ads

نگرانی‎ها از افزایش نوزادان معلول

با آنكه مسوولان شفاخانۀ ملالی از كاهش زاد و ولد نوزادان معلول در كابل خبر می‌دهند، اما هنوزهم، آمارهای موجود در مورد نوزادان معلول را نگران كننده عنوان می‎کنند. به گفتۀ آنان، ازدواج‌های قبل از وقت، ازدواج‎های فامیلی، عدم تغذیۀ سالم از سوی مادران در دوران بارداری، بی‎توجهی داکتران نسایی و ولادی در هنگام تولد کودک و نرسیدن مقدار کافی اکسیجن به دماغ در هنگام تولد از جملۀ عواملی می‎باشد که باعث معلولیت‌ها در نوزادان می‎شود. آگاهان امور و مسوولان شفاخانۀ ملالی تأکید دارند

نویسنده: The Killid Group
22 حمل 1395
نگرانی‎ها از افزایش نوزادان معلول

با آنكه مسوولان شفاخانۀ ملالی از كاهش زاد و ولد نوزادان معلول در كابل خبر می‌دهند، اما هنوزهم، آمارهای موجود در مورد نوزادان معلول را نگران كننده عنوان می‎کنند. به گفتۀ آنان، ازدواج‌های قبل از وقت، ازدواج‎های فامیلی، عدم تغذیۀ سالم از سوی مادران در دوران بارداری، بی‎توجهی داکتران نسایی و ولادی در هنگام تولد کودک و نرسیدن مقدار کافی اکسیجن به دماغ در هنگام تولد از جملۀ عواملی می‎باشد که باعث معلولیت‌ها در نوزادان می‎شود. آگاهان امور و مسوولان شفاخانۀ ملالی تأکید دارند به منظور جلوگیری از افزایش آمار نوزادان معلول نیاز است تا نهادهای مسوول و مردم در راستای جلوگیری از ازدواج‎های قبل از وقت، استفاده از دوا‌های خود‌سر توسط مادران باردار، بهبودی وضعیت اقتصادی خانواده‎ها، افزایش دسترسی به خدمات صحی، جلوگیری از ازدواج‎های فامیلی به دلیل مسایل ژنتیکی و بلند بردن تعداد داكتران و نرس قابله‎های مسلكی اقدامات جدی را روی دست بگیرند.

آمارهای ضد و نقیض
با توجه به اینكه تولد نوزادان معلول، یكی از مشكلات حاد صحی و اجتماعی در كشور به شمار می‎رود، اما مسوولان برخی شفاخانه‎های كابل، هرات و ننگرهار از كاهش آمار نوزادان معلول در این ولایات خبر می‎دهند. آنان عامل عمدۀ كاهش آمار این نوزادان را به عدم ثبت آنان در شفاخانه‎های خصوصی و نیز سقط قبل از وقت این اطفال عنوان می‎كنند.
عتیق‎الله حلیمی، ترنر متخصص داخلۀ اطفال در شفاخانۀ ملالی، می‎گوید: “رقم نوزادان معلول که از نظر فزیکی (کوتاه بودن دست و پا، چاک بودن لب و کام و بزرگ بودن سر به گونۀ غیرطبیعی) مشکل داشته‎اند، در سال ‌1393 خورشیدی 89 مورد ثبت شده بود و در سال 1394 خورشیدی 66 مورد در شفاخانۀ ملالی به ثبت رسیده است، که این رقم نشان دهندۀ كاهش در تولد نوزادان معلول می‎باشد، اما وی این آمار را دقیق ندانسته و علت عمدۀ كاهش نوزادان معلول را در عدم ثبت آنان در شفاخانه‎ها عنوان می‎كند.
این متخصص‌ اطفال از سایر موارد معلولیت‌ها مانند سوراخ قلب، عدم شنوایی و کندی ذهن در نوزادان نیز یادآور شد و گفت: “در كنار معلولیت‎های ظاهری، معلولیت‌های پنهان نیز در میان نوزادان وجود دارد كه متأسفانه در هیچ شفاخانه‎ای این موارد ثبت نمی‎شود؛ چون نیازمند آزمایشات طبی است و خانواده‎ها نیز در اوایل متوجه این معلولیت‎ها نمی‎شوند. اگر چنین واقعات تحت آزمایش قرار گیرند رقم ثبت نوزادان معلول در تمام مراکز صحی بالا خواهد رفت.”
از سویی هم، ذکیه رستاک امیری، مسوول بخش نسایی و ولادی شفاخانۀ حوزوی ننگرهار، می‌گوید در این شفاخانه در هر 24 ساعت بین 90 تا 120 طفل متولد می‎شود. وی در ادامه به هفته‎نامۀ مرسل گفت: “از میان نوزادانی که در جریان یک هفته در این شفاخانه به دنیا می‎آیند، بیش از سه تن آنان معروض به معلولیت‏های جسمی می‎باشند كه سالانه تعداد شان به بیش از 150 تن می‌رسد.”
هرچند جمع‎آوری آمار و ارقام دقیق از تولد نوزادان معلول و مشکلات صحی به منظور اتخاذ تدابیر جهت کاهش واقعات صحی و بلند بردن سطح آگاهی مردم یکی از وظایف عمدۀ وزارت صحت عامه محسوب می‌شود، اما این وزارت در سال‎های گذشته در خصوص ثبت آمار و كاهش رقم نوزادان معلول هیچ كاری انجام نداده است.
محمداحسان گلبان، مدیر عمومی معلولیت بازتوانی وزارت صحت عامه، به كم‎كاری این وزارت در خصوص معلولیت نوزادان اعتراف نموده و می‎گوید: ” آمار و ارقام دقیق نوزادان معلول چه در مرکز و ولایات نزد ما موجود نیست. در چند سال اخیر، این وزارت در مورد نوزادان معلول نه تنها کار نکرده بلکه ارقام آنان حتی درج سیستم  این اداره نیز نگردیده است.”
اما وی از ایجاد دیپارتمنت معلولیت‎ها برای جلوگیری از نوزادان دارای معلولیت خبر داده و می‎افزاید: “این وزارت مصمم است که یک تحقیق گسترده را به راه انداخته و تعداد نوزادان معلول در سراسر کشور را مشخص نماید تا اقدامات لازم به منظور كاهش این موارد روی دست گرفته شود.”
وی از مشکلات صحی به خصوص نوزادان معلول در کشور ابراز نگرانی کرده و از حکومت می‌خواهد در تخصیص بودجۀ كافی به این وزارت توجه نماید تا در جهت بهبود وضعیت نوزادان معلول نیز توجه بیشتر صورت گیرد.

عوامل به دنیا آمدن نوزادان معلول
افغانستان در ردیف كشورهای عقب‎مانده و فقیر جهان قرار دارد. امکانات و خدمات صحی در آن محدود است و اكثریت مردم هم درمورد زاد و ولد و اهمیت مراقبت‎های صحی در هنگام بارداری و ولادت چیزی نمی‎دانند. عتیق‎الله حلیمی، ترنر مخصص بخش اطفال در شفاخانۀ ملالی، عواملی چون ازدواج‌های قبل از وقت و فامیلی، نبود غذای مقوی برای مادران در دوران بارداری، بی‎توجهی داکتران نسایی و ولادی در هنگام تولد اطفال و نرسیدن مقدار کافی اکسیجن به دماغ طفل در هنگام ولادت را در بروز معلولیت‎ها در نوزادان دخیل می‎داند. به گفتۀ وی، معلولیت‌ها نه تنها باعث مشكلات صحی در جنین می‌شود، بلكه بعد از تولد، منجر به رنج دایمی خانواده‌ها شده و بار دوش جامعه می‌شود.
این متخصص اطفال، فقر اقتصادی و خشونت‎های خانوادگی را نیز در معلولیت نوزادان دخیل دانسته و به هفته‎نامۀ مرسل گفت: “زمانی كه یک مادر در دوران بارداری تحت خشونت‎های روحی، روانی و فزیكی قرار بگیرد و از غذای منظم هم تغذیه نکند با كمبود خون مواجه می‎شود كه كم خونی در حقیقت سبب تأخیر رشد جنین در بطن مادر باردار می‌شود.”
ذکیه رستاک امیری، مسوول بخش نسایی و ولادی شفاخانۀ حوزوی ننگرهار، به عدم توجه خانواده‎ها به مادران باردار، عدم تطبیق واکسین پولیو برای اطفال و پایین بودن سطح آگاهی زنان اشاره نموده و می‎گوید: “بیشتر زنان این ولایت در هنگام بارداری به دلایل فقر اقتصادی، تغدیۀ درست نشده و کارهای شاقه را نیز انجام می‎دهند. در حقیقت این موضوع سبب شده تا بیشتر زنان باردار به خود توجه نکرده و نوزادان شان معلول تولد ‌شوند.”
در همین حال، داکتر لایق‎الله عبیدی، متخصص اطفال در ولایت ننگرهار، می‌گوید که یک تعداد از معلولیت های نوزادان معلول مانند سوراخ قلب از جملۀ مواردی است که بعد از تولد قابل تداوی می‌باشد. وی به خانواده‎های که کودک دارای معلولیت دارند، توصیه می‎کند که بعد از تولد، نوزاد شان را هر چه زودتر به مراکز صحی برده و آنان را تحت تداوی قرار دهند.

معلولیت‎های ناعلاج و پیامدهای آن
مسوولان شفاخانۀ صحت طفل “اندراگاندی” در كابل می‎گویند تعداد زیادی كودكانی كه از بطن مادر معلول متولد می‌شوند در هیچ نقطۀ جهان قابل تداوی نبوده و نهایتاً بار دوش خانواده و اعضای جامعه می‌گردند. مسعود ‌محمدی، آمر دیپارمنت فیزیوتراپی شفاخانۀ “اندراگاندی”، در مصاحبۀ اختصاصی با هفته‎نامۀ مرسل گفت: “كودكان معلولی كه در این شفاخانه مراجعه می‎كنند، اکثریت شان مصاب به فلج دماغی می‎باشند. این مشكل صحی اكثراً به نرسیدن مقدار كافی اكسیجن به دماغ كودک و یا صدمه دیدن سر كودک از اثر بی‎توجهی نرس قابله‌ها هنگام ولادت ماداران اتفاق می‌افتد.”
داکتر محمدی، یکی از راه‎های جلوگیری از پیشرفت معلولیت كودكان را مساژ توسط افراد فزیوتراپیست دانسته و گفت: “بسیاری از کودکانی که به زودترین فرصت به این شفاخانه توسط والدین شان آورد شده‎اند، از طریق مساژ و فزیوتراپی دوامدار کمی بهبود یافته‎اند و به مرور زمان توانسته‎اند نیازمندی‎های ابتدایی خود را برطرف کنند، اما آن تعداد از کودکانی که به موقع تداوی نشده‎اند، برعلاوۀ اینکه زمینۀ صحت‎یابی آن‎ها از بین رفته است، فرصت‎های جلوگیری از بروز مشکلات را نیز از دست داده‎اند و بار دوش خانوادۀ خود و جامعه شده‎اند.”
به گفتۀ داكتر محمدی، مسوولیت خانواده‎هایی که کودک معلول دارند نسبت به دیگر والدین سنگین‎تر است؛ چون کودکان معلول بیش از کودکان سالم نیاز به مراقبت و تربیت دارند. والدین مسوولیت‎پذیر تلاش دارند به نیازهای کودک معلول شان به شکل درست رسیدگی نموده و نمی‎گذارند کودک شان به دلیل معلولیت از اجتماع و مردم جدا بیفتد. اما در شماری از خانواده‎های افغان، وضعیت این گونه نیست و والدین تلاش نمی‎کنند تا از کودک معلول شان آن گونه که باید، مراقبت کنند که این امر عمدتاً ریشه در مشکلات اقتصادی، فرهنگی، رسم و رواج‎های ناپسند دارد.
داکتر مسعود محمدی، موظف در شفاخانۀ “اندراگاندی”، مواردی را شاهد بوده است که بعضی از والدین به دلیل باورهای خرافی از داشتن فرزند معلول احساس گناه کرده و به همین دلیل فرزند معلول خود را از بین برده و یا هم در کنار جاده‎ها و شفاخانه‎ها به شکل بی‎سرنوشت رها ساخته‎اند. او در ادامه افزود: “اکثریت والدینی که بعد از تکمیل شدن پروسۀ معاینه و تشخیص درست طبی توسط داکتران، از مشکل معلول بودن کودک شان آگاهی حاصل می‎كنند، کوشش می‎نمایند تا كودک خود را در همان محل ترک کنند.”

راه‎های جلوگیری از زاد و ولد اطفال معلول
كارشناسان صحی، یكی از عمده‎ترین دلیل معلولیت‌ها را در كشور، ناشی از عدم آگاهی خانواده‌ها در مورد مراقبت‌های صحی مادران قبل از باردار شدن، در جریان بارداری و بعد از تولد نوزدان شان می‌دانند. به باور آنان، به منظور کاهش آمار نوزادان معلول، نیاز است تا نهادهای مسوول و مردم یكجا در راستای جلوگیری از ازدواج‎های قبل از وقت، استفاده از دوا‌های خود‌سر توسط مادران باردار، بهبود وضعیت اقتصادی خانواده‎ها، افزایش دسترسی به خدمات صحی، جلوگیری از ازدواج‎های فامیلی به دلیل مسایل ژنتیکی و بلند بردن تعداد داكتران و نرس قابله‎های مسلكی اقدامات جدی را روی دست بگیرند.
حفیظه ‌عمرخیل، سرپرست شفاخانۀ ملالی، می‌گوید برای جلوگیری از به دنیا آوردن نوزادان معلول، آن تعداد از زنانی كه می‌خواهند باردار شوند، باید آزمایش‌های مخصوص طبی را قبل از باردار شدن انجام دهند. وی بر مؤثریت مشوره‌های قبل از بارداری برای سلامتی مادر و جنین تأكید كرده و می‌گوید: “آزمایشات طبی نشان می‎دهد مادر‌انی كه صاحب فرزند معلول هستند، در جریان بارداری به كمبود خون، فقر آهن و كمبود ویتامین‌های مختلف مواجه بوده‎اند.”
داكتر عمرخیل، معتقد است که باید در دوران و هفته‎های مختلف بارداری، مادر تحت آزمایشات طبی مختلف قرار گیرد. به گفتۀ وی، مادران باردار می‌توانند به كمک داكتران نسایی و ولادی و با انجام آزمایشات مختلف در همان هفته‌های اول بارداری از مشكلات صحی جنین خود آگاه شوند. او همچنان می‎گوید در صورت ابتلای جنین به اختلالات کروموزومی، مادران می‎توانند با اجازۀ داكتران در همان اوایل به بارداری خود پایان دهند. داكتر حفیظه‌ عمرخیل در ادامه به هفته‎نامۀ مرسل گفت: “معلولیت‌ها به دو دستۀ ژنتیکی و غیرژنتیکی تقسیم می‌شود که امروزه می‎توان از 50 درصد معلولیت‎های ناشی از عوامل غیرژنتیکی جلوگیری کرد.”
به گفتۀ وی، نیاز است تا دختران و پسران جوان نیز قبل از ازدواج تحت آزمایشات طبی قرار گیرند تا در آینده از به دنیا آوردن طفل معلول جلوگیری کنند؛ چرا که ممکن است آنان ناقل یک نوع بیماری باشند. عمرخیل تأكید می‎كند با اتخاذ تدابیر وقایوی می‎توان از بروز 70 درصد معلولیت‌ها در جامعه ‌جلوگیری کرد. وی به مادران توصیه می‌کند که برای انجام آزمایش طبی در دوران بارداری حتماً به مراكز صحی مراجعه کنند.

عدم دسترسی به خدمات صحی
هرچند مسوولان وزارت صحت‌ عامه، در چند سال اخیر از افزایش مراكز صحی و پرسونل مسلكی صحی در كشور خبر می‎دهند، اما هنوز هم تعداد زیادی از مادران باردار در ولسوالی های ولایت هرات از عدم دسترسی به خدمات صحی شكایت داشته و مسوولان وزارت صحت ‌عامه را به كم‎كاری متهم می‌کنند. زهرا حسینی، یک تن از باشندگان ولایت هرات، به هفته‎نامۀ مرسل گفت: “بسیاری از مادران باردار برای ولادت شان از ولسوالی‎ها به شهر می‎آیند. آنان به دلایل صعب‎العبور بودن راه‎ها و عدم دسترسی فوری به مراكز صحی در مسیر راه از اثر خونریزی شدید، به كام مرگ كشیده می‎شوند.”
به گفتۀ حسینی، هنوز هم زندگی بسیاری از مادران و نوزادان در مناطق دوردست به نسبت نبود مراكز صحی با خطر مواجه است. او در ادامه افزود: “در مناطقی که حتی یک کلینیک صحی وجود نداشته باشد مادران چگونه در زمان بارداری از سلامتی جنین خود اطمینان حاصل کنند؟ وزارت صحت، برای مادران و کودکان در ولسوالی‎های هرات، تا هنوز هیچ کاری نکرده است.” وی از مسوولان وزارت صحت عامه می‎خواهد که باید خدمات صحی را در مناطق دورافتادۀ کشور فراهم ساخته و شمار مراکز و کارمندان صحی در این مناطق را افزایش دهد.
از سویی هم، علی خان، یک تن از  باشندگان ولسوالی سرخرود ولایت ننگرهار که از طفل معلولش رنج می‌برد در گفتگو به هفته‎نامۀ مرسل گفت: “تعداد اندک مردم در ولایت ننگرهار دسترسی به خدمات صحی دارند. از سوی  دیگر، در بیشتر کلینیک‏های صحی داکتران متخصص و مسلکی وجود ندارند که کودکان خود را جهت تداوی در آن جا ببریم.” وی از کیفیت پایین خدمات کلینیک‎های خصوصی در ننگرهار نیز انتقاد نموده و ریاست صحت عامۀ این ولایت را در این عرصه مقصر می‌داند.
اما مسوولان وزارت صحت عامه از افزایش دسترسی مادران و نوزادان به خدمات صحی در سال‎های اخیر خبر می‎دهند. داکتر نظام‎الدین جلیل، رییس صحت باروری وزارت صحت عامه، می‎گوید: “سروی‎های جدید نشان می‎دهد که تلاش‎های وزارت صحت همراه با شرکای آن باعث شده تا آمار مرگ و میر مادران کاهش پیدا کند. در گذشته در هر نیم ساعت یک مادر جان خود را از دست می‎داد، اما حالا هر دو ساعت یک مادر بنابر مشکلات ناشی از عدم دسترسی به خدمات صحی و سایر عوامل و موانع فرهنگی جان خود را از دست می‎دهد.”
به  گفتۀ وی، در سال 1394 میزان ولادت‎هایی که نزد قابله‎های ماهر انجام شده نیز افزایش یافته است. رییس صحت باروری وزارت صحت می‎افزاید: “‌به اساس معلومات صحی که نزد ما موجود است، در سال 1393 خورشیدی ولادت‎هایی که با تسهیلات صحی صورت گرفته بود 60 درصد بود، اما طبق ارقام سال 1394 خورشیدی این ولادت‎ها با 15 درصد افزایش به 75 درصد رسیده است که این خود بهبود در بخش خدمات صحی و دسترسی مادران به خدمات صحی را نشان می‎دهد.”
داکتر جلیل همچنان می‎گوید که وزارت صحت در جریان سال 1394 خورشیدی حدود 68 تن را در بخش قابلگی از سه مکتب فارغ داده است که می‎تواند دسترسی خانم‎ها به خدمات صحی در مناطق دورافتاده را بیشتر کند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA