ads

ذبیح‌الله مجاهد: نشست ترانس هیمالیا به نفع افغانستان است

پس از آنکه امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه در رأس یک هیئت به چین سفر کرد تا در سومین نشست ترانس هیمالیا اشتراک کند، ذبیح الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی این نشست را در راستای انکشاف روابط سیاسی و اقتصادی افغانستان مؤثر می‌داند. وزارت امور خارجه در یک اعلامیه گفته است که در این نشست نمایندگان کشورهای اطراف کوه‌های هیمالیا، در مورد روابط اقتصادی، اتصال منطقه‌ای  و سایر مسایل بحث خواهند کرد.

کلید
11 میزان 1402
ذبیح‌الله مجاهد: نشست ترانس هیمالیا به نفع افغانستان است

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی سفر هیئت افغانستان به چین و اشتراک این هیئت در سومین نشست ترانس هیمالیا را از نظر سیاسی و اقتصادی برای افغانستان خیلی مهم می‌داند.  

وزارت امور خارجه در یک اعلامیه گفته است که  امیرخان متقی، سرپرست این وزارت در رأس یک هیت برای اشتراک در سومین نشست ترانس هیمالیا، به ایالت شی‌ژانگ چین سفر کرده است. اکنون ذبیح الله مجاهد، سخگوی امارت اسلامی می‌گوید:”این نشست‌ها در عموم به نفع افغانستان تمام خواهد شد. زیرا تماس‌های بیشتر با منطقه وکشورها، باعث اعتماد میان کشورها شده و سوء تفاهم‌هایی که درمقابل امارت اسلامی وجود دارد، برداشته خواهد شد. از سوی هم فرصت خوبی برای جلب سرمایه گذاری‌های بزرگ به افغانستان خواهد بود.”

این نشست که چند روز پس از نشست فارمت مسکو برگزار می‌گردد که هیئت امارت اسلامی نیز در آن حضور می‌یابد.

در این نشست نمایندگان کشورهای اطراف کوه‌های هیمالیا در مورد روابط اقتصادی، اتصال منطقه‌ای  و سایر مسایل بحث خواهند کرد.

با این حال آگاهان امور نیز به پیامدهای اقتصادی وسیاسی این نشست برای افغانستان خوشبین هستند.

به باور سیداکبرآغا، مبصر سیاسی چین وروسیه کشورهای مطرح و با قدرت در آسیا هستند و ایجاد روابط امارت اسلامی با این کشورها از هرنگاه به نفع افغانستان تمام می‌شود.

“چین علاقمندی زیادی به سرمایه‌گذاری در افغانسان، به‌خصوص در بخش استخراج معادن دارد و این نشان دهندۀ ایجاد یک تعامل خوب اقتصادی با افغانستان است. درعین حال حضور سرپرست وزارت خارجه افغانستان در چنین نشست‌ها، از نظر سیاسی نیز مهم است. زیرا تمام واقعیت‌های افغانستان در آنجا مطرح می‌شود.”

درهمین حال مقصود حسن زاده، یکتن از مبصرین اقتصادی می‌گویدکه برای تقویت ا قتصاد افغانستان، ایجاد روابط با چین مهم است.

“ایجاد روابط حسنه بین امارت اسلامی و کشورهای منطقه، به‌خصوص با چین که هم اکنون دومین اقتصاد جهان محسوب می‌شود، مطمئنا بر اقتصاد افغانستان تاثیر مثبت خواهد داشت.”

گفتنی است که با رویکار آمدن امارت اسلامی، چین از جمله کشورهای محسوب می‌شود که همواره بر تعامل جهان با امارت اسلامی تاکید نموده و گفته است که نباید از تحریم به عنوان اهرم فشار در برابر امارت اسلامی استفاده شود.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA