ads

تحصن در پی تحصن

در هفته‎ای که گذشت، دو گروه از افراد معترض، با دو خواست متفاوت، در پیش پوهنتون بامیان، دست به تحصن زدند؛ گروهی از استادان که خواهان برکناری رییس این پوهنتون هستند و گروهی از محصلان که خواهان حضور استادان در ساعات رسمی در داخل صنف. این دو خواست متفاوت، چوکی بعضی از صنف‎ها در پوهنتون بامیان را خالی و درس و مشق محصلان را معطل قرار داده است.

نویسنده: zekria
1 جوزا 1396
تحصن در پی تحصن

در هفته‎ای که گذشت، دو گروه از افراد معترض، با دو خواست متفاوت، در پیش پوهنتون بامیان، دست به تحصن زدند؛ گروهی از استادان که خواهان برکناری رییس این پوهنتون هستند و گروهی از محصلان که خواهان حضور استادان در ساعات رسمی در داخل صنف. این دو خواست متفاوت، چوکی بعضی از صنف‎ها در پوهنتون بامیان را خالی و درس و مشق محصلان را معطل قرار داده است.
محصلان می‎گویند که خواست آن‎ها قانونی است و کاری هم به جنجال‎ها میان استادان و رییس پوهنتون بامیان ندارند. آن‎ها درس می‎خوانند و در مقابل هر گونه حق‎تلفی می‎ایستند. به ادعای این محصلان، چند روز است که آن‎ها برای درس به پوهنتون می‎روند اما بدون آن که کتاب‎های شان ورقی بخورد، ملول و ناراحت به خانه بازمی‎گردند؛ اتفاقی که آن‎ها نامش را “بحران” در پوهنتون بامیان گذاشته‎اند.
رحیمه ندا، یکی از محصلان متحصن، می‎گوید: “ما اصلاً به خاطر نبود درس تحصن کردیم. ما کاری به کمکش‎ها میان استادان و رییس پوهنتون نداریم؛ این که چه می‎کنند و چه نمی‎کنند. غیابت استادان در ساعات رسمی، یک معضل کلان در پوهنتون بود. ما 10 کریدت با یک استاد و 11 کریدت با استاد دیگری داریم که اکنون تحصن کرده است. این وضعیت واقعاً ما را با مشکل مواجه ساخته است.”
در همین ارتباط، ضیا فقیرزاده، یک تن از محصلان تحصن‎کننده، می‎گوید: “استادان ما به هر نحوی که ممکن است باید برای تدریس حاضر شوند. وضعیت پوهنتون بامیان را همه می‎دانند؛ صنف‎های آن چگونه است؟ چوکی‎های آن چطور است؟ اما ما با تحمل همه این مشکلات، حاضر هستیم به درس‎های خود ادامه بدهیم. اما در غیابت استاد، هیچ‎کسی به درس‎هایش ادامه داده نمی‎تواند. فعلاً با یک بحران تحصیلی مواجه هستیم.”
روز شنبه گذشته، جمعی از استادان پوهنتون بامیان دست به تحصن زدند. آن‎ها، معصومه خاوری، رییس این پوهنتون، را به ســوء مـدیریت و کم‎کاری متهم می‎کنـنــد. استــادان متـحصن از وزارت تحصیلات عالـی می‎خواهند خانم خاوری را از ریاست پوهنتون بامیان برکنار و به جای او فرد دیگری را منصوب کند. امینجویا، یکی از استادان معترض، می‎گوید: “بیش از 40 نفر در زیر خیمه تحصن کرده‎اند. تعداد دیگری از استادان که به صنف حاضر نمی‎شوند، هم به نوعی علیه رییس پوهنتون اعتراض دارند. تحصن ما تا زمانی ادامه خواهد یافت که بتوانیم به خواسته‎های خود دست یابیم و محور این خواسته‎ها، برکناری رییس پوهنتون است.”
در واکنش به این اعتراضات، معصومه خاوری، رییس پوهنتون بامیان، می‎گوید که اتهامات معترضان موجه نیست و بیشتر صبغه سیاسی دارد. به گفته او، کسانی که تحصن کرده‎اند، استادانی هستند که از طرف اداره پوهنتون، اخطارنامه دریافت کرده‎اند. خانم خاوری تصریح کرد به استادانی اخطارنامه داده شده است که غیابت غیرموجه داشته‎اند یا این که ظرفیت علمی آن‎ها پایین بوده و در جلب رضایت شاگردان ناکام بوده‎اند. وی افزود به زودی یک هیأت بلندپایه از وزارت تحصیلات عالی به هدف حل جنجال به میان آمده به بامیان می‎آید.
رییس پوهنتون بامیان با دفاع از موضع خود در برابر استادان معترض، گفت: “تمام این واکنش‎ها، تهدیدات و تحصن‎ها، فقط ناشی از انگیزه‎های شخصی بعضی از کارمندان و استادان پوهنتون است. هر کسی که تخطی، سهل‎انگاری و از قانون سرپیچی کرده باشد، با آن‎ها به دستور قانون، در چهارچوب قانون، برخورد می‎شود؛ یا توصیه یا اخطاریه. من هم مطابق قانون با استادان خاطی برخورد کرده‎ام؛ هیچ انگیزه شخصی در این کار دخیل نبوده است. من مطابق قانون وظیفه‎ام را ادا کرده‎ام.”
پوهنتون بامیان در دهه 90 میلادی آغاز به کار کرد. این اولین‎بار است که یک زن به ریاست این پوهنتون منصوب شده است. پوهنتون بامیان، فعلاً 140 استاد و کارمند دارد.
شمار محصلان پوهنتون بامیان به هفت هزار نفر می‎رسد. این پوهنتون دارای شش پوهنځی (زراعت و مالداری، تعلیم و تربیه، اقتصاد، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و زمین‎شناسی) است. پیشتر مردم بامیان از دولت خواسته بودند یک پوهنځی دیگر را در بخش علوم طبی نیز در این پوهنتون ایجاد کند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA