ads

صنعت توریزم؛ گنج خفته

مسوولان اداره توريزم در ولايت هرات از بهبود و ضعيت گردشگري در جريان سال روان خبرداده مي گويند، با انكه ناامني ها از مشكلات اساسي فراروی رشد صنعت گردشگري در اين ولايت محسوب مي شود،  با انهم بر روند رو به رشد اين صنعت اميد وار هستند.  

نویسنده: The Killid Group
30 اسد 1389
صنعت توریزم؛ گنج خفته

مسوولان اداره توريزم در ولايت هرات از بهبود و ضعيت گردشگري در جريان سال روان خبرداده مي گويند، با انكه ناامني ها از مشكلات اساسي فراروی رشد صنعت گردشگري در اين ولايت محسوب مي شود،  با انهم بر روند رو به رشد اين صنعت اميد وار هستند.

محمد نعيم كريمي آمر توريزم ولايت هرات، به كليد گفت: “تأسيس و ايجاد چندين شركت توريستي در سطح  ولايت، خود نشاندهندهء اين حقيقت است كه پيشرفت ها در راستاي جذب توريستان و سياحان به ولايت هرات صورت گرفته و تلاش  در زمينه هم چنان جريان دارد.”

وي  با انكه رقم دقيق بازديدكنندگان خارجي و توريستان از ولايت هرات را در جريان سال روان مشخص ننمود، مگر خاطرنشان ساخت كه ورود اين افراد به ولايت هرات و مراجعه به اين اداره،  با مقايسهء سالهاي قبل به مراتب بيشتر بوده است.

نامبرده اضافه كرد، هم اكنون بيشتر از 10 شركت توريستي در شهر هرات فعال بوده و قراراست‌  برين رقم نيز افزود گردد.

وي با بيان اينكه اين شركتها در حال حاضر در عرصهء  نقل و انتقال شهروندان افغان به خارج از كشورفعاليت مي نمايند گفت:” هم اكنون رفت و آمد افغانها كه به كشورهاي ايران، تاجكستان، دوبي، عراق و سوريه صورت مي گيرد، امكانات سفرشان از طريق همين شركت ها تأمين مي شود.

اقاي كريمي با اشاره به بازديد تعدادي از سياحان كشورهاي همسايه( ايران، تاجكستان، جاپان و چين) از ولايت هرات در جريان سال روان اضافه نمود،  بمنظور فراهم آوري تسهيلات بيشتر براي گردشگران خارجي،  وزارت اطلاعات و فرهنگ تدابير اساسي را اتخاذ نموده است  كه خود مي تواند بر روند رو برشد اين صنعت موثرتمام شود.

اظهارات اين مقام محلي در حالي صورت مي گيرد كه مقامات وزارت اطلاعات و فرهنگ از آغاز طرح یاداوری میکنند كه براساس آن هر شهروند افغان می تواند در بخش صنعت گردشگری آزادانه سرمایه گذاری و فعالیت کند.

اين مقامات اظهار ميدارند كه به منظور ایجاد سهولت های بهتر و بيشتر برای جهانگردان،  به بيش از صد شرکت خصوصی در كشور اجازه  فعالیت داده شده و اين روند هم چنان ادامه دارد.

در همينحال برخي از شهروندان هرات با استقبال از باز گشايي شركتهاي توريستي در اين شهر، به اين باورند كه بازگشايي اين شركتها زمينه جذب سياحان به ولايت هرات را فراهم نموده و زمينه افزايش شان را مهيا مي سازد.

نذيراحمد هاشمي؛  يكي از باشندگان شهرهرات مي گويد:” يگانه عاملي كه  مي تواند  بر جذب توريستان و سياحان به ولايت هرات تاثیر گذار باشد، مسئله امنيت آنها است كه بايد از سوی مسوولين امنتيي تأمين گردد.” وي معتقد است كه در حال حاضر شرايط براي گردشگران در داخل كشور مساعد نبوده، زيرا وضعيت امنيتي را هيچكس تضمين كرده نمي تواند.

قرارمعلومات منابع حكومتي،  ولايات هرات، باميان، بلخ و غور،  جزء مناطقي تاريخي افغانستان بشمار مي آيند كه در ساليان گذشته بيشترين بازديد كنندگان را داشته اند.

ايام الدين اجمل، آمر آبدات تاريخي هرات،  موجوديت آثار و آبده هاي تاريخي شهرهرات را از ويژگيهاي خاص گردشگري خوانده  و عقيده دارد كه همين اصل بر جذب توريستان موثر بوده است.

وي با بيان اينكه در حال حاضر حدود 800 آبدهء  تاريخي در ولايت هرات شناسايي و ثبت شده است، مي گويد:” آنچه در جذب سياحان به ولايت هرات موثر تمام شده،  معرفي همين آثار باستاني است كه خارجيان به آن علاقمندي خاصي دارند.”

در همينحال،  برخي از آگاهان در هرات به اين باورند  كه افغانستان، یکی از ثروت‏ مندترین کشورهای منطقه از لحاظ منابع توریستی و جهان‏ گردی بوده كه مناطقی چون بامیان، بلخ، غزنی، هرات و مناطق تاریخی واخان و بدخشان، توانسته سياحان زيادي را بخود جلب نمايند.

همايون نظري از صاحب نظران انجمن ادبی هرات معتقد است، با آنكه امنيت ركن اساسي را در رشد توريزم در افغانستان بازي ميكند، مگر با آنهم اگر دولت امكانات و سهولت هاي بيشتري را براي سياحان آماده سازد، اميد واري ها براي جذب سياحان بيشتر مي گردد.

بنا به گفته وي،  تا حال نه تنها هیچ توجهی به صنعت عظیم و پر درآمد توریزم و جهان ‏گردی دركشورنشده است، بلکه همین بی‏ توجهی‏، بخش اعظم آثار و مناطق باستانی و تاریخی افغانستان را در معرض نابودی قرار داده است.

بر مبناي گفته هاي مسوولين اداره توريزم، شهرهرات طي دهه  هاي 40 و 50 هجري خورشيدي روزانه پذيرايي  600  تا  1800  گردشگر بود  كه از آثار باستاني و آبده هاي تاريخي اينولايت باز ديد مينمودند.

اين مسوولين تاكيد ميدارند كه هر چند اين رقم درجريان سه دهه اخير بصورت كل به صفر تقليل نموده، مگرظرف دو، سه سال اخير اميدواري هاي تازهء دراين عرصه ايجاد شده است، چنانكه در جريان سال روان بازديد ده ها سياح از كشورهاي منطقه، اين اميد واري ها را چند برابر كرده است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA