ads

امارت اسلامی: اجازۀ نشر کتاب‌های اختلاف‌آفرین را نمی‌دهیم

مقام‌های وزارت اطلاعات و فرهنگ‌ می‌گویند که با سانسور کتاب‌ها موافق نیستند، اما اجازۀ نشر کتاب‌هایی که به اختلافات مذهبی، قومی و زبانی دامن می‌زنند را نخواهند داد. در همین حال شماری از نویسند‌گان از امارت اسلامی می‌خواهند که در برابر مسائل علمی مانع ایجاد نکند.

مسرور تابش
27 جدی 1402
امارت اسلامی: اجازۀ نشر کتاب‌های اختلاف‌آفرین را نمی‌دهیم

مقام‌های امارت اسلامی گزارش‌های مبنی بر ممنوعیت انتشار و فروش برخی کتاب‌ها را رد می‌کنند، اما می‌گویند که اجازه نشر کتاب‌های اختلاف‌آفرین را نمی‌دهند.

مسئولان وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گویند که اجازۀ نشر کتاب‌هایی که به اختلافات مذهبی، قومی و زبانی دامن می‌زنند و سبب انتشار افکار منفی در جامعه می‌شود را نخواهند داد.

مولوی عتیق‌الله عزیزی، معین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ در نشست افتتاحیه سمپوزیم حفاظت و ترویج فرهنگ کتاب‌خانی و کتاب‌داری در افغانستان گفت که این وزارت تاکنون هیچ کتابی را سانسور نکرده است.

“وظیفه ما به عنوان حکومت این است که جلو نشر کتاب‌هایی را بگیریم که مردم را منحرف می‌کنند و به مشکلات زبانی و مذهبی دامن می‌زنند.”

او افزود که تنها کتاب‌هایی جمع‌آوری خواهند شد که به هدف ایجاد تفرقه در میان افغان‌ها نوشته شده‌است.

در عین حال مولوی صبغت الله وصیل، معین اداری و منابع بشری وزارت معارف می‌گوید تا زمانی که نظام‌ با کتاب تعامل نکند، استحکام پیدا نخواهد کرد.

وی همچنین در سخنان خود در این نشست گفت:”تا زمانی‌که کتاب با نظام تعامل نکند، آن نظام پایدار نخواهد ماند، زیرا نظام‌ها از طریق کتاب تقویت می‌شوند.”

ازسوی دیگر استاد زمان مزمل، نویسنده و تحلیلگر سیاسی در نشست افتتاحیه سمپوزیم حفاظت و ترویج فرهنگ کتاب‌خانی و کتاب‌داری در افغانستان، از امارت اسلامی خواست که مردم را در زمینه علم ودانش با محدودیت مواجه نسازد.

“استقبالی که این ملت از شما کردند، قابل توجه بود، اما محدودیت‌‌هایی که بر مردم وضع کردید، قابل قبول نیست. از شما می‌خواهیم که این ملت مجاهد را در برابر رقبای خود شرمنده نکنید.”

گفتنی است که اخیراً برخی از رسانه‌ها از ممنوعیت انتشار و فروش برخی کتاب‌ها در کشور توسط امارت اسلامی خبر داده بودند.

از سوی دیگر، برخی از ناشران و استادان پوهنتون‌ها نیز از امارت اسلامی  می‌خواهند که از سانسور کتاب‌ها در کشور خودداری کنند، زیرا سانسور کتاب‌ها مانع رشد فرهنگی و علمی یک جامعه می‌شود.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA