ads

جان باختن 3 زن و 2 مرد از اثر ابتلا به تب کانگو در هرات

مسؤلان در بخش انتانی شفاخانه‌ حوزو‌ی هرات می‌گویند که موارد ابتلا به این بیماری از ماه ثور سال جاری تاکنون به ۳۴ واقعه رسیده که 5 نفر از اثر آن جان باخته‌اند. مسؤلان در ریاست صحت عامه‌‌ هرات نیز می‌گویند که برای جلوگیری از انتشار بیشتر این بیماری، این اداره تمام تلاش خود را انجام می‌دهد. این درحالی است که همه ساله با فرا رسیدن عیدقربان موارد ابتلا به بیماری تب کانگو درهرات افزایش پیدا می‌کند و برخی متخصصان می‌گویند که شهروندان به دلیل عدم رعایت حفظ الصحه به این بیماری مبتلا می‌شوند.

مرجان وفا
31 جوزا 1402
جان باختن 3 زن و 2 مرد از اثر ابتلا به تب کانگو در هرات

در آستانه فرا رسیدن عید سعید قربان مسئولان صحی از شیوع بیماری تب خون‌ریزی دهنده (تب کانگو) درهرات نگرانی دارند. مسئولان در شفاخانه‌ حوز‌وی هرات می‌گویند که این بیماری همه ساله با فرا رسیدن عید سعید قربان افزایش می‌یابد.

داکتر محمد همایون واحدی، متخصص بخش انتانی در شفاخانه حوز‌وی هرات می‌گوید که اگر شهروندان حفظ الصحه را رعایت نکنند، مبتلایان بیماری تب کانگو پس از عید قربان افزایش خواهد یافت.

“از ماه ثور سال جاری تا روزهای آخر ماه جوزا، ۳۴ واقعه داشتیم که شامل ۲۵ مرد و ۹ زن می‌باشد.  از این جمله ما پنج واقعه‌ فوتی داشتیم که شامل دو مرد و سه زن بودند.”

از سویی هم متخصصان بخش انتانی در شفاخانه حوزوی هرات تاکید دارند که برای جلوگیری از انتشار بیشتر این بیماری، مردم باید حفظ الصحه را رعایت کنند.

داکتر معیدالحق فخری، متخصص بخش انتانی توصیه می‌کند که افراد باید در هنگام ذبح حیوانات از دست‌کش، موزه، ماسک و پیش‌بند کار بگیرند.

“اول باید محل نگهداری حیوانات با همان دوای مخصوص آن که ازسوی دفاتر ویژه توزیع می‌شود، دوا پاشی شود و محل نگهداری حیوانات باید از خانه دور باشد. در قسمت ذبح حیوانات هم باید حفظ الصحه رعایت شده و پوشیدن دست کش، موزه و پیش‌بند ضروری است.”

وی می‌افزاید که قصابانی که دست ویا عضوی از بدنش زخم داشته باشد، باید از ذبح حیوانات خود داری کنند.

از سوی دیگر مسئولان در ریاست صحت عامه‌ هرات از تدابیر ویژه برای جلوگیری از انتشار این بیماری، به خصوص در زمینۀ اطلاع‌رسانی برای مردم اطمینان می‌دهند.

“برنامه آگاهی دهی‌ صحت عامه در بخش تب کانگو شامل جلسات هماهنگی با ادارات سکتوری، شاروالی، زراعت و مؤسسات همکار می‌باشد. مواد معلوماتی نیز شامل بنرها، بلبوردها و برنامه‌های اطلاع‌رسانی دیگر می‌باشد.”

داکتران تب کانگو را از بیماری‌های ویروسی و کشنده می‌دانند که علایم آن شامل دلبدی، جان دردی، اسهال، خونریزی داخلی و خارجی، درد گردن و چشم می‌باشد.

پیش از این  مسئولان صحی در ولایت‌های تخار، کندز، بلخ و جوزجان نیز از ثبت موارد ابتلا به تب کانگو خبر داده‌اند که در ولایت‌های بلخ و جوزجان برخی از داکتران نیز قربانی این بیماری شده‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA