ads

اقدام باشنده‌های یک قریه دربلخ برای اعمار مرکز صحی

باشندگان یک قریه در ولسوالی کلدار ولایت بلخ تصمیم گرفته‌اند که زمینی را به هدف اعمار یک مرکز صحی، در اختیار ریاست صحت عامه قرار دهند.این شهروندان می‌گویند اگر مسئولان برای اعمار این مرکز صحی بودجه نداشته باشند، در آن صورت آنان تعمیر آنرا نیز با پول شخصی اعمار خواهند کرد. مسئولان در ریاست صحت عامه بلخ از این اقدام مردمی استقبال نموده و می‌گویند که با اعمار این مرکز صحی، خدمات صحی برای 6 هزار تن عرضه خواهد شد.

عبداللطیف سهاک
14 جوزا 1402
اقدام باشنده‌های یک قریه دربلخ برای اعمار مرکز صحی
عکاس: عبداللطیف سهاک

باشندگان یک قریه در ولسوالی کلدار ولایت بلخ که از نبود کلینیک صحی رنج می‌برند، دست به‌دست هم داده و می‌خواهند با هزینه یک میلیون افغانی و بر زمین شخصی یک مرکز صحی ایجاد کنند.

آنان این تصمیم شان را با ریاست صحت عامه در میان گذاشته و این اداره نیز از این تصمیم آنان استقبال کرده است.

مراد بای، یکی از باشندگان قریه کلدار کهنه می‌گوید که کلینیک ولسوالی چندین کیلومتر از این قریه فاصله دارد و مردم نمی‌توانند به آسانی به آن مراجعه نمایند.

“در این قریه 5 هزار تن زندگی می‌کنند. کلینیک نداشتیم و برای اینکه مشکل مردم حل شود می‌خواهیم کلینیک اعمار کنیم.”

باشندگان این قریه از اینکه در قریه شان کلینیک ساخته می‌شود اظهار خرسندی نموده نبود یک مرکز صحی را یکی از مشکلات عمده قریه خود می‌خوانند.

رحیم‌الله، یکی از باشندگان قریه کلدار کهنه می‌گوید که به نسبت دوری راه، مردم برای رساندن مریضان به کلینیک ولسوالی با مشکل روبه‌رو می‌باشند.

“امیدواریم که در اینجا کلینیک صحی اعمار شود و تقاضای مردم نیز همین است، چون کلینیک صحی در مرکز ولسوالی از قریه ما بسیار دور است. به همین دلیل تقاضای ما این است که کلینیک زودتر اعمار شود.”

با این حال مسئولان در ریاست صحت عامه‌ ولایت بلخ می‌گویند کلینیکی که قرار است از طرف مردم ساخته شود، یک میلیون افغانی هزینه دارد که هزینه آن را مردم محل برعهده گرفته‌اند.

نجیب‌الله توانا، سرپرست ریاست صحت عامه بلخ می‌گوید که زمین این مرکز صحی ازسوی باشنده‌های محل اهدا شده و مصارف ساخت آن نیز ازسوی مردم پرداخت می‌شود.

“ما مردم را تشویق نمودیم و انگیزه دادیم تا به طوری خودجوش در کنار اهدای زمین، تعمیر کلینیک را نیز خود شان اعمار کرده و به ریاست صحت عامه بسپارند. با تکمیل کار این کلینیک برای شش هزار تن خدمات صحی عرضه خواهد شد.”

گفتنی است که امکانات و تجهیزات صحی این مرکز قرار است از سوی ریاست صحت عامه تامین گردد. اما هزینه ساخت این مرکز صحی یک میلیون افغانی برآورد شده و قرار است تاشش ماه دیگر در مساحت یک ونیم جریب زمین ساخته شود.

ولسوالی کلدار یکی از ولسوالی‌های دوردست ولایت بلخ است که در حال حاضر  تنها دو مرکز صحی در آنجا فعال است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA