ads

بوکس؛ فن پیروزی بر حریف

بوکس از جمله ورزش‌های رزمی است که دو ورزشکار مقابل همدیگر قرار می‌گیرند. در گذشته فقط مردان به این ورزش رو می‌آوردند ولی اکنون زنان هم به آن علاقمند شده‌اند. هدف و مقصد این ورزش وارد نمودن ضربات محکم به صورت حریف، بدون اینکه خود ضربه قاطعی را متحمل شود، می‌باشد. یک بوکسر، برای موفقیت در ورزش بوکس باید دارای هفت توانایی ذیل باشد:

نویسنده: The Killid Group
11 اسد 1391
بوکس؛ فن پیروزی بر حریف

بوکس از جمله ورزش‌های رزمی است که دو ورزشکار مقابل همدیگر قرار می‌گیرند. در گذشته فقط مردان به این ورزش رو می‌آوردند ولی اکنون زنان هم به آن علاقمند شده‌اند.

هدف و مقصد این ورزش وارد نمودن ضربات محکم به صورت حریف، بدون اینکه خود ضربه قاطعی را متحمل شود، می‌باشد. یک بوکسر، برای موفقیت در ورزش بوکس باید دارای هفت توانایی ذیل باشد:

قدرت، سرعت، چستی و چالاکی، نرمی وجود، هوشیاری، روحیه مبارزه‌جویی و سرعت تصمیم‌گری برای پیروزی بر حریف.

انگلستان مهد بوکس جدید

مهد بوکس جدید در جهان، کشور انگلستان است. در قرن 16 و 17 میلادی، دهقانان و مردمان شهری این کشور اجازه حمل سلاح را نداشتند و در هنگام پرخاش و جنگ با ضربات مشت از خود دفاع می کردند. تا اینکه در سال 1743 میلادی “جورج بیورگتون” انگلیسی، قوانین بوکس را آماده ساخت. در اوایل قرن 19 در انگلستان  کتاب‌های زیادی در مورد بوکس به نشر رسید که نقش مهمی در ترویج و شناسایی این ورزش داشت.

باستان شناسان در اراضی بین دجله و فرات در عراق، تصاویری را با قدامت 4800 سال بدست آوردند که در آنها دو مرد را در حال انجام حرکات بوکس مقابل یکدیگر نشان می‌دهد. در کتیبه‌های یونان قدیم و همچنین فیلسوف یونانی “هومره” در اثر معروف خود بنام “الیاس” به ورزش مشت‌زنی اشاره نموده است. آثار باستانی یونان قدیم نشان می‌دهد که در آن زمان مبارزین و مشت‌زن‌ها وسایلی مانند دستکش‌های بوکس امروزی داشتند که با آن تمرین می‌کردند. نتیجه مسابقات آن زمان طوری بود که دو بوکسر آن قدر مبارزه می نمودند تا یکی از آنها در اثر ناتوانی و خستگی، به کلی از حرکت باز مانده و در مقابل حریف خود نتواند ایستادگی کند.

بوکس در سال 688 قبل از میلاد در مسابقات اولمپیای یونان قدیم شامل گردید. از جانب دیگر  قوهء جنگی برده‌داران توسط مشت‌زنی انکشاف داده می‌شد. بعدها که مشت‌زنی یا بوکس حرفوی بوجود آمد، شهرت و محبوبیت این ورزش از شهری به شهری در گسترش یافت. اما در روم قدیم، ارستوکرات های رومی، مسابقات مشت‌زنی را به شکل بسیار افراطی آن براه می‌انداختند که حتا مسابقات آن تا سرحد مرگ و زندگی ورزشکاران ادامه پیدا می‌کرد که از پنجه بوکس، تسمه و بنداژ‌های سخت چرمی و فلزات نیز استفاده بعمل می‌آوردند.

نهاد ورزشی به نام “اتحادیه بین‌المللی بوکس آماتور” در سال 1920 تاسیس شد که فدراسیون‌های بوکس زیادی به عضویت آن در آمده و مقر آن در سویس است.

بوکس در افغانستان

ورزش بوکس را برای اولین بار، مرحوم استاد “عبدالرشید‌خان‌بیغم” که برادر مرحوم “میر‌غلام‌محمد‌غبار” بوده و تحصیلات عالی خود را در آلمان به پیش می‌برد از آن کشور به افغانستان آورد. استاد بیغم اولین کلب ورزشی بوکس را در21 عقرب 1321 هجری شمسی(12 نوامبر1943)، در چوکات کلب ورزشی ثقیلهء معارف وقت ایجاد کرد.

استاد بیغم مربی‌گری جوانان بوکسر را خود به دوش گرفت. بخش پهلوانی کلب را به مرحوم پهلوان خلیفه نظام و بخش وزنه‌برداری را به “عبدالقیوم‌نیرو لطیف” سپرد که تحصیلات عالی خود را در فرانسه به پایان رسانیده بود.

اگرچه افغانستان عضویت کنفدراسیون آسیایی را قبلا داشت ولی برای نخستین بار در سال 1360 هجری شمسی فدراسیون بوکس در کشور ما ایجاد و اولین رییس آن نیز عبدالقیوم نیرو بود که تا سال 1367 در این سمت خدمت کرد. بعداً مرحوم “عزیزالله عزیزی” تا سال 1362 به صفت رییس فدراسیون بوکس زحمت کشید.

محترم عبدالقیوم نیرو لطیف، واحد ناصری برادرش، سید هاشم، زبیر، ضیاءالله، شریف، یاسین، اورنگ، عرفان، خلیل‌یوسفزی، صالح‌محمد، عبدالرحیم، محمد‌اصغر، عبدالغنی و عبدالطیف‌هوتکی از جمله نخستین بوکسران افغان به حساب می‌آیند که البته بعدها هیچ کدام آنها به جز “نیرو لطیف” که ترینر بوکس کلب معارف بود، فعالیتی در پیشرفت ورزش بوکس نداشتند.

در آن سال‌ها رقابت‌های بوکس، در21 عقرب که تاریخ تاسیس کلب بوکس افغانستان نیز بود، براه انداخته می‌شد. دراین رقابت‌ها مسابقات دیدنی و زیبایی میان عبدالرحیم‌خان و عبدالقیوم نیرو لطیف و همچنین عبدالقبوم‌نیرو لطیف و برادرش عبدالواحد ناصری برگزار می‌شد که حتا شاه محمودخان نیز برای تماشای آن می‌آمد و تحفه‌هایی را به مشت‌زنان کلب بوکس اهدا می‌کرد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA