ads

خوش‌بینی افغان‌ها به روند کنونی

در یک نظرسنجی که از سوی مؤسسه «بنیاد آسیا» (Asia Foundition) در سال 2010 میلادی در 34 ولایت کشور پیرامون امنیت، انکشاف، اقتصاد، حکومت‌داری، فساد اداری و مشکلات زنان صورت گرفته، فساد اداریْ مشکل عمده در کشور عنوان شده است.

نویسنده: The Killid Group
20 عقرب 1389
خوش‌بینی افغان‌ها به روند کنونی

در یک نظرسنجی که از سوی مؤسسه «بنیاد آسیا» (Asia Foundition) در سال 2010 میلادی در 34 ولایت کشور پیرامون امنیت، انکشاف، اقتصاد، حکومت‌داری، فساد اداری و مشکلات زنان صورت گرفته، فساد اداریْ مشکل عمده در کشور عنوان شده است.

بر اساس یافته‌های این نظرسنجی، 76درصد جواب‌دهندگان، فساد اداری را به عنوان یک مشکل جدی و بزرگ در سطح کشور خوانده اند.

بعد از فساد اداری، ناامنی در کشور ــ‌به شمول حملات، خشونت و تروریزم‌ــ چالش دیگری است که مردم در سال 2010، سخت از آن نگران اند.

44 درصد جواب دهندگان گفته اند که کشور از این ناحیه در مسیر نادرست در حرکت است.

با این حال، نبود امکانات کاری برای مردم، موضوع دیگری است که به عنوان مشکل جدی تلقی شده است.

بر اساس این نظرسنجی، میزان بی‌کاری در سطح ملی 28 درصد و درسطح محلی 26 درصد می‌باشد.

فضل ربی حق‌بین، مسئول پلان و انکشاف برنامه‌های مؤسسه «بنیاد آسیا» روز سه‌شنبه در نشست خبری که به همین منظور برگزار گردیده بود به خبرنگاران گفت: این نظرسنجی، بازتاب دهندهٔ دیدگاه‌های بیش از6000 شهروند افغان می‌باشد.

نگرانی در خصوص مصئونیت شخصی افراد، بخش دیگری از این نظرسنجی را تشکیل می‌دهد، بیش از نصف نظرسنجی‌شدگان (54 درصد) از مصئونیت شخصی خود در محل بود و باش شان نگرانی نموده اند که در حوزه غرب، 66 درصد، شمال‌شرق 64 درصد و جنوب شرق61 درصد مردم نسبت به سایر نقاط کشور از بابت مصئونیت خویش در هراس بوده اند.

اما با توجه به این همه مشکلات، یک نقطه‌ای که در این نظرسنجی جالب است، حمایت مردم از تلاش‌های دولت در راستای بهبود وضیعت امنیتی از طریق مذاکره وآشتی با عناصر مسلح ضد دولت در سال 2010 نسبت به سال 2009 می‌باشد.

79 درصد مصاحبه‌شوندگان از تلاش‌های دولت در راستای بهبود وضعیت امنیتی از طریق مذاکره وآشتی با مخالفان مسلح دولت پشتیبانی کرده اند؛ در حالی که در سال 2009 این رقم 71 درصد بوده است.

از سوی دیگر، اجرائات حکومت در بخش عرضه خدمات عامه ـ‌مانند تعلیم ترببه و تحصیل و مراقبت‌های صحی درسال 2010ـ نیز مثبت بوده است.

این نظرسنجی در حالی صورت می‌گیرد که برخی از آگاهان امور با بعضی از یافته‌های این نظرسنجی ـ‌مانند نامنی‌ها و فساد اداری در کشورـ موافق نیستند.

با این حال، لوغان سیاغ، رییس اداره هماهنگی کمک‌ها برای افغان‌ها، می‌گوید: «چیزی که برای من در این نظرسنجی جالب به نظرمی رسد این است که گفته شده 44 درصد جواب‌دهندگان از ناحیه ناامنی در افغانستان نگران اند.در حالی که امینت به شکل مجموعی در افغانستان روز به روز وخیم‌تر می‌شود؛ به خصوص درولایات جنوبی. حتا در این اواخر، ولایات شمالی کشور نیز ناامن شده است. من نمیدانم که این اداره چه گونه می‌گوید که نامنی‌ها کمتر شده است. این واقعا  سوال‌برانگیز است.»

مؤسسه «بنیاد آسیا» که یک نهاد غیرحکومتی می‌باشد، از سال 2004 به این سو هر سال نظرسنجی‌هایی را پیرامون امنیت، انکشاف، اقتصاد، حکومت‌داری، فساد اداری و مشکلات زنان در افغانستان انجام می‌دهد و این ششمین نظرسنجی این نهاد در بخش‌های یاد شده می‌باشد که از سوی اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا یو اس آی دی تمویل گردیده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA