرار است دور سوم آن نیز آغاز گردد اما شماری از باشنده های محل از عدم تطبیق پروژه های همبستگی ملی در قریه های شان شاکی اند.

نویسنده: The Killid Group
19 اسد 1390
تغییر زندگی در سمنگان

دور دوم کار پروژه‌های همبستگی ملی در ولایت سمنگان، 97 درصد تکمیل گردیده و قرار است دور سوم آن نیز آغاز گردد اما شماری از باشنده های محل از عدم تطبیق پروژه های همبستگی ملی در قریه های شان شاکی اند.

گفته می شود تا کنون در این ولایت، بیش از یک هزار پروژه تطبیق شده و مجموع این پروژه ها، 4 ملیون دالر امریکایی هزینه برداشته است.

انجنیر محمد امان امین؛ رییس انکشاف و دهات ولایت سمنگان در تماس تلیفونی به کلید گروپ گفت:” بیش از 1 هزار و 3 صد پروژه در 6 ولسوالی مرکزی (که در برگیرنده 19 قریه می باشد) تطبیق شده است.”

وی، می‌افزاید:” پروژه های که تطبیق شده به در خواست و نیازمندی‌های مردم محل صورت گرفته، ولی پروژه‌های بزرگ و زیربنایی به خواست دولت تطبیق می گردد.”

وی تصریح می کند که  پروژه‌های کوچک شامل ساخت پل و پلچک، جغل اندازی سرک‌ها، تهیه آب آشامیدنی صحی، حفر چاه‌ها، پاک کاری جویچه ها و در بعضی از ولسوالی ها شبکه های آب رسانی ساخته شده است.

به گفته وی در قسمت ایجاد مراکز حرفوی برای زنان در بخش‌های قالین بافی خیاطی و گلیم بافی نیز 51 پروژه در سطح خانواده‌ها ایجاد و تطبیق شده است.

به گفته رییس انکشاف و دهات ولایت سمنگان، 20 پروژه در ولسوالی “روی دوآب” این ولایت زیر کار بوده و با ختم کار این پروژه‌ها  قرار است دور سوم کار پروژه‌های برنامه همبستگی ملی در شماری از ولسوالی های این ولایت آغاز گردد.

اما باشندگان ولایت سمنگان در باره تطبیق پروژه‌های برنامه همبستگی ملی نظریات ودید گاه‌های متفاوت دارند.

غلام نبی باشنده آقچشمه این ولایت می گوید:” تا به حال هیچ نوع پروژه از سوی این برنامه در قریه شان تطبیق نشده و اگر صورت هم گرفته از سوی انجوهای دیگر مکاتب و کلینیک‌ها ساخته شده است.”

در همین حال، محمد صادق باشنده مرکز شهر ایبک می‌گوید:” پروژه های  همبستگی ملی در قریه و اطراف شان تطبیق گردیده و بیشتر پل و پلچک، جغل اندازی سرک ها در قسمت تهیه آب آشامیدنی صحی کارهای صورت گرفته است.”

وی می گوید:” باشنده‌های محل نیز راضی می‌باشند.”

داد گل؛ باشنده ولسوالی حضرت سلطان نیز از عدم تطبیق پروژه های همبستگی ملی در قریه شان شاکی است. وی  می‌گوید:” که از ده سال بدین طرف یک پل ساخته شده اما سرک ها در وضعیت بدی قرار دارد.”

وی، می‌خواهد تا این برنامه در قریه شان نیز تطبیق گردد.

به گفته یکی از کارمندان سفارت سویدن درکشور:” این کشور سالانه، 70 ملیون دالر را به افغانستان در قسمت انکشاف و توسعه کمک می نماید که 25 در صد آن در 4 ولایت شمالی( بلخ، سمنگان، سرپل و جوزجان)  به مصرف می رسد.

به گفته وی، پروژه ” انکشاف قریه‌های شمال” 3 ملیون دالر هزینه برداشته که از سوی کشور سویدن کمک گردیده است.

اما رییس انکشاف و دهات ولایت سمنگان می افزاید:” هیچ نوع تفاهم در مورد کمک‌های  نقدی کشور سویدن که به منظور انکشاف قریه ها تخصیص داده شده  صورت نگرفته است.”

این پروژه‌ها در انکشاف روستاها نقش موثر دارد و زندگی مردم ده نشین را از نظر اقتصادی تغییر می دهد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA