ads

راه‌اندازی صنف‌های آموزشی رایگان برای جوانان در فاریاب

مسئولان در ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت فاریاب از ایجاد فرصت‌های آموزشی رایگان برای جوانان این ولایت خبر می‌دهند. به گفتۀ آنان مدیریت جوانان این ریاست به تعداد 400 تن از جوانان را که توانایی پرداخت فیس در کورس‌های خصوصی را ندارند، در بخش‌های خطاطی، فن بیان، انگلسی و کمپیوتر به گونۀ رایگان آموزش می‌دهد.

آزادبیگ رسولی
15 جوزا 1402
راه‌اندازی صنف‌های آموزشی رایگان برای جوانان در فاریاب

مدیریت عمومی جوانان ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت فاریاب، برنامه‌های سه ماهه و رایگان آموزشی را برای شماری از جوانان بی بضاعت که توانایی رفتن به آموزشگاه‌های خصوصی را ندارند، روی دست گرفته است.

مولوی شمس‌الدین محمدی، رییس اطلاعات و فرهنگ این ولایت می‌گوید صنف‌های آموزشی توسط استادان رضاکار برای جوانان راه اندازی شده است.

“این بسیار مهم است که ما به‌خاطر ارتقای ظرفیت جوانان، چنین کورس‌ها را راه‌اندازی نماییم تا کسانی که توانایی پرداخت فیس را ندارند آموزش ببینند. جوانان باید از این فرصت استفاده نمایند.”

او همچنان افزودکه این اداره در تلاش است تا این برنامه‌ها را بیشتر و به گونۀ وسیعتر در این ولایت راه‌اندازی کند.

عبدالعزیز رئوفی استاد هنر خطاطی که دو صنف 50 نفری را به‌گونه رضاکارانه آموزش می‌دهد، می‌گوید:”شرایط طوری آمده که اکثر خانواده‌ها نان خوردن شان را ندارند، چه رسد که فرزندان شان را به کورس بفرستند. آنان از آموزش محروم می‌مانند و ما ناچار به‌خاطر انکشاف جامعه کورس‌های رایگان را راه‌اندازی کنیم تا اینها نیز شامل خدمت‌گذاری به وطن شان شوند.”

شاگردانی که توانایی پرداخت فیس در کورس‌های خصوصی را ندارند، از راه‌اندازی چنین ‌صنف‌های آموزشی استقبال نموده و خواهان تدوام آن استند.

عبدالرحیم، یکی از این شاگردان می‌گوید:”سهولت خوبی است. به‌خاطری‌که مردم فقیر استند و نمی‌توانند به کورس‌های آموزشی بروند. اکنون که این کورس از سوی اطلاعات و فرهنگ راه‌اندازی شده است برای ما خیلی خوب است.”

ازسویی هم حجت‌الله باشنده ولایت بدخشان که محصل پوهنتون فاریاب است در این مورد چنین می‌گوید:”ما محصل هستیم، حتی قدر 10 افغانی را می‌دانیم تا بتوانیم یک قلم بخریم و یک ماه از آن استفاده کنیم. این کورس برای ما بسیار خوب است تا بتوانیم به شکل رایگان درس بخوانیم.”

درحالی از راه‌اندازی فرصت آموزش رایگان برای جوانان در فاریاب خبرداده می‌شود که هیچ دختری شامل این برنامه‌های آموزش نمی‌شود و دروازه‌های مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم و همچنان دروازه‌های پوهنتون‌ها به‌روی محصلان دختر بسته است.

هرچند مسئولان امارت اسلامی همواره اعلام کرده‌اند که با فراهم شدن زمینه مناسب، به تمام دختران اجازه آموزش داده خواهد شد، اما تاکنون در این رابطه هیچ پیشرفتی صورت نگرفته است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA