ads

سنیرلی‌اوغلو: باید به نگرانی‌های جهانی در مورد حقوق بشر در افغانستان توجه شود

همآهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان، در ادامه سفرش به کابل، با سرپرستان وزارت‌های امور داخله و خارجه امارت اسلامی دیدار کرده است.

هاجر جعفری
2 سرطان 1402
سنیرلی‌اوغلو: باید به نگرانی‌های جهانی در مورد حقوق بشر در افغانستان توجه شود

فریدون سینیرلی‌اوغلو، در این دیدارها تاکید کرده است که امارت اسلامی، باید به نگرانی‌های جامعه جهانی و سازمان ملل متحد در مورد حقوق بشر در افغانستان توجه کند.

وزارت امور داخله، با نشر یک اعلامیه گفته که او در دیدار با سراج‌الدین حقانی؛ سرپرست این وزارت، ابراز امیدواری کرده است که مکتب‌ها و پوهنتون‌ها به‌روی دختران افغان، بازگشایی شود.

اما ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی امارت اسلامی، تاکید می‌کند که نباید در امور داخلی افغانستان، مداخله شود.

او می‌گوید که امارت اسلامی، خواهان تعامل با جامعه جهانی است.

مجاهد افزود:” امارت اسلامی افغانستان آماده و خواهان تعامل است و مهم این است که مداخلات در امور داخلی افغانستان صورت نگیرد، این یک مسأله اساسی است که کشور‌های جهان آن‌را در نظر داشته باشند.”

در همین حال کارشناسان، وضع برخی محدودیت‌ها به‌شمول تعلیق تحصیل و کار دختران و زنان را نگرانی عمده جامعه جهانی می‌خوانند.

عبدالشکور دادرس؛ کارشناس سیاسی و حقوقی می‌گوید، حکومت باید سیاست واحد داخلی و خارجی داشته باشد تا راه تعامل با جامعه جهانی هموار گردد.

دادرس گفت:” مطالبی که جامعه جهانی و مردم افغانستان بارها خواستار آن شده‌اند، قانون اساسی است که وجود ندارد و مطابق  قانون اساسی، تعلیم و تحصیل حق اتباع جامعه است اما زنان و دختران در افغانستان  از حق کار، تعلیم و تحصیل محروم‌اند.”

از سویی هم هاشم قیام؛ کارشناس سیاسی می‌گوید، تجدید نظر امارت اسلامی در مورد تعلیق آموزش و کار دختران و زنان و ایجاد حکومت همه‌شمول، می‌تواند زمینه را برای تعامل و به رسمیت شناختن حکومت کنونی از سوی جامعه جهانی، فراهم سازد.

قیام افزود:” جامعه جهانی برای  به رسمیت شناختن امارت اسلامی روی چند موضوع تاکید کرده است از جمله مشارکت تمام اقوام ساکن در کشور در حکومت، مساوات در دسترسی به حقوق که باید تمام اتباع بدون در نظر داشت جنسیت، به حقوق شان دسترسی داشته باشند.”

گفتنی‌ست که از ماه اگست سال 2021 میلادی به‌اینسو، دختران بالاتر از صنف ششم، از رفتن به مکتب باز مانده‌اند.

از سویی هم چند ماه پیش، امارت اسلامی تحصیل دختران در پوهنتون‌ها و کار زنان در اداره‌های غیر دولتی داخلی و خارجی را تعلیق کرد.

این تصمیم‌ها باعث نگرانی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی شده است.

اما امارت اسلامی می‌گوید که با فراهم شدن محیط مناسب، برای دختران و زنان اجازه تحصیل و کار داده خواهد شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA