ads

رئیس جمهور: بادغیس صاحب برق، سرک و خط‌آهن می‌شود

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور در در سفرش به ولایت بادغیس به مردم این ولایت وعده سپرد که ولایت آنان صاحب برق، سرک و خط‌ آهن خواهد شد.

نویسنده: abdali
20 قوس 1396
رئیس جمهور: بادغیس صاحب برق، سرک و خط‌آهن می‌شود

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور در در سفرش به ولایت بادغیس به مردم این ولایت وعده سپرد که ولایت آنان صاحب برق، سرک و خط‌ آهن خواهد شد.

رئیس‌جمهور غنی روز یکشنبه در صحبت هایش در این ولایت پروژۀ سرک حلقوی قیصار – لامان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ملی و حیاتی برای افغانستان دانست و گفت: انرژی برق نیز به ولایت تان به شکل اصولی و به مقدار کافی فراهم می‌شود.

او با بیان اینکه «بادغیس در مسیر شاهراه ابریشم نقش کلیدی داشت و مهد تمدن بود.»،  افزود: اتصال بادغیس به حیث ولایت عمده ترانزیتی با اهمیت است. علاوه بر سرک، تا دوسال آینده خط آهن مزار- هرات نیز از بادغیس خواهد گذشت.

رئیس‌جمهور خطاب به مردم ولایت بادغیس گفت که سرحد میان افغانستان و ترکمنستان باید به سرحد دوستی و همکاری همه‌جانبه مبدل شود.

محمداشرف غنی گفت: هدایت واضح من برای قوماندان لوا و اراکین امنیتی بادغیس این است که حفظ وضعیت کنونی کافی نمی‌باشد، سال آینده سال دفاعی بوده نمی‌تواند و باید به سال پیشرفت و تحرک مبدل شود.

در این مراسم یما یاری وزیر فواید عامه نیز صحبت کرد و در رابطه به پروژه مذکور معلومات داده گفت که پروژه سرک قیصار- لامان به شش بخش تقسیم شده است که ما شاهد آغاز کار دو بخش آن می باشیم.

وی بااشاره بر اینکه این پروژه توسط بانک انکشاف آسیایی تمویل می‌شود، گفت که بخش اول سرک مذکور حدود 36.5 میلیون دالر هزینه بر می‌دارد و با یک کمپنی هندی قرار داد شده‌است. همچنان بخش دوم آن ۴۸ میلیون دالر هزینه برمی‌دارد و با یک شرکت چینایی قرارداد شده‌است.

رئیس بانک انکشاف آسیایی در افغانستان در سخنرانی‌اش گفت: ما می‌دانیم که مردم بادغیس برای آغاز کار این پروژه انتظار کشیده‌اند و ما به همکاری وزارت فواید عامه کار احداث سرک متذکره را در مدت تقریباً سه سال به پایه اکمال خواهیم رساند.

وی افزود: افغانستان از سال ۱۹۶۶ یکی از اعضای بانک انکشاف آسیایی است و ما تلاش می‌کنیم تا با افغانستان در زمینه برنامه‌های انکشافی همکاری کنیم و هدف عمده ما این است تا به مردم افغانستان فرصت‌های اقتصادی را فراهم بسازیم.

رئیس‌جمهور کشور در رابطه به وضعیت معارف و تحصیلات عالی در کشور نیز صحبت کرده، گفت که عمده‌ترین کاری که روی دست داریم، آوردن اصلاحات در وزارت‌های معارف و تحصیلات عالی می‌باشد.

وی افزود که وضعیت کنونی معارف مورد قبول من نیست، جلسات ما در خصوص اصلاحات در معارف ادامه دارد تا یک معارف اصلاح شده و مورد قبول مردم، داشته باشیم.

بادغیس در شمال غرب کشور از جمله ولایت‌های محروم کشور به شمار می رود که پروژه‌های انکشافی کمتر در آن تطبیق شده است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA