ads

بی‎میلی مهاجرین به بازگشت

محمدرضا باهر، معاون سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت‎کنندگان، می‎گوید که از آغاز سال جاری میلادی تاکنون، حدود 467هزار مهاجر غیرقانونی افغان از کشورهای پاکستان و ایران به کشور بازگشته‎اند.

نویسنده: abdali
9 جدی 1396
بی‎میلی مهاجرین به بازگشت

محمدرضا باهر، معاون سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت‎کنندگان، می‎گوید که از آغاز سال جاری میلادی تاکنون، حدود  467هزار مهاجر غیرقانونی افغان از کشورهای پاکستان و ایران به کشور بازگشته‎اند.

به گفته او، بیشتر بازگشت‎کنندگان افرادی هستند که به شکل غیرقانونی در این دو کشور مهاجرت کرده بودند. شمار عودت‎کنندگان در سال گذشته میلادی، 1ملیون و 147هزار نفر بود. اکثریت آن‎ها از پاکستان و ایران به کشور عودت کرده بودند. این رقم در سال جاری میلادی بیش از دو برابر کاهش داشته است.

معاون سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت‎کنندگان می‎گوید که عمده‎ترین عامل کاهش در بازگشت مهاجرین افغان از پاکستان و ایران، کاهش کمک‎های سازمان ملل به عودت‎کنندگان است. به گفته باهر، سال گذشته برای هر بازگشت‎کننده‎ای که دارای مدرک قانونی بود، 400 دالر امریکایی به صورت نقد پرداخت می‎شد، اما امسال این کمک نقدی به 200 دالر کاهش یافته است.

او گفت که به همین دلیل بیشتر مهاجرین افغان در پاکستان و ایران به جای بازگشت به کشور ترجیح می‎دهند در همان کشورها ساکن بمانند؛ زیرا مبلغ 200 دالر کمک نقدی نمی‎تواند مشکلات ابتدایی آن‎ها در محل بازگشت شان را رفع کند. اما آگاهان امور اجتماعی عوامل متعدد دیگری را در کاهش میزان بازگشت مهاجرین از پاکستان و ایران دخیل می‎دانند. سید ناصر موسوی، آگاه امور اجتماعی، به این عقیده است که عامل اصلی کاهش در میزان بازگشت مهاجرین، تشدید جنگ و افزایش ناامنی در کشور است.

او همچنان فقدان زمینه کار، نبود سرپناه و کمبود زمینه‎ها و امکانات آموزشی را از دیگر عواملی می‎داند که باعث بی‎میلی مهاجرین برای بازگشت به کشور شده است.

مهاجرین افغان در حالی به ماندن در کشورهای پاکستان و ایران دلگرم شده‎اند که بعضی از فعالان مدنی وضعیت زندگی آن‎ها در این کشورها را بسیار ناگوار توصیف می‎کنند.

عین‎الدین بیگ، فعال مدنی، با اشاره به دشواری‎های زندگی افغان‎ها در ایران و پاکستان، تأکید دارد که دولت باید هرچه زودتر زمینه بازگشت آن‎ها از این دو کشور را فراهم کند.

او گفت که اولین اقدام در جهت بازگشت مهاجرین، تأمین امنیت و برقراری صلح در کشور است. این فعال مدنی هشدار داد تا زمانی که جنگ خاتمه نیابد، هیچ افغانی حاضر نخواهد شد به کشورش برگردد. او همچنان گفت که ایجاد فرصت‎های شغلی و آموزشی از دیگر مواردی است که نقش تأثیرگذار در روند بازگشت آبرومندانه مهاجرین از پاکستان و ایران به کشور دارد.

عین‎الدین بیگ تأکید کرد که وزارت مهاجرین و عودت‎کنندگان زمانی می‎تواند با جرئت از مهاجرین دعوت به بازگشت کند که ابتدایی‎ترین امکانات زندگی برای آن‎ها در داخل کشور فراهم شود. او افزود در صورتی که ابتدایی‎ترین امکانات برای زندگی عودت‎کنندگان در کشور فراهم نباشد، دعوت آن‎ها برای بازگشت به کشور، یک کار اشتباه است.

پدیده مهاجرت در کشور یکی از جنجالی‎ترین پدیده‎هایی است که دولت علی‌رغم همه تلاش‎ها هنوز موفق به مهار آن نشده است. به همین دلیل، افغانستان، پس از سوریه، دومین کشور بزرگ صادرکننده مهاجر در سطح جهان است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA