ads

ثريا مژگان؛ اولين هنرپيشهء تيآتر

ثريا مژگان؛ يكي از ممثلين و آوازخوانان شناخته شدهء افغانستان است كه دهها سال مصروف فعاليت هاي هنري بوده و فعلاً در رياست تيآتر ملي افغانستان، كار ميكند.او اولين زن هنرپيشه تياتر هرات است و اولين آهنگش هم آهنگ مشهور” ملا محمد جان” است كه علاقمندان زياد دارد.

نویسنده: The Killid Group
8 حمل 1389
ثريا مژگان؛ اولين هنرپيشهء تيآتر

ثريا مژگان؛ يكي از ممثلين و آوازخوانان شناخته شدهء افغانستان است كه دهها سال مصروف فعاليت هاي هنري بوده و فعلاً در رياست تيآتر ملي افغانستان، كار ميكند.او اولين زن هنرپيشه تياتر هرات است و اولين آهنگش هم آهنگ مشهور” ملا محمد جان” است كه علاقمندان زياد دارد.

ابتدا در بارهء شروع فعاليت هاي هنري تان بگوييد!

من به عنوان اولين زن هنرمند درهرات ننداري،اولين بار در نمايشنامهء “خواهرخوانده” كه نوشتهء عبدالرحيم

سرخوش بود، بر روي ستيج رفتم و نقش يك انباق را بازي كردم. در اين نمايشنامه، نقش انباق خورد را بازي كرده ام و چون آن زمان، زنان حاضر نمي شدند كه در سينما و تيآتر كار كنند، نقش انباق كلانم را يك مرد بازي كرد. من نه تنها اولين هنرپيشهء تيآتراستم ، بلكه اولين آوازخوان آهنگ “ملا محمد جان” نيزميباشم كه در سال 1348 هجري شمسي به دعوت رسمي راديوكابل، به كابل آمدم و اين آهنگ را در راديو ثبت نمودم.

تا كنون  در چند نمايشنامه، نقش داشته ايد؟

من در حدود چهار صد نمايشنامه؛ در پوهنی ننداري، تياترملي افغانستان وديگر جا ها بازي كرده ام كه در اكثر آنها نقشهاي مركزي را داشتم و همه نقش هايم را پذيرفته ام و  همه نمايش نامه هايم رابسيار دوست دارم.

نقش آفريني در تياتر يا آواز خواني كدام را اول شروع كرده و ادامه داديد؟

من فعاليت هاي هنري خود را اول ازتيآتر آغاز كردم  سپس به آوازخواني رو آوردم . هر دو هنر را بسيار دوست داشتم اما نظر به تعصبات فاميلي، از هنر آوازخواني منصرف شده  وتنها به كار در عرصه تيآتر ادامه دادم.

مجموعاً چند آهنگ داريد و كمپوز آهنگ مشهور “ملا محمد جان” را كي  برايتان ساخت؟

من مجموعاً 12آهنگ درآرشيف راديوكابل دارم و كمپوز آهنگ  زيبايي “ملامحمد جان” كه بسيار دوستش دارم ، توسط “الفت هروي” يكي از موسيقی دانان خوب كشور،ساخته شده است.

آيا تا كنون سفرهاي هنري به خازج از كشور داشته ايد ياخير؟

بلي من به مسكو، تاشكند و تاجكستان، سفرهاي هنري داشته ام و در آن جا ها فعاليت هاي خوبي داشته ام.

علاوه بر تيآتر، در سينما هم نقش آفريني نموده ايد؟

بلي، من در سينما هم كار كرده ام و در فلم مستند “شبانه”، نقش دختري را داشتم كه كار فزيكي ميكند و روزانه حدود يكهزار خشت ميچيند.

منحيث يك هنرپيشهء سابقه دار افغانستان، از سينما چه تعريف داريد؟

سينما يك مكتب است كه جامعه را ، رهبري ميكند و خوبي ها و بدي هاي جامعه را از هم جدا ميسازد.

وضعيت كنوني سينما و موسيقي افغانستان را چطور ارزيابي مي كنيد؟

وضعيت موسيقي افغانستان، خيلي خوب شده است؛ ميبينيم كه هنرمندان جوان ما در اين عرصه با شوق و علاقه فراوان كار ميكنند و دستآورد هاي خوبي هم دارند. اما هنرسينما پيشرفت چشم گيري نداشته است

به كدام سبك موسيقي علاقمند استيد؟

من طرفدارموسيقي محلي استم  و موسيقي كلاسيك را بسيار خوش دارم و آرزويم اين است كه هنرمندان بكوشند  بيشتر به موسيقي اصيل افغانستان توجه شود.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید

به اشتراک بگزارید

طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA