ads

تاکید کرزی و امام علی رحمان بر گسترش همکاری‌های دو جانبه

امام علی رحمان؛ رییس جمهور تاجیکستان  امروز وارد کابل شد و در دیدار با رییس جمهورکرزی، بر لزوم همکاری‌های دو جانبه میان دو کشور تاکید کرد. سران دو کشور با حضور در نشست مشترک خبری در کابل ملت‌های افغانستان و تاجیکستان را دوست و برادر خطاب کردند.

نویسنده: The Killid Group
6 حمل 1393
تاکید کرزی و امام علی رحمان بر گسترش همکاری‌های  دو جانبه

امام علی رحمان؛ رییس جمهور تاجیکستان  امروز وارد کابل شد و در دیدار با رییس جمهورکرزی، بر لزوم همکاری‌های دو جانبه میان دو کشور تاکید کرد.

سران دو کشور با حضور در نشست مشترک خبری در کابل ملت های افغانستان و تاجیکستان را  دوست و برادر خطاب کردند.

امام علی رحمان؛ رییس جمهور تاجیکستان که صبح امروز- چهارشنبه- به منظور شرکت در جشن جهانی حوزه نوروز وارد کابل شد در نشست خبری مشترک با حامد کرزی رییس جمهور کشور، آمادگی کشورش را برای مشارکت در بازسازی افغانستان اعلام کرد.

رحمان در این نشست خبری با تبریک عید نوروز به دولت و ملت افغانستان، نوروز را به جهانیان شادباش گفت و تصریح کرد که نوروز سرآغاز نیکی، سازندگی، آبادی و آرمان های بزرگ است.

رییس جمهور تاجیکستان در ادامه با تاکید به لزوم گسترش همه جانبه همکاری های دوستانه افغانستان و تاجیکستان، تحکیم و گسترش بیش از پیش روابط دو کشور را در عرصه های زیربنایی، تجارت، معارف، فرهنگ و هنر ضروری دانست.

رحمان گفت: در خصوص انتقال انرژی و خط آهن تاجیکستان – افغانستان و ترکمنستان مذاکرات سودمندی صورت گرفت زیرا این همکاری‌ها سطح دوستی ما را افزایش خواهند داد.

رحمان با اشاره به خروج قریب الوقوع نیروهای خارجی از افغانستان، تقویت ساختارهای امنیتی، مرزی و نظامی دو کشور را ضروری ارزیابی کرد و گفت: تاجیکستان ثبات و امنیت افغانستان را در ثبات، امنیت منطقه موثر می داند.

رییس جمهور تاجیکستان در عین حال مبارزه با تروریسم را اجتناب ناپذیر دانست و تاکید کرد که جامعه جهانی باید افغانستان را در مبارزه با تروریسم یاری کند.

حامد کرزی رییس جمهور کشور نیز در این نشست خبری روابط افغانستان و تاجیکستان را در سال‌های گذشته بسیار نزدیک و دوستانه خوانده گفت که چندین موافقتنامه همکاری در همه زمینه ها امضا شد که این نشانی از روابط عمیق و دوستانه دو کشور است.

کرزی تبادل نظر در باره اوضاع منطقه و جهان را از دیگر مسایل مورد بحث دو کشور خواند و تصریح کرد که مذاکرات مفصل و سودمندی در باره مسایل انرژی، تجاری، اقتصادی، ترانزیتی، تحصیلی، و خط آهن داشتند.

گفتنی‌ست، امروز  رییس جمهور تاجیکستان با حضور در کاخ ریاست جمهوری در کابل  چندین توافق نامه همکاری در زمینه های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و همکاری تلویزیونی را با رییس جمهورکرزی امضا کرد.

جشن جهانی نوروز ، پیش از این قرار بود در منطقه خوش آب و هوای پغمان در  غرب کابل برگزار شود اما گفته شده که به دلیل تغییرات جوی و مسایل امنیتی، احتمال دارد که گرامیداشت از نوروز  با حضور سران کشور های منطقه در ارگ ریاست جمهوری برگزار شود.

گفتنی است برای نخستین بار، جشن جهانی نوروز، 5 سال پیش در تهران برگزار شد و در سال‌های گذشته تاجیکستان و ترکمنستان، میزبان جشن جهانی حوزه نوروز بودند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA