ads

صلح با توصیه محض به دست نمی‎آید

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد از مخالفان مسلح حکومت افغانستان خواسته تا سلاح شان را به زمین گذاشته و به روند صلح بپیوندند. این اظهارات در یکی از نشست‎های هفته گذشته شورای امنیت مطرح شده و تمام 15 عضو این شورا بر حمایت دوامدار سازمان ملل از افغانستان تأکید کرده‎اند.

نویسنده: zekria
8 جدی 1395
صلح با توصیه محض به دست نمی‎آید

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد از مخالفان مسلح حکومت افغانستان خواسته تا سلاح شان را به زمین گذاشته و به روند صلح بپیوندند. این اظهارات در یکی از نشست‎های هفته گذشته شورای امنیت مطرح شده و تمام 15 عضو این شورا بر حمایت دوامدار سازمان ملل از افغانستان تأکید کرده‎اند.
در این نشست گفته شده که مشکلات افغانستان راه حل نظامی ندارد و بحران در این کشور تأثیرات مستقیم روی ثبات منطقه دارد. نماینده سازمان ملل متحد در افغانستان در این جلسه گفته است که مخالفان مسلح باید مذاکرات بدون قید و شرط با حکومت کابل را پذیرفته و دست از جنگ بردارند.
به دنبال این توصیه و تأکید شورای امنیت سازمان ملل، شورای امنیت ملی نیز خواستار سهم‎گیری تمام اقشار جامعه برای تأمین صلح در کشور شد. اعضای شورای امنیت ملی از تمام مردم خواستند تا همگام با شورای عالی صلح در راستای تحقق مقاصد اساسی این استراتیژی که در زمینه تحقق صلح عادلانه و پایدار، ترویج و نهادینه‎سازی فرهنگ صلح و شکوفایی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و بهرهمندی مردم از حقوق شان در کشور طرح شده است، تلاش ورزند.
آنچه مسلم است این که صلح افغانستان به نفع منطقه و تمام کشورهای ذیدخل در افغانستان است. زیرا پایان این جنگ از یک‎سو کشورهای منطقه را از شر فعالیت تروریزم جهانی که اکنون افغانستان را بستر خود قرار داده، نجات خواهد داد و از جانب دیگر، تقابل و تنش‎ها را در منطقه نیز محدود خواهد کرد.
در حال حاضـر افغــانستـان میــدان جنگ نیابتی قدرت‎های بزرگ جهانی و منطقه‎یی شده و ضعف اقتدار دولت کابل در برابر ناامنی‎های گسترده، باعث تشدید این وضعیت گردیده است. هند و پاکستان، امریکا و روسیه و برخی از کشورهای دیگر که به نحوی در تقابل سیاسی یا اقتصادی قرار دارند، افغانستان را میدان مبارزه خود ساخته و این مسأله وخامت اوضاع امنیتی را تشدید و منجر به تقویت مخالفانی می‎گردد که از این فرصت استفاده می‎کنند.
اما حقیقت این است که صلح افغانستان با توصیه و سفارش یا خواست و تقاضا محقق نخواهد شد. آنچه می‎تواند آشتی ملی را در کشور به بار آورده و بستر مذاکره را مهیا سازد، اقدام‎های امنیتی و سیاسی از سوی شورای امنیت ملی کشور و فشارهای سیاسی علیه حامیان منطقه‎یی آن از جانب سازمان ملل، به خصوص شورای امنیت این سازمان می‎باشد.
لذا انتظار می‎رود تا شورای امنیت ملی و تمام نهادهای ملی از شورای امنیت سازمان ملل بخواهند به دنبال اقدام‎های جدی و اجرایی باشد تا سفارش‎های سیاسی و دیپلوماتیک. این امر نیز زمانی محقق خواهد شد که شورای امنیت ملی با کمک نیروها و نهادهای امنیتی و اداری، اعتماد لازم را در میان اقشار مختلف مردم ایجاد نماید. مردمی‎که تاکنون به بسیاری از نهادها و اقدام‎های دولت بی‎باور بوده و اعتماد کافی به آنان ندارند، چگونه با یک تقاضای تعارفی و سمبولیک به این صدا، لبیک بگویند. وانگهی، شرایط امنیتی و تهدیدهای موجود علیه بسیاری از شهروندان در ولایت‎های ناامن و حتا شهرهای نسبتاً آرام به گونه‎ای است که مجال همکاری را در بسیاری موارد از مردم سلب کرده است.
بنابراین، آنچه از جانب دولت کابل لازم است، ایجاد فضای اعتماد میان دولت و ملت است. اما اقدام‎های شورای امنیت می‎تواند با رویکردهای سیاسی و اعمال فشار بر دولت‎های حامی تروریزم در افغانستان، از جمله پاکستان، دنبال گردد. زیرا سال‎های زیادی است که دولت کابل و افغان‎ها به سازمان ملل و شورای امنیت این سازمان میگویند که تروریزم در افغانسـتـان ریشــه‎ خارجــی دارد و کشورهای بیرونی به این وضعیت دامن می‎زنند، اما متأسفانه تاکنون این صدا کم‎تر شنیده شده است.
با این وضع، اگر شورای امنیت به دنبال تأمین صلح در افغانستان است، باید گام‎های عملی را در این راستا بردارد. چرا ‎که تحولات دیپلوماتیک و شواهد موجود نشان داده است که رایزنی‎های سیاسی بدون اعمال فشار بر جانب‎های جنگ‎طلبانه ممکن نیست و نمی‎توان بدون فشارهای سیاسی بر کشورهای حامی تروریزم، ره به جایی برد و یا عناصر مسلح را وادار به آشتی‎جویی و مذاکره‎ صلح‎طلبانه کرد.
بنابرایـن، انتـظـار مــی‎رود تـا صلـح‎خواهی شورای امنیت ملی و شورای امنیت سازمان ملل با تحرکات عملی این شوراها پیوند خورده و راهی برای حضور مخالفــان مسلـح در اطــراف میز مذاکرات صلح باز گردد. تنها در آن صورت است که افغان‎ها به صلح‎خواهی این شوراها باور نموده و نسبت به فعالیت آن‎ها در آینده امیدوار خواهند شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA