ads

سازمان ملل از شکنجه زندانیان در افغانستان خبر داد

سازمان ملل در گزارش جدیدی نهاد های امنیتی افغانستان را به شکنجه زندانیان متهم کرده است. به گزارش بی بی سی این گزارش که در هفتاد و چهار صفحه تنظیم شده، به بررسی زندانهای تحت اداره امنیت ملی و پولیس پرداخته است.

نویسنده: The Killid Group
19 میزان 1390
سازمان ملل از شکنجه زندانیان در افغانستان خبر داد

سازمان ملل در گزارش جدیدی نهاد های امنیتی افغانستان را به شکنجه زندانیان متهم کرده است.

به گزارش بی بی سی این گزارش که در هفتاد و چهار صفحه تنظیم شده، به بررسی زندانهای تحت اداره امنیت ملی و پولیس پرداخته است.

دولت افغانستان تا کنون به این گزارش واکنش نشان نداده است، اما گزارش مشابهی که چندی پیش از سوی سازمان ملل منتشر شد، از سوی دولت افغانستان رد گردید.

سازمان ملل متحد گفته است که برای تهیه این گزارش، با 379 زندانی، در 47 زندان، در 22 ولایت افغانستان مصاحبه شده است.

بر اساس این گزارش، مصاحبه با این زندانیان در فاصله زمانی میان اکتوبر سال 2010 و اگست سال 2011 صورت گرفته است.

این گزارش، شکنجه در زندانهای امنیت ملی و پولیس را سیستماتیک خوانده است.

سازمان ملل متحد در این گزارش از نبود سیستم پاسخگویی در اداره امنیت ملی و پولیس در رابطه به شکنجه زندانیان انتقاد کرده است.

تهیه کنندگان گزارش گفته اند که برای تهیه آن با مانعی از سوی اداره امنیت ملی و پولیس برخورد نکرده اند و این مسئله، نشان می دهد که تمایل برای آوردن اصلاحات در این زندانها ها وجود دارد.

سازمان ملل متحد گفته است که امیدوار است انتشار این گزارش، به اصلاحات جدی در بازداشتگاه های افغانستان کمک کند.

در گزارش سازمان ملل متحد آمده است که زندانیان، از بدرفتاریهایی چون شوک الکتریکی، کشیدن ناخن پا و تهدید به آزار جنسی در زندانهای امنیت ملی خبر داده اند.

سازمان ملل متحد می گوید زندانیان، از انواع دیگر شکنجه مانند لت و کوب  با کیبل و چوب در ناحیه پا و یا هم آویختن زندانیان از سقف اتاق نیز سخن گفته اند.

گزارش سازمان ملل متحد از شکنجه شماری از افراد زیر سن هجده سال نیز در این زندانها خبر داده است که به اتهام دست داشتن در حملات انتحاری و یا اتهام ارتباط با گروه طالبان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده اند.

در این گزارش همچنان گفته شده است که شماری از زندانیانی که از سوی نیروهای ناتو نیز به زندانهای افغانستان منتقل شده اند، مورد بدرفتاری قرار گرفته اند.

همزمان با انتشار این گزارش، سخنگوی ناتو در کابل گفته است که انتقال زندانیان به بازداشتگاه هایی که با اتهام شکنجه روبرو بوده اند، متوقف شده است و این برنامه تا زمانی از سر گرفته نمی شود که در مورد عدم موجودیت شکنجه در این بازداشتگاه ها اطمینان حاصل شود.

سازمان ملل متحد از دولت افغانستان خواسته است که بر چگونگی نگهداری زندانیان در بازداشتگاه های این کشور از نزدیک نظارت کرده و با توجه به قوانین داخلی و بین المللی، از عدم شکنجه زندانیان اطمینان حاصل کند.

در این گزارش همچنین از نبود سیستم پاسخگویی در اداره امنیت ملی و پولیس افغانستان در رابطه به شکنجه زندانیان انتقاد شده است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA