ads

اخراج سه هزار مهاجر افغان ازترکیه درسه ماه گذشته

مسئولان در وزارت مهاجرین وعودت کنندگان می‌گویند که در سه ماه گذشته، به تعداد سه هزار افغان به گونۀ اجباری از ترکیه اخراج شده‌اند. درعین حال مسئولان در وزارت امورخارجه از بدرفتاری ترکیه در برابر مهاجران افغان در آن کشور و اخراج اجباری آنها انتقاد می‌کند.

کلید
27 حمل 1402
اخراج سه هزار مهاجر افغان ازترکیه درسه ماه گذشته

مسئولان در وزارت مهاجرین وعودت کنندگان از اخراج بیش از  ۳ هزار مهاجر افغان به گونه اجباری، در سه ماه گذشته از ترکیه خبر داده و می‌گویند که این کشور برخلاف قوانین مهاجرت، دست به اخراج، آزار و اذیت مهاجران افغان می‌زند.

عبدالمطلب حقانی، سخنگوی وزارت مهاجرین وعودت کنندگان می‌گوید:”متاسفانه با برخی از این افراد برخورد غیر انسانی و برخلاف تمام قوانین بین‌المللی صورت گرفته است. وزارت مهاجرین و عودت کنندگان در این مورد با سفیر ترکیه درکابل دیدار کرده و برای حل این مشکل چندی قبل یک هیئت نیز از افغانستان به ترکیه رفته بود.”

وی همچنان می‌افزاید که تلاش می‌شود تا برای اخراج شدگان، فرصت‌های کاری نیز فراهم گردد.

“ما تلاش داریم در هماهنگی با وزارت کار و امور اجتماعی و براساس تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت صحت عامه و معارف داریم، برای آن عده افغان‌هایی که ازخارج بازگشت می‌کنند و یا برگرداننده می‌شوند، اگر توانایی کار در بخش‌های مذکور را داشته باشند، فرصت‌های کاری را فراهم سازیم.”

درعین حال وزارت خارجه افغانستان نیز از بدرفتاری ترکیه در برابر مهاجران افغان انتقاد کرده و می‌گوید که برای رفع این مشکل تلاش‌ها جریان دارد.

حافظ ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت امورخارجه درصحبت با رادیو کلید می‌گوید:”متاسفانه در این اواخر ، برخی افغان‌ها به گونۀ غیر قانونی وارد ترکیه می‌شوند و در آنجا زندانی می‌شوند. ما تلاش داریم که مشکلات افغان‌ها را در آنجا حل کنیم و زمینۀ بازگشت مصئون آنها را به کشور نیز فراهم سازیم.”

تکل همچنان از افغان‌ها می‌خواهد که به‌گونۀ غیر قانونی و قاچاق به کشورهای بیرونی نروند و باید از مجرای قانونی اقدام به سفر نمایند.

اما به باور اجمل زرمتی، آگاه روابط بین‌الملل برای جلوگیری از مهاجرت‌های غیر قانونی، باید در داخل کشور فرصت‌های کاری فراهم گردد.

“تازمانی‌که فرصت‌های کاری در داخل کشور مساعد نشود، فکر نکنم این مشکل حل شود. دیگر اینکه اخراج مهاجرین افغان از ترکیه، به گونۀ اجباری هم در مخالفت با قوانین بین‌المللی مهاجرت می باشد.”

براساس آمارهای رسمی، بیش از ۳۰۰ هزار مهاجر افغان در ترکیه زندگی می‌کنند و روزانه صدها مهاجر دیگر هم به صورت غیرقانونی وارد این کشور شده که هنوز شناسایی نشده‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA