ads

از صدمین سالروز تولد بابای ملت تجلیل شد

از صدمين سالروز تولد محمد ظاهر شاه، باباي ملت امروز در كابل تجليل شد. محمد ظاهر شاه، پادشاه پيشين افغانستان صد سال پيش از امروز در خانواده محمد نادرخان پادشاه وقت تولد شد كه بعد از مرگ پدرش به پادشاهي رسيد و در سال هاي اخير زندگي اش، لقب باباي ملت نيز به وي داده شد. اين لقب را لويه جرگه قانون اساسي به وی اعطا کرد.

نویسنده: The Killid Group
30 میزان 1393
از صدمین سالروز تولد بابای ملت تجلیل شد

از صدمين سالروز تولد محمد ظاهر شاه، باباي ملت امروز در كابل تجليل شد.
محمد ظاهر شاه، پادشاه پيشين افغانستان صد سال پيش از امروز در خانواده محمد نادرخان پادشاه وقت تولد شد كه بعد از مرگ پدرش به پادشاهي رسيد و در سال هاي اخير زندگي اش، لقب باباي ملت نيز به وي داده شد. اين لقب را لويه جرگه قانون اساسي به وی اعطا کرد.
با اين همه امروز كابل شاهد بزرگداشت از صدمين سالروز تولد محمد ظاهر شاه باباي ملت بود.
حامد كرزي، رئيس جمهور پيشين كشور كه در اين مراسم سخن مي گفت، تاکید کرد: باباي ملت همواره طرفدار صلح در كشور بوده و تلاش مي كرد تا مشكلات افغانستان از راه صلح حل گردد.
محمد ظاهر شاه آخرین پادشاه افغانستان بود که از سال 1933 تا 1973 به مدت 40 سال بر افغانستان حکمروایی کرد. محمد ظاهر با مرگ پدرش، محمد نادر خان در تاریخ 8 نوامبر 1933 ميلادي به پادشاهی افغانستان دست یافت. او در آن زمان جوان ۱۹ ساله بود و کاکاهاي وی تا سالها هدایت امور کشور را به نیابت از شاه جوان در دست داشتند.
دوره فرمانروایی ظاهر شاه بر افغانستان، دوره آرامش بود و در این مدت، برخلاف دوره‌های قبل و بعد از ظاهرشاه، افغانستان درگیر هیچ جنگی نشد و همچنین در جنگ جهانی دوم  اعلام بی طرفی کرد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA