ads

بصیر داور فلم‌های ترسناک می‌سازد

بصیر داور، هنرپیشه و فلمساز، توجه خاصی به ساختن فلمهای ترسناک دارد. وی نه تنها در این گونه فلمها نقش بازی میکند بلکه خود داستان فلمهای ترسناک را مینویسد و کارهای تخنیکی آن را نیز انجام میدهد.

نویسنده: zekria
8 حوت 1395
بصیر داور فلم‌های ترسناک می‌سازد

بصیر داور، هنرپیشه و فلمساز، توجه خاصی به ساختن فلمهای ترسناک دارد. وی نه تنها در این گونه فلم ها نقش بازی میکند بلکه خود داستان فلم های ترسناک را مینویسد و کارهای تخنیکی آن را نیز انجام میدهد.
هرچند بصیر داور در بخش های مختلف از بازیگری گرفته تا کمره مینی و تدوین، با فلم‎سازان افغان کار کرده است، اما فلم «درنده» وی را بیشتر در میان سینماگران مطرح ساخته است. او علاوه بر این که داستان این فلم را خودش نوشته و جلوه های ویژه آن را کار کرده، در نقش مرکزی این فلم نیز هنرنمایی کرده است. داستان فلم درنده بسیار ترسناک است و در این فلم از جلوه های ویژه به خاطر جالب شدن هرچه بیشتر فلم کار گرفته شده است.
بصیر داور اکنون تصمیم دارد فلم «درنده 2» را نیز بسازد که به گفته خودش داستان این فلم با درنده اول کمی تفاوت دارد. او می‌گوید: «وقت فلم درنده 2 را برای یک و نیم ساعت در نظر گرفته‎ام، داستان فلم درنده 2 درمورد ویروس خطرناک و آدم‎خوار است که تعداد زیادی از مردم را نابود کرده و در میان مردم وحشت می‌اندازد. برای ساختن این فلم از جلوه های ویژه زیاد کار گرفته خواهد شد.»
بصیر داور که افکارش مشغول داستان این فلم ترسناک شده است، می‌افزاید که، حتا خودش نیز گاهی در نیمه‎های شب درمورد داستان فلم فکر می‌کند و به وحشت می‌افتد.
با توجه به این که بصیر داور روی جلوه‌های ویژه در سینما بیشتر تمرکز کرده است، دیگر سینماگران نیز در این بخش از وی کمک می‌گیرند. او کار جلوه‌های ویژه فلم «مافیا» را انجام داده که به گفته خودش، برای ثبت این فلم به گونه واقعی جلوه‌های ویژه ساخته شده است. مثلاً؛ موتر عملاً چپه شده و تصویرش گرفته شده است. فلم «محافظ» به کارگردانی نورمحمد نوری، یکی دیگر از فلم‌هایی است که کار جلوه‌های ویژه آن را بصیر داور انجام داده است. هم‌چنان وی در فلم «نبرد» علاوه بر این که در قسمت کارهای پشت صحنه و تدوین آن سهم فعال داشته، یک نقش کمیدی را نیز بازی کرده است.
بصیر داور علاوه بر این که توجه خاصی به ساختن جلوه‌های ویژه و نوشتن داستان‌های ترسناک دارد، علاقمندی به ساختن فلم‌های کمیدی نیز دارد. وی می‌گوید که داستان یک فلم کمیدی را نوشته و تصمیم به ساختن آن گرفته است. هرچند داور افشا کردن داستان این فلمش را پیش از وقت می‌داند، با آن هم می‎گوید: «داستانی را درمورد شخصی که به دام گروه‌های دهشت‎افگن میافتد و آن‎ها به منظور این که بتوانند از این شخص در حمله انتحاری استفاده کنند، برخی عملیات را بالای مغز وی انجام می‌دهند ولی زمانی که این شخص حافظه‌اش را از دست میدهد به گونه‌‍ای از چنگ دهشت‎افگنان فرار می‌کند. زمانی که وی داخل مردم میشود هر عمل و برخوردهای او برای مردم بسیار خنده‎دار است و باعث ریشخند می‎شود.»
شماری از فلم‌های بصیر داور تاکنون در معرض تماشای مردم قرار نگرفته است. اما او علت آن را در نبود زمینه نمایش فلم در داخل کشور و در عین حال مشکل کاپی‎برداری شدن فلم عنوان میکند. بصیر داور میگوید: «فلم زمانی که در بازار افغانستان عرضه میشود به مشکل کاپی‎رایت مواجه میشود، بناءً از نمایش دادن آن تهیه کننده فلم نمی‌تواند نفع مالی بردارد. از این لحاظ، سینماگران سعی می‌کنند قبل از آن که فلمها را در سالون‌های سینما در داخل کشور به نمایش بگذارند، آن را در کشورهای خارج به نمایش می‌گذارند و بعد از آن که اهداف مالی خود را به دست آوردند، به بازار داخلی عرضه میکنند.»
او در عین یادآوری میکند که در داخل کشور هم سالون‌های سینمایی کم است و هم تماشاچیان سینما بسیار محدود می‌باشند. از این رو، یک سینماگر با نمایش دادن فلمش در داخل کشور حتا نمی‌تواند مصارف ساخت فلم را به دست آورد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA