ads

محوطه مسجد جامع هرات مبدل به پارکینگ موترها شده است

شماری از باشندگان و دکاندارن اطراف مسجد جامع تاریخی هرات از بی‌توجهی مسئولان به محوطه این مسجد نگرانی دارند.

نصرالله احمدی
24 حمل 1402
محوطه مسجد جامع هرات مبدل به پارکینگ موترها شده است

شماری از باشندگان هرات با ابراز نگرانی از تخریب این پارک تاریخی می‌گویند که حکومت کننونی از این مکان تاریخی به عنوان پارکینگ موترها کار می‌گیرد.

عبداللطیف محمدی، یکی از باشندگان هرات در صحبت با کلید می‌گوید که در گذشته از این محیط تاریخی به عنوان یک محیط گردشگری و تفریحی کار گرفته می‌شد، اما اکنون مکان مخروبه‌ی بیش نیست.

“در فصل بهار پارک مسجد جامع هرات منظرۀ زیبایی داشت و شهروندان از فضای این پارک لذت می‌بردند، ولی متاسفانه دو سال می‌شود که وضعیت این پارک بلاتکلیف باقی مانده است.”

وزیر احمد، یکی از دکاندارن شمال این پارک می‌گوید که وضعیت این پارک به حدی رسیده که در تابستان گرد و خاک آن باشندگان اطراف اش را با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌سازد.

“قبلا شهروندان به خصوص محصلان از سرسبزی این پارک استفاده می‌کردند، ولی متاسفانه این پارک را تخریب کردند و اکنون به غیر از مشتی خاک چیزِ دیگری  نمانده است.”

این باشندگان هرات می‌افزایند که باگذشت حدود سه سال، نه تنها این پارک بازسازی نشده، بلکه به تبدیل به پارکینگ وسایط شده که حکومت از آن به عنوان یک منبع عایداتی کار می‌گیرد.

در همین حال فعالان فرهنگی هرات می‌گویند که در تمام دنیا به فضای سبز مکان‌های تاریخی و مقدس، بیشترین توجه صورت می‌گیرد، اما مدتی است که به بزرگترین محیط تاریخی و مقدس هرات هیچ توجهی صورت نمی‌گیرد.

میر احمد بهره، یکی از آگاهان فرهنگی هرات در صحبت با کلید می‌گوید که تبدیل شدن این مکان تاریخی به پارکینگ نگران کننده است.

“از مسئولان توقع داریم، آنطور که در فضای سبز شهر و روشنایی شهر از طرف شب توجه نمودند، در قسمت پارک مسجد جامع بزرگ هرات نیز توجه جدی نمایند.”

مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات اما می‌گویند که تخریب این پارک به هدف بهسازی صورت گرفته، اما از دو سال به اینسو به دلیل عدم حضور شرکت قراردادی، کار این پارک متوقف است.

زلمی صفا، آمر آبدات تاریخی هرات در صحبت با کلید می‌گوید، پارک مسجد جامع هرات در سه فاز ساخته می‌شود که اکنون تنها کار وضوخانه‌های آن ازسوی کمک‌های کشور ترکیه جریان دارد.

“قسمت بالایی پارک به دلیل ازدحام نماز گزاران در ماه رمضان، به گونۀ موقت تبدیل به پارکینگ شده است. اما تلاش می‌شود این قسمت به فضای سبز تبدیل گردد.”

با این حال مسئولان آبدات تاریخی هرات، از تکمیل شدن 40 درصد از بازسازی محیط مسجد جامع هرات سخن می‌زنند. حال دیده شود که بازسازی این مکان تاریخی تاچه زمانی کامل خواهد شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA