ads

رییس جمهور غنی،به زودی به هدف افتتاح پروژه کاسا یکهزار به تاجکستان می رود

قرار است محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور به هدف افتتاح پروژه  انتقال برق موسوم به کاسا یکهزار عازم دوشنبه پایتخت تاجکستان شود.

نویسنده: The Killid Group
19 حمل 1395
رییس جمهور غنی،به زودی به هدف افتتاح پروژه کاسا یکهزار به تاجکستان  می رود

قرار است محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور به هدف افتتاح پروژه  انتقال برق موسوم به کاسا یکهزار عازم دوشنبه پایتخت تاجکستان شود.
منابع در کاخ ریاست جمهوری افغانستان ضمن تایید این خبر می گویند: رییس جمهور غنی  به تاریخ 23  ماه می سال روان میلادی  در رآس یک هیات دولتی عازم این کشور خواهد شد.
به نقل از منبع، هدف اساسی این سفر افتتاح پروژه انتقال برق موسوم به کاسا یکهزار است که در مراسم افتتاح آن  نواز شریف صدر اعظم پاکستان و آلماس بیگ آتامبایف رییس جمهور قرغیزستان نیز حضور خواهند داشت.
پروژه کاسا یکهزار، در سال 2005 از طریق کنفرانس همکاری های اقتصادی منطقه یی افغانستان (ریکا) پیشنهاد شد و در حال حاضر  مراحل تطبیق آن پس از 11 سال در حال عملی شدن است.
براساس اطلاعات ارایه شده از سوی وزارت انرژی و آب، پروژه انتقال برق موسم به  کاسا یکهزار برق تاجیکستان و قرغیزستان را با ظرفیت 1300 میگاوات به افغانستان و پاکستان منتقل می‌کند.
با  اغاز کار عملی این پروژه، افغانستان سالانه معادل 45 میلیون دالر از ترانزیت این پروژه به سمت پاکستان عواید خالص به دست خواهد آورد و زمینه کار نیز برای شماری از شهروندان کشور فراهم خواهد شد.
مجموع بودجه مورد نیاز برای کاسا یکهزار در حدود ۱ اعشاریه هفده میلیارد دالر تخمین شده است که کشورهای امریکا و انگلستان، بانک سرمایه گذاری اروپایی و بانک انکشاف اسلامی  افغانستان را در این بخش همکاری مالی خواهند کرد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA