ads

دو توربین بند سلما نمیچرخد

مسوولان اداره تنظیم آب‎های هریرود در ولایت هرات، با ابراز نگرانی از فعالیت گروه‎های مخالف مسلح دولت در اطراف بند سلما (بند دوستی افغان – هند) واقع در ولسوالی چشت شریف به شدت نگران اند. آنان هشدار می‎دهند در صورتی که نیروهای دولتی به سرکوب این گروه‎ها اقدام نکنند، امنیت این بند به مخاطره خواهد افتاد.

نویسنده: zekria
27 قوس 1395
دو توربین بند سلما نمیچرخد

مسوولان اداره تنظیم آب‎های هریرود در ولایت هرات، با ابراز نگرانی از فعالیت گروه‎های مخالف مسلح دولت در اطراف بند سلما (بند دوستی افغان – هند) واقع در ولسوالی چشت شریف به شدت نگران اند. آنان هشدار می‎دهند در صورتی که نیروهای دولتی به سرکوب این گروه‎ها اقدام نکنند، امنیت این بند به مخاطره خواهد افتاد.
محمود بارز، رییس اداره تنظیم آب‎های هریرود، در یک کنفرانس خبری گفت در پی آغاز تولید برق در بند سلما، گروه‎های مخالف مسلح نیز در اطراف این بند به فعالیت آغاز کرده‎اند. او فعالیت این گروه‎ها را برای امنیت این بند خطرناک توصیف کرد. بارز معتقد است که کشورهای همسایه، تشنه آب‎های جاری افغانستان اند و از این رو همواره تلاش دارند، به هر نحو ممکن، این آب‎ها را به دست آورند. وی همچنان گفت که هم‎اکنون 55 تن از انجنیران و کارمندانی که در بند سلما کار می‎کنند، هنگام رفت و آمد به این بند، با تهدیدات امنیتی فزاینده مواجه می‎باشند.
تهدیدات امنیتی تنها یکی از مشکلات عمده بند سلما است. مشکل دیگر اما کمبود آب در این بند است. بارز می‎گوید به دلیل کمبود آب، در حال حاضر، تنها یک توربین از سه توربین این بند آبی بزرگ برای تولید انرژی برق، فعال است. او گفت هم‎اکنون تنها 14 میگاوات برق در بند سلما تولید می‎شود.
رییس اداره تنظیم آب‎های هریرود همچنان گفت برای تقسیم عادلانه آب بند سلما یک کمسیون ساخته‎اند. وظیفه این کمسیون، توزیع عادلانه آب و نظارت از آن در بخش زراعت است. گفته شده که بند سلما قادر به آبیاری نزدیک به 70 هزار هکتار زمین است.

توقف کار بند پاشدان
بند آبی پاشـدان بعــد از سـلما، یکــی دیـــگر از بزرگ‎تـرین بنــدهــای آب در ولایت هــرات اســت کـــه از ماه‎ها بـدین‎ســو کــار سـاخت آن متوقف شده است. این بنــد در ولسوالی کــرخ هـــرات موقـعیــت دارد. محـمــود بــارز، رییس اداره تنظیم آب‎های هریرود، می‎گوید قرارداد ساخت این بند با شرکت «هیوادوال» فسخ شده است. بارز دلیل فسخ این قرارداد را «کار غیرقابل قبول» شرکت قراردادکننده عنوان کرد. رییس اداره تنظیم آب‎های هریرود علاوه کرد که فعلاً پروژه ساخت بند پاشدان به داوطلبی گذاشته شده تا کار آن دوباره از سر گرفته شود. کار ساخت بند پاشدان در سال 1390 با هزینه 117 ملیون دالر در ولسوالی کرخ هرات آغاز شد. طبق قرارداد، شرکت هیوادوال مسوولیت داشت تا کار ساخت این بند را طی سه سال به پایان ببرد. اما با گذشت پنج سال تنها 25 درصد از کار این بند تکمیل شده است.
در همین حال، سید عظیم کبرزانی، یک عضو شورای ولایتی هرات، نه تنها از توقف کار بند پاشدان انتقاد می‎کند بلکه نسبت به کارهای صورت گرفته در این بند نیز انتقاد دارد. او می‎گوید کارهایی که تا هنوز در بند پاشدان انجام شده، غیر معیاری و پر از نواقص است.
کبرزانی همچنان گفت که بند پاشدان، بعد از بند سلما، بزرگ‎ترین بند آبی در هرات است و سود فراوانی برای باشندگان این ولایت دارد. به گفته او، بند پاشدان، علاوه بر آبیاری حدود 14 هزار هکتار زمین زراعتی در هرات، دو میگاوات برق نیز در اختیار باشندگان این ولایت قرار می‎دهد.
باشندگان هرات انتظار دارند با فعال شدن بندهای بزرگ آب در این ولایت، از انرژی برق و آب وافر در بخش زراعت، برخوردار شوند. این در حالی است که علاوه بـر بنــد‎های آبــی پــاشــدان و سلما، 32 منطقه آبی دیگر نیز برای احداث بندهای آبگردان در 15 ولسوالی هرات شناسایی شده است. اما مسوولان در اداره تنظیم آب‎های هریرود می‎گویند که وزارت انرژی و آب، به دلیل کمبود بودجه، تا هنوز در راستای اعمار این بندها اقدام نکرده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA