ads

در جستجوی توسعه و ثبات در قلب آسیا

ششمین اجلاس «قلب آسیا» در هند با تعهد بر گسترش همکاری‎ها برای کمک به حل مسایل و بهبود اوضاع امنیتی افغانستان پایان یافت و در حاشیه آن نیز توسعه اقتصادی کشور بر محور همکاری‎های ترانسپورتی مورد تأکید قرار گرفت.

نویسنده: zekria
27 قوس 1395
در جستجوی توسعه و ثبات در قلب آسیا

ششمین اجلاس «قلب آسیا» در هند با تعهد بر گسترش همکاری‎ها برای کمک به حل مسایل و بهبود اوضاع امنیتی افغانستان پایان یافت و در حاشیه آن نیز توسعه اقتصادی کشور بر محور همکاری‎های ترانسپورتی مورد تأکید قرار گرفت.
اجلاس موسوم به «قلب آسیا – روند استانبول» با موضوع افغانستان که با حضور سران و نمایندگان بیش از 30 کشور و 10 نهاد بین‎المللی در«امرتسر» ایالت پنجاب هند برگزار شده بود، حاشیه‎ پر رنگ‎تر از متن نیز داشت و آن موضع‎گیری کابل و دهـلـی علیه سیا‎ست‎های اسلام‎آباد بود.
14 کشور عضو قلب آسیا شامل افغانستان، پاکستان، چین، روسیه، هند، ایران، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرغزستان، تاجکستان، ترکمنستان، ترکیه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند. امریکا، استرالیا، کانادا، دنمارک، مصر، فرانسه، فنلند، آلمان، عراق، ایتالیا، جاپان، ناروی، لهستان، اسپانیا، سویدن و انگلیس هم کشورهای حامی قلب آسیا به شمار می‎روند.
نخستین کنفرانس قلب آسیا در سطح وزیران خارجه، در سال 2011 به میزبانی استانبول برگزار شد. نشست‎های بعدی به ترتیب به میزبانی افغــانستــان، قــزاقسـتـان، چیــن و پـاکسـتـان در سال‎های 2012 تا 2015 تدویر یافت. با توجه به این که ترکیه یکی از مبتکران برگزاری کنفرانس قلب آسیا است، نام این کنفرانس به «قلب آسیا – رونـــد اسـتانبول» معروف شده است.
اما مـهـمتــر از نــام و نـشـان و پیشـینـه‎ و تاریخچه‎ این نشست، موضوع ششمین دور آن بود که روی موضوع همکاری‎ها برای ثبات و توسعه کشورها بر محور افغانستان استوار شده بود.

موانع ثبات و توسعه قلب آسیا
افغانستان قلب آسیا است و از این منظر، اهمیت جغرافیایی و اقتصادی در عرصه‎ سیاسی دارد. به باور کارشناسان، موقعیت جغرافیایی افغانستان به شکلی است که می‎تواند مناطق مختلف آسیا را از راه نزدیک‎تری که هزینه‎های کم‎تری را در پی دارد، به یکدیگر متصل کند. بدین لحاظ، اهمیت ترانزیتی افغانستان، نه تنها ابعاد منطقه‎یی که ابعاد قاره‎یی نیز دارد. به لحاظ تاریخی نیز افغانستان زمانی جزئی از راه ابریشم بود و بخش اعظم این راه که مسیر عمومی ترانزیت اموال و عبور و مرور کاروان‎های تجاری بود، از محدوده جغرافیایی افغانستان می‎گذشت. حالا نیز این اهمیت تاریخی، بر سر جایش باقی است، اما موانع و مشکلاتی طی دهه‎ها و سده‎های گذشته، افغانستان را از موقعیت مطلوبش در این بخش دور کرده است. اما امنیت اولین پیش‎نیاز اساسی برای تحقق اهداف اقتصادی و سیاسی در آینده است.
به باور محمدرضا فیاض، استاد پوهنتون در موسسه تحصیلات عالی ابوریحان، «اولین مورد از این پیش‎نیازها، امنیت است. امنیت، در میان نیازهای انسان، جزء نیازهای بنیادی است. در صورت نبود امنیت، هیچ‎کاری به انجام نمی‎رسد و هیچ زیرساختی ایجاد نمی‎گردد. بر عکس، ناامنی‎ها، باعث از بین رفتن بسیاری از زیرساخت‎ها می‎شود که افغانستان نمونه خوبی در این باره است. اولین موردی که دولت در جهت آن باید بکوشد، استقرار امنیت است تا در سایه‎ آن، امور انکشافی و توسعه‎یی به درستی پیش برود.»
اما نبود امـنیـت، تنهـــا مانــع فــراروی کــار پروسه استانبــول یــــا اعضـــای قلـــب آسیــا نیـسـت. نبود ساختارهای رسمــی و میکانیزم منظم و نبود ساختارهای سـیاسـی با ثبـــات در افغـــانستان دو مورد دیـــگــر از مشــکـلات فراروی ایـــن رونـــد می‎باشد. شریف حضوری، نویسنده و تحلیل‎گر مسایل سیاسی، مشکلات موجود فراروی پروسه استانبول را نیز مهم می‎داند. به باور وی، «پروسه استانبول (قلب آسیا) با وجود دارا بودن نقطه‎های قوت، با مشکلات ساختاری نیز مواجه می‎باشد. نبود یک دارالانشای دایمی، نداشتن نقشه راه مشخص، مواجه بودن با بحران مالی و منابع، نبود استراتیژی مشخص برای ارتباطات میان اعضا و نبود یک سیستم واحد برای نظارت از امور و ارزیابی پیشرفت‎ها و نتایج را می‎شود از ضعف‎های‎ ساختاری این نهاد دانست. در کنار مشکلات ساختاری، عوامل جانبی دیگر نیز باعث شده است تا این نهاد نتواند مطابق ایده‎آل خویش به پیش برود و نتایج ملموس و در خور توجه را از خود به یادگار داشته باشد. در نشــست امرتسر، سایـــه مشــکلات جانبـــی بـــه مراتب سنـگیــن‎تر از نشست‎های پیشین بود و تصور می‎شود گفتمان امنیت و تروریزم، موضوع محوری این نشست که همانا مواصلات و دسترسی افغانستان به بازارهای منطقه بود را تحت‎الشعاع قرار داده است.»
به گفته‎ این تحلیل‎گر مسایل سیاسی، «یکی از مشکلات فراروی نشست امرتسر بحران سیاست داخلی افغانستان و چنددستگی رهبران شریک قدرت در کشور می‎باشد. گلایه چندی قبل عبدالله عبدالله مبنی بر انحصار قدرت در دستان ریاست جمهوری و گفته‎های اخیر عبدالرشید دوستم در مورد تعصبات قومی، زنگ خطری را برای شرکای سیاسی فرامرزی افغانستان به صدا درآورد. همزمان با عدم مشروعیت پارلمان و نبود صلاحیت در امر قانون‎گذاری، بحران انتخابات و سردرگمی کلی در اصلاحات انتخاباتی و نظام سیاسی نیز کشورهای دوست افغانستان را دچار تردید کرده است.»
به این دلیل نیز، نشست اصلی قلب آسیا بیش از آن که روی پروژه‎های توسعه‎یی تمرکز کند، بر مسایلی چون مبارزه با افراط‎گرایی و تروریزم تأکید داشت.

امنیت قلب آسیا در دست پاکستان
امنیت که زیربنای توسعه و پیش‎نیاز اصلی است، بـرای افغانستان که محور و بستر توسعه در سیستم ترانـزیتـــی قلــب آســیا بــه حساب می‎آید، به یکی از مسایـل کلیــدی بــرای کشورهای شرکت کننده بدل شده و حاشیه‎ پـــر رنگ‎تــر از متـن را در روابط افغانستان، پاکستان و هند رقم زد.
مشاور امور خارجه صدراعظم پاکستان، طی سخنرانی در ششمین کنفرانس موسوم به قلب آسیا در شهر امـرتســر هند، گفت: «وضعیت امنیتی در افغانستان بسیـار پیچیــده بــوده و بایـــد به منظور حمایت از صلح و موفقیت در منطـقه همــه مسایل موجود میان کشورها از راه صلــح‎آمیــز حــل و فصل شود.» وی افزود که «این سادهانگاری است که تنها یک کشور را مقصر تشدید اخیر خشونتها معرفی کنیم. ما نیازمند یک دیدگاه عینی و فراگیر هستیم.»
موضع‎گیری نماینده پاکستان بعد از اظهارات نریندرا مودی، صدراعظم هند که تلویحاً پاکستان را مقصر گسترش تروریزم در منطقه خوانده بود، صورت گرفت. مودی در سخنرانی‎اش در این کنفرانس گفته بود: «تروریزم و بیثباتی تحریک شده از سوی خارج بزرگ‎ترین تهدید علیه صلح، ثبات و موفقیت در افغانستان است و باید با اقدام قاطع از صلح حمایت کنیم و این اقدام نه فقط باید مقابل نیروهای تروریستی بلکه باید علیه حامیان تروریستها و کسانی که به آن‎ها سرپناه، آموزش و کمک مالی میدهند، صورت گیرد.»
در ادامه محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور، نیز مثل مودی به اتهام‎زنی علیه پاکستان پرداخت و این کشور را متهم به راهانداختن یک جنگ اعلام نشده علیه افغانستان کرد. وی گفت: «طالبان بدون پناهگاههای ‎شان در یک کشور همسایه یک‎ماه هم دوام نخواهند آورد.»
او از رهبری پاکستان خواست، کمک مالی ۵۰۰ ملیون دالری خود به افغانستان را بهتر است برای مبارزه با تروریزم هزینه کند. رییس جمهور غنی گفت: «پاسخ کشورها به این مسأله مهم است، اما برخی کشورها مکان امن برای این شبکهها میسازند و با آن‎ها با شکیبایی رفتار میکنند.» او از کاکازاده یکی از رهبران کلیدی طالبان نقل کرد که اخیراً گفته بود، اگر مخالفان مسلح عضو این گروه، مکان امن در پاکستان نمیداشتند، این گروه حتا یک ماه هم دوام نمیآورد.
سابقه‎ سیاه پاکستان در حمایت از مخالفان مسلح و گروه‎های افراطی ذهنیت ضد پاکستانی را در افغانستان به اوج خود رسانده و همین امر نیز باعث شده که استقبال بی‎شائبه از اظهارات رییس جمهور غنی صورت گیرد. احمدسعیدی، کارشناس مسایل سیاسی، می‎گوید: «حکومت وحدت ملی، طبق قانون اساسی، مکلف است با تمام توان و به شکل صادقانه از این گونه مطالبات حمایت نموده و آن‎ها را بدون قید و شرط مورد تأیید قرار دهد و در سیاست‎های خود عاقلانه عمل کند. از طرف دیگر، جهت‎گیری حکومت‎هایی که در همسایگی افغانستان از نگاه جغرافیایی قرار دارند، مطرح است؛ برخی از حکومت‎های منطقه با مردم (افغان‎ها)، با ملایمت بیشتر یا به طور نسبی با خشونت کم‎تری برخورد می‎کنند و تلاش می‎نمایند تا زمینه را برای برخی تحولات و تغییرات بنیادی فراهم کنند، اما حکومت پاکستان با تمام قوت تروریست‎پروری نموده و به خاطر ویرانی و ناامنی در افغانستان شب و روز در تلاش است.»
برخی از اعضای مشرانوجرگه و ولسی جرگه اما این اظهارات را در راستای فشار بر اسلام‎آباد لازم می‎دانند، ولی برخی دیگر می‎گویند که باید برای انتقام‎گیری از پاکستان آماده بود. زیرا احتمال دارد که این اظهارات باعث خشم اسلام‎آباد و انتقام‎گیری از افغانستان شود.
غلام حسين ناصری، عضو ولسی جرگه، می‎گوید: «باید با تمام آمادگی‎ها به سر برد و نیروهای امنیتی را در حالت آماده‎باش قرار داد. زیرا واکنش پاکستان به اظهارات رییس جمهور خیلی خشم‎آلود بود و ممکن است با راه‎اندازی تحرکات میدانی به انتقام‎گیری بپردازد.»
نثاراحمد حارث، عضو مشرانوجرگه اما می‎گوید: «این‎گونه موضع‎گیری به منظور اعمال فشار بر پاکستان و افزایش همکاری‎های جهانی و منطقه‎یی لازم است تا دولت اسلام‎آباد تحت فشار بیشتری قرار گیرد.»
محمدعلم ايزدیار، عضو مشرانوجرگه، نیز معتقد است که «هرچه فشارها بر پاکستان افزایش یابد، این کشور دست از خشونت‎پروری برداشته و این امر در ثبات و توسعه افغانستان و قلب آسیا کمک خواهد کرد.»  با این حال، باید دید که آیا قلب آسیا و اعضای پروسه استانبول خواهند توانست با اعمال فشار بر پاکستان و روی دست گرفتن راهکارهای اقتصادی، به توسعه‎ و ثبات قلب آسیا دست یافته و آرامش را به افغانستان بازگردانند یا خیر.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA