ads

سفر هیئت حزب اسلامی به کابل

یک هیئت از حزب اسلامی افغانستان به رهبری گلبدین حکمتیار برای مذاکره با دولت وارد کابل شده است. با اینکه سفر این هیئت از سوی افراد نزدیک به حزب اسلامی تایید شده اما در مورد اینکه چه کسانی در ترکیب این هیئت شامل هستند جزئیاتی در اختیار رسانه ها قرار داده نشده است. برخی از رسانه ها گزارش داده اند که غیرت بهیر و قطب الدین هلال در ترکیب این هیئت حضور دارند.اختیار رسانه ها قرار داده نشده است.  

نویسنده: The Killid Group
13 جدی 1390
سفر هیئت حزب اسلامی به کابل

 

یک هیئت از حزب اسلامی افغانستان به رهبری گلبدین حکمتیار برای مذاکره با دولت وارد کابل شده است.

با اینکه سفر این هیئت از سوی افراد نزدیک به حزب اسلامی تایید شده اما در مورد اینکه چه کسانی در ترکیب این هیئت شامل هستند جزئیاتی در اختیار رسانه ها قرار داده نشده است. برخی از رسانه ها گزارش داده اند که غیرت بهیر و قطب الدین هلال در ترکیب این هیئت حضور دارند.

گفته شده است که شورای عالی صلح که مسئول اجرایی مذاکرات با گروه های مسلح مخالف دولت افغانستان از جمله طالبان است، از حضور این هیئت در کابل استقبال کرده است.

ایمل فیضی، سخنگوی رئیس جمهور گفته است که این هیئت با حامد کرزی، رئیس جمهور نیز دیدار کرده و دو طرف در مورد برنامه گفتگوهای صلح صحبت کرده اند.

مذاکرات هیئت حزب اسلامی با مقامات دولت در حالی گزارش می شود که اخیرا تلاش برای گفتگو با طالبان برای پایان دادن به خشونتهای ده ساله در افغانستان افزایش یافته است.

اخیرا تلاشهایی صورت گرفته است تا دفتر طالبان برای پیشبرد مذاکره با حکومت افغانستان در قطر گشایش یابد.

گروه طالبان در مورد این گزارشها ابراز نظری نکرده و سخنگویان رسمی این گروه نیز تا حالا تمایلی برای گفتگو با دولت افغانستان در حضور نیروهای خارجی در این کشور نشان نداده اند.

هارون زرغون، سخنگوی حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به بی بی سی گفته است که هیئتی به نمایندگی از این حزب به کابل آمده است تا به ویژه با نمایندگان امریکایی در مورد آینده افغانستان گفتگو کند.

زرغون گفته است که برای آنها رسیدن به توافقی با امریکا، بیشتر اهمیت دارد، چون به گفته او، صلاحیت حکومت افغانستان در مورد مسایل جاری در این کشور، محدود است.

وی گفته است:” طرف اصلی قضیه امریکایی ها هستند و باید با امریکایی ها صحبت شود، اما ما می خواهیم که یک تفاهم میان افغانها نیز بوجود بیاید”

زرغون به بی بی سی گفته است:” حزب اسلامی برای مذاکرات، آجندای مشخص خود را دارد. بیرون شدن خارجی ها از افغانستان نقطه بسیار مهم است. ما با هر کسی حاضر هستیم مذاکره کنیم، اما بیشتر با افرادی که صلاحیت تصمیم گیری داشته باشند.”

در همین حال شورای عالی صلح از تمایل حزب اسلامی به مذاکره استقبال کرده و در عین زمان تاکید کرده است که تنها گفتگو با دولت افغانستان و شورای عالی صلح می تواند مصالحه در این کشور را تضمین کند.

قاضی امین وقاد، از اعضای شورای عالی صلح به بی بی سی گفته است: “اگر با امریکایی ها صحبت هم شود، آنها در نهایت، دوباره موضوع را به مردم و دولت افغانستان واگذار می کنند. ما می گوییم که آنها (طالبان و حزب اسلامی) باید با دولت افغانستان صحبت کنند، اما اگر شرایطی پیش آمد که نیاز بود با نماینده امریکا صحبت شود، در آن صورت هم ممانعتی وجود ندارد.”

حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، در حال حاضر عملا با دولت و نیروهای خارجی مستقر در افغانستان درگیر جنگ است.

این گروه در تشکیلات خود از طالبان جدا است، اما برنامه ها و اهداف آنها در بسیاری موارد با هم مشترک است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA