ads

خط آهن مزار؛ انقلاب اقتصادی در منطقه

خط آهن که ازبکستان را به شمال افغانستان (شهرمزارشریف) وصل میکند 75 کیلومتر طول دارد. این خط آهن 175 ملیون دالر هزینه برمیدارد که 170 ملیون دالر آنرا بانک انکشاف آسیایی کمک بلاعوض نموده  و پنج ملیون آن توسط دولت افغانستان پرداخته می شود.  

نویسنده: The Killid Group
16 جوزا 1389
خط آهن مزار؛ انقلاب اقتصادی در منطقه

نخستین مرحلهء کار خط آهن از بندر حیرتان تا شهر مزارشریف، با حرکت ریل ازبکستان عملا افتتاح شد.

خط آهن که ازبکستان را به شمال افغانستان (شهرمزارشریف) وصل میکند 75 کیلومتر طول دارد. این خط آهن 175 ملیون دالر هزینه برمیدارد که 170 ملیون دالر آنرا بانک انکشاف آسیایی کمک بلاعوض نموده  و پنج ملیون آن توسط دولت افغانستان پرداخته می شود.

این پروژه دراوایل سال جاری میلادی توسط یک شرکت ازبکستانی آغاز شد و در25 می 2010  با اشتراک داکترعمرزاخیلوال وزیر مالیه، وحید الله شهرانی وزیر معادن وصنایع، ایکن بری سفیرایالت متحده امریکا، کارادو رئیس بانک انکشاف آسیایی، سفیرجاپان،  ازبکستان، قومندان نیروهای آیساف و نمایندگان مردم درشورای ولایتی بلخ افتتاح گردید.

در محفل افتتاحیهء این خط آهن، نخست عمر زاخیلوال وزیر مالیه کشور صحبت نموده و گفت:” طی هشت سال گذشته بانک انکشاف آسیایی بیشتر از 2.2 ملیارد دالرامریکایی درعرصه های بازسازی و نوسازی کمک بلاعوض نموده است که این خط آهن، یکی از همان پروژه های عمرانی است.”

وی افزود:” ادامه و تکمیل این خط آهن، انقلاب اقتصادی و تجارتی در افغانستان و منطقه به شمار میرود.”

زاخیل وال علاوه کرد که بانک انکشاف آسیایی نه تنها درین پروژه سهم فوق العاده دارد، بلکه درایجاد و بازسازی سرک های حلقوی، اعمار مکاتب، تمدید وانتقال برق  از ازبکستان ودهها برنامه عمرانی دیگر درافغانستان نقش عمده داشته است.

آقای “کرودا” رئیس بانک انکشاف آسیائی دراین محفل گفت:” بانک انکشاف آسیایی درکنار مردم افغانستان است و به کمک هایش ادامه خواهد داد.”

وی ادامه داد:” بانک انکشاف آسیایی با راه اندازی این پروژه ثابت می کند که هرگونه مشکل امنیتی مانع کارشان نخواهد شد.”

همچنان دراین محفل کارل ایکن بری سفیر ایالت متحده امریکا اظهار نمود که ایالت متحده سهم بزرگی در بانک انکشاف آسیایی دارد و حمایت جدی را از تطبیق این پروژه داشته است.

بنا به گفتهء سفیرامریکا، این پروژه ی بزرگ تا چهارماه آینده تکمیل خواهد شد.

وی گفت:” امید وارم بعد ازتکمیل شدن این پروژه، برای افتتاح آن با جناب رییس جمهورکرزی از مزارشریف به حیرتان توسط ریل سفر کنیم.”

با این حال عطا محمد نور والی بلخ ضمن قدردانی از بانک انکشاف آسیایی، خواستار توجه بیشتر در بخشهای زراعت، آبیاری، بند آب ، برق و دیگر پروژهای زیربنایی در بلخ شد.

قراراست این خط آهن از ولایات مرکزی، جنوب و غرب افغانستان عبور کرده و به کشورهای  تاجکستان، ایران، چین وهند امتداد یابد.

بنا به گفتهء رئیس بانک انکشاف آسیایی،  درجریان کار اتصال این خط آهن به کشورهای همجوار، حدود پنج ملیون نفر مشغول کارخواهند شد.

آقای کرودا رئیس بانک انکشاف آسیایی افزود:” سالانه درحدود 5 ملیون مسافراز این طریق سفرخواهند کرد و انتظار حمل ونقل ٦ملیون تن اجناس و مواد را نیز داریم.”

کارل ایکن بری سفیر ایالت متحده امریکا میگوید که با تکمیل این پروژه، درفکر فاز دیگر از بندر تاجکستان است تا به این خط وصل گردد.

درهمین حال ذبیح الله اختری رئیس تخنیکی ولایت و مسوول برنامه ریزی، اظهار امید واری کرده وگفت:” این خط آهن به  بندرهای بزرگ آبی مثل خلیچ فارس، بندرچاه بهار ایران و بندر کراچی پاکستان وصل می گردد وبه این ترتیب افغانستان از انزوای تجارتی برآمده و به بازارهای جهانی راه پیدا می کند.”

بنا به گفتهء آقای اختری، تمدید خط آهن از مزارشریف تا ولایت هرات، درامتداد 2400 کیلومتر، هزینهء بالغ بردو ملیارد دالر ضروت دارد که تا هنوز کدام کشوری هزینه آنرا بعهده نگرفته است.

اما کرادو رئیس بانک انکشاف آسیایی میگوید:” درین عرصه( خط آهن مزار- هرات) افغانستان را تنها نخواهد گذاشت و درتلاش آنست که مردم افغانستان به آرمانهای شان برسند.”

افغانستان ازلحاظ موقعیت جغرافیایی اهمیت قابل ملاحظه دارد، بخصوص درقسمت ترانزیت وانتقالات، پیوند دهنده شماری زیادی ازکشورهاست.

آقای اختری می گوید:” درصورت تکمیل این پروژه، بلخ مرکز تقاطع و ایستگاه خطوط آهن ایران ، کشورهای شمالی بخصوص ازبکستان، تاجکستان و ترکمنستان شده و درعین حال خطوط آهن هند و پاکستان نیز به بلخ می آید؛ بناً بلخ  در آینده بزرگترین مرکز تجارتی خواهد شد.”

همچنان کارشناسان اقتصادی احداث خط آهن را در سیر تکامل اقتصادی و خود کفایی مردم افغانستان موثر دانسته و اظهار می دارند که  این خط آهن فکتور تجارت و ترانزیت و توریزم کشور را بالا برده و نقش بسیار خوبی در زندگی مردم افغانستان خواهد داشت.

حاجی عبدالرحمن رئیس اقتصاد ولایت بلخ می گوید:” نخستین تاثیر احداث خط آهن، ایجاد اشتغال برای هزاران تن کارگرعادی می باشد.”

همچنان خانم سلامت عظیمی استاد پوهنتون بلخ می گوید: ” تمدید خطوط آهن علاوه بر تاثیرات مثبت درسطح اقتصاد مردم، در تبادله داشته های فرهنگی میان کشورها نیز نقش خواهد داشت.”

درهمین حال حاجی صدیق یکی از تاجران مواد نفتی و مواد غذایی بلخ می گوید :” تاثیرات مثبت دیگر این خط آهن، کاهش قیمت کالاهای وارداتی در افغانستان می باشد.”

با توجه به کم کیفیت بودن پروژها در گذشته، این سوال مطرح است که آیا این پروژه نیز مثل سایر پروژه ها، بی کیفیت ساخته نخواهد شد؟

ذبیح الله اختری می گوید:”ازکار پروژه خط آهن نظارت جدی خواهد داشت وهم اکنون از کار یک کمپنی ایتالیایی موسوم به “اسمت” در بدل چهار ملیون دالرامریکایی نظارت می شود و امکانات و مواد لوژیستیکی آنرا نیروهای ایساف مقیم  درمزارشریف از کشورهای همجوار شمالی تامین می نمایند.”

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA