ads

امارت اسلامی: هنوز در مورد کارمندان زن سازمان ملل تصمیم نهایی گرفته نشده است

باآنکه سازمان ملل متحد در تازه‌ترین اعلامیه خود گفته است که امارت اسلامی باید هرچه زودتر درمورد تصمیم خود در رابطه کارمندان زن این سازمان تجدید نظر کند. اما مسئولان امارت اسلامی می‌گویند که تاکنون در این مورد تصمیم نهایی گرفته نشده است.

طوبا رسولی
19 حمل 1402
امارت اسلامی: هنوز در مورد کارمندان زن سازمان ملل تصمیم نهایی گرفته نشده است

در ادامه واکنش‌ها در مورد ممنوعیت کارمندان زن سازمان ملل متحد از حضور در وظیفه در ننگرهار، ریچارد بنت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشری در افغانستان و کارشناسان این سازمان خواهان تجدید نظر امارت اسلامی در این رابطه شده‌اند.

درعین حال برخی از کارمندان زن این سازمان در افغانستان این تصمیم امارت اسلامی را  باعث بدتر شدن وضعیت اقتصادی در افغانستان و منزوی ساحتن زنان می‌خوانند.

سکینه حسینی، یک تن از زنان کارمند دفتر سازمان ملل متحد می‌گوید:”اکثر نهادهای غیر دولتی کمک رسان، کمک رسانی شان را متوقف کرده‌اند. اگر ممنوعیت کار زنان برطرف نشود، منزوی شدن آنان آینده افغانستان را به خطر مواجه می‌سازد.”

در عین حال بهیر زلاند، یکی از کارشناسان امور اقتصادی چنین تصامیم را باعث کم شدن عاید خانواده‌ها دانسته و می‌گوید:”طبیعی است که از دست دادن عاید خانواده‌ها تاثیر بدی بر زندگی مردم گذاشته و جامعه را با مشکلات جدی مواجه می‌کند.”

همچنان محمد ظاهر حلیمی، دیگر کارشناس اقتصادی ممنوعیت کار زنان در دفاتر یوناما را سبب کم شدن کمک‌های بشر دوستانه خوانده و می‌گوید:”ممنوعیت کاری زنان و توقف کار سازمان‌های کمک رسان، پیامدهای بد اقتصادی روی تمام خانواده‌ها داشته، زیرا عواید خانواده‌ها راکم می‌سازد. امید این محدودیت‌ها رفع گردد.”

با این حال مسئولان امارت اسلامی می‌گویند که تاکنون در رابطه به حضور زنان در دفاتر سازمان ملل متحد در افغانستان، تصمیم نهایی گرفته نشده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید:”در این مورد با وزارت اقتصاد صحبت کردم، اما تاحال به نتیجۀ نهایی نرسیدیم که آنها چه تصمیم دارند و موضوع چیست؟”

این نخستین بار نیست که امارت اسلامی زنان را از کار منع می‌کند. پیش از این امارت اسلامی کار زنان در تمام مؤسسات داخلی و  بین‌المللی غیر دولتی را ممنوع قرار داد که شماری از اداره‌های کمک‌رسان حتی فعالیت‌‌های شان را در افغانستان متوقف کردند.

روز سه شنبه هفته گذشته دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) اعلام کرد که مقامات امارت اسلامی هشدار داده که هیچ زنی اجازه کار با این سازمان را در افغانستان ندارند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA