ads

ملت گرسنه و عروسی‌های پُر هزینه

در میان آداب و رسوم جوامع بشری، ازدواج از اهمیت خاصی برخوردارد است. به این لحاظ باید در ایجاد این پیوند مقدس، دقیق و با احتیاط عمل نمود.

نویسنده: The Killid Group
25 میزان 1389
ملت گرسنه و عروسی‌های پُر هزینه

در میان آداب و رسوم جوامع بشری، ازدواج از اهمیت خاصی برخوردارد است. به این لحاظ باید در ایجاد این پیوند مقدس، دقیق و با احتیاط عمل نمود.

تشكیل خانواده ازطریق عقد ازدواج اولین پلهء ایجاد جامعه سالم است. این سنت نیك را طوری باید پایه گذاری نمود كه اصل آزادی، حرمت، شخصیت، حقوق و رضایت طرفین درآن رعایت شود. اما برخی از رسم و رواج های رایج دركشورما سبب می گردد تا بسیاری از این معیارهای خوب در نظر گرفته نشود و به جای آن به موضوعات مادی و تجملی كه ایجاب مصارف گزاف را می كند توجه گردد.

كشورما از جمله كشورهای فقیر است و خانواده ها با درآمد اندك زندگی می كنند؛ اما مصارف ازدواج بحدی است كه كمتر خانواده ها از عهده آن برآمده می توانند.

حمیدالله كه دریك مؤسسه خصوصی كارمی كند، قراراست تا چند روز دیگر مراسم عروسی اش در یكی از هوتل های شهركابل برگزارگردد. حمید، جوانی دیگری با درآمد حدود 7600 دالر درسال  که خانوادهء در حد متوسط درافغانستان خوانده می شود، اما هم اكنون وی زیر بار قرض گم شده است، زیرا مصرف عروسی اش درحدود 12 هزار دالرهزینه برمی دارد.

مصارف ازدواج دركشورهای آسیایی به مراتب بیشتر از كشورهای اروپایی وغربی است. دركشورهای غربی به دلیل آزادی های موجود و رشد فكری و بالا بودن فرهنگ،  مراسم عروسی به صورت ساده وبا مصرف كم صورت می گیرد. اما دركشورهای آسیایی به خصوص كشوری مثل افغانستان به خاطر وجود سنت های قدیمی و باورهای رایج میان مردم، پیوند ازدواج میان دو جوان با مشكلات زیاد همراه می باشد.

امروزه دغدغه ازدواج میان جوانان یكی ازعمده نگرانی های است كه مجال خوشی را درایام مجردی از آنان می گیرد.

عبدالرازق 25 ساله دكان خوراكه فروشی دارد و تاهنوز موفق به ازدواج نشده است. وی ازاین كه دوران مجردی و جوانی خود را در كار سپری می كند و كمتر به میله و تفریح میرود، ناراحت است.  تمام امید و تلاش وی این است تا از مصارف خانواده برای هزینه ازدواجش پس اندازكند. وی می گوید: “راستش را بگویم، جوانی خوده نمی فامیم، صبح وقت از خانه به دكان می آیم و شب ناوقت به خانه میروم؛ اما تا هنوز موفق نشده ام خرج ازدواج خوده آماده نمایم.”

عروسی دركشور ما از لحاظ اقتصادی كمرشكن و از نگاه اجتماعی پر از جنجال و درد سر است. رسم ورواج های درهم پیچیده چه بسا كه سبب آزردگی میان خانوادهای عروس و داماد می گردد و این امر دربسا موارد باعث به هم خوردن پیوندها می شود.

عبدالله كسی است كه قربانی چنین رسم و رواج ها گردیده و به خاطر عدم سازش خانوادها از نامزداش جدا شده است، می گوید: “خانواده نامزدم رسم و رواج های داشتند كه ما به آنها آشنایی نداشتیم، لذا دریكی از عید ها وقتی ما برای دختر لباس بردیم، به خاطركم بودن بعضی از اجناس، لباس ها را دوباره به خانه ما برگرداندند وهمین امر باعث برهم خوردن پیوند نامزدی ما شد.” وی از چنین پیش آمد ناراحت است زیرا نامزد خود را بسیار دوست داشته است  و می افزاید: “تا زنده هستم با كسی دیگر نمی خواهم ازدواج كنم، آدم در زندگی یكی را دوست دارد و با او می خواهد ازدواج كند، من خانواده خود و خانواده نامزدم را نمی بخشم.”

متأسفانه رسم و رواج های پرمصرف اكنون به یك عنعنه تبدیل شده بدون آن كه مردم به عواقب ناشی ازآن متوجه باشند. بسیاری از این رسم های پرهزینه حتی در زندگی آینده زن و شوهر تأثیر منفی می گذارد و خانوادهء داماد از عروس تازه واردش عقده برمیدارد. زیرا عروسش را متعلق به كسانی می دانند كه ازآنان پول زیاد گرفته است.

حمیده زنی است كه از شوهرش جدا شده است؛ وی علت این جدایی را چنین شرح میدهد: “پدرم از خانواده شوهرم پول زیاد می خواست ومصارف عروسی به اندازهء بالا رفت كه خانواده شوهرم ازآن ناراضی بودند، لذا وقتی درخانه شوهرم آمدم خشویم (مادرشوهر) همیشه به من طعنه میزد، تا این كه یك روز درآشپزخانه كارمی كردم، خشویم آمد با فحش ودشنام می خواست آب جوش بالایم بریزد، من فرار كردم، درهمین حال شوهرم آمد، خشویم به شوهرم گفت كه این زن می خواست از خانه فرار كند. همین مسئله سرانجام به جدایی ما انجامید.”

ازدواج ها در کشور ما بیشتر تابع رسم و رواج است، مردم هركشور فرهنگ به خصوص خود را دارد. دربرخی كشورها مصرف جهزیه به دوش فامیل عروس ودربعضی دیگر این مصرف میان فامیل های عروس و داماد تقسیم می گردد. اما در كشور ما این خانوادهء داماد است كه باید تمام مصارف عروسی را از ابتدا تا انتهی بپردازد. دربرخی از ولایات مراسم ازدواج چنان پیچده و پرمصرف است كه بسیاری از جوانان از فكركردن ازدواج ناامید می گردند.

بسیاری از خود سوزی ها وازدواج های اجباری نیز ریشه در همین عنعنات سخت وپرهزینه دارد.

عدهء زیادی ازجوانانی که امروز برای کار به بیرون ازکشور سفر می کنند، نیز یکی از دلایل آنرا تأمین مصارف ازدواج شان می دانند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA