ads

ولایت غور ناامن می‌شود

فعالیت بیش از صد گروه مسلح غیرمسئول و نفوذ طالبان در  ولایت غور امینت این منطقه را تهدید می‌کنند. مسؤلان محلي ولایت غور می‌گویند که هم اكنون بيش از صد گروه مسلح غير مسئول

نویسنده: The Killid Group
20 ثور 1390
ولایت غور ناامن می‌شود

فعالیت بیش از صد گروه مسلح غیرمسئول و نفوذ طالبان در  ولایت غور امینت این منطقه را تهدید می‌کنند.

مسؤلان محلي ولایت غور می‌گویند که هم اكنون بيش از صد گروه مسلح غير مسئول در این ولایت وجود دارند، كه عمدتا در ساحات ولسوالي هاي شهرك، تولك، پساوند، لعل وسرجنگل و تيوره اين ولايت فعاليت دارند.

عبدالحي خطيبي، سخنگوي والي غورگفت:” گروه‌هاي مسلح غير مسئول، نسبت به پنج سال گذشته، افزايش قابل ملاحظه داشته است.”

سخنگوي والي غورهرچند رقم دقيق اين افراد را مشخص ننمود، ولي موجوديت بيشتر از صد گروپ 20 تا 100 نفري رابا كميت حدود 15 هزار نفر تاييد نمود.

وی در ادامه افزود:” افزايش تشكيلات اين گروه‎ها برمبناي روابط محلي و تباری استوار بوده و ازهمين رو دركوتاه مدت رشد قابل ملاحظه داشته اند.”

این نگراني ها در حالیست كه برخي از مسئولان كمسيون داياک درغرب كشور، از همكاري مقامات محلي با اين كمسيون شکایت دارند.

جنرال سيد جلال سعيدي، مسئول اوپراتيفي داياک در زون غرب مي‌گويد:” شماری از والي‎ها در ولايات حوزه غرب نه تنها به مفهوم داياک پي نبرده اند حتی از روند جمع آوري سلاح، انحلال گروه‎هاي مسلح غير مسئول واهداف اين كمسيون هم آگاهي ندارند.”

كمسيون جمع آوري سلاح ( داياک) زون غرب از سال 1384 بدينسو در سطح ولايات هرات، فراه، بادغيس وغور به فعاليت آغاز نموده و تا حال بيش از 9000 ميل سلاح‌ مختلف را جمع‌آوري نموده است.

به گفته مقام‌های محلی غور شماری از کشورهای همسایه نیز در تمويل گروه‎هاي مسلح غیر مسئول دست دارند.

دوكتورعبدالله هيواد، والي غور در مصاحبه اختصاصي كه با كليد داشت، برتمويل اين گروه‎ها ازسوي كشورهاي خارجي اشاره نمود اما از آنان نام نگرفت.

اما محمد جمال، يكي از اين باشندگان شهر چغچران معتقد است كه اين گروه ها مستقيماً از سوي كشورهاي ايران و پاكستان حمايت شده و به منظور حمله به مراكز دولتي ونيروهاي خارجي سازمان دهي مي‎گردند.

این نگرانی‌ها درحالی ابراز می گردد که چندی پیش شماری از باشندگان محلی در غور از فعالیت شبکه های تروریستی نیز خبر داده بودند.

حمیدالله 34 ساله در شهر چغچران زندگی می کند. وی با اشاره به مرز کوهستانی این ولایت با ولایت نا آرام هلمند، تصریح می کند که طالبان و افراد شبکه القاعده با استفاده از راه های کوهستانی سلاح و تجهیزات نظامی شان را به شمال کشور انتقال می دهند.

وی می گوید:” در ولایت غور نیروهای امنیتی فعالیت جدی ندارند و نیروهای خارجی نیز آگاهانه یا نا آگاهانه به این مسئله توجه نمی کنند.”

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA