ads

نی: خشونت علیه خبرنگاران، بیش از 50 درصد کاهش یافته است

دفتر حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان (نی) می گوید که در شش ماه نخست سال روان میلادی، 50 درصد خشونت علیه خبرنگارن و کارمندان رسانه یی کاهش یافته است.

نویسنده: Abdul Malik Atash
3 سرطان 1398
نی: خشونت علیه خبرنگاران، بیش از 50 درصد کاهش یافته است

دفتر حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان (نی) می گوید که در شش ماه نخست سال روان میلادی، 50.1 درصد خشونت علیه خبرنگارن و کارمندان رسانه یی کاهش یافته است.
عبدالمجیب خلوتگر، رئیس اجرایی “نی” امروز(دوشنبه،3 سرطان) طی نشست خبری گفت که خشونت علیه خبرنگاران نسبت به سال گذشته میلادی 50.1 درصد کاهش یافته است.

به گفته خلوتگر، در شش ماه اول سال جاری میلادی، 35 مورد خشونت علیه خبرنگاران و رسانه‌ ها که شامل 5 مورد قتل، 6 مورد جراحت، 17 مورد تهدید و توهین، 3 مورد حمله بر رسانه، 3 مورد لت و کوب و یک مورد انفجار ماین مقناطیسی به ثبت رسیده است.

رییس اجرایی “نی”هم چنان افزود که این آمار نسبت به 6 ماه اول سال 2018 میلادی 50.1 درصد، کاهش را نشان می دهد.

او هم چنان علاوه نمود :”در 6 ماه اول سال گذشته‌ی میلادی 71 مورد خشونت ثبت شده بود که این آمار در سال جاری به 35 مورد رسیده است.”

از سوی هم بر بنیاد گزارش دفتر حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان (نی) تهدید و توهین خبرنگاران در سال جاری افزایش یافته است.

در گزارش این نهاد آمده است که در شش ماه اول سال 2018 میلادی 16 مورد تهدید و توهین به ثبت رسیده بود که در 6 ماه نخست سال روان میلادی 17 مورد به ثبت رسیده که این نشان دهنده‌ی 16 درصد افزایش است.
اینکه چه عواملی سبب شده است تا خشونت علیه خبرنگاران نسبت به سال گذشته کاهش یابد، مجیب خلوتگر رییس اجرایی نی می گوید:” کاهش حملات انتحاری و انفجاری، محتاطانه عمل کردن رسانه ها، رعایت فاصله ایمنی خبرنگاران در پوشش دادن واقعات سبب شده است تا خشونت علیه آنان کاهش یابد.”

به گفته او، از سوی هم خبرنگاران از درگیر شدن با نیروهای امنیتی و یا مسئولین امنیتی پرهیز می‌کنند که این باعث شده تا دیگر مورد ضرب و شتم آنان قرار نگیرند.

این در حالی است که خبرنگاران و کارمندان رسانه یی از عدم دسترسی به اطلاعات در ادارات دولتی و خصوصی شکایت دارند و بسیاری آنان به همین دلیل مورد خشونت قرار می گیرند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA