ads

 سازمان بین‌المللی انرژی اتمی نظارت بر برنامه اتمی ایران را افزایش می‌دهد

رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که با نصب تجهیزات نظارتی جدید، میزان نظارت این سازمان از تاسیسات اتمی ایران نیز افزایش خواهد یافت. به گفتۀ رافائل گروسی، رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، مذاکرات اخیر این سازمان با مقامات ایرانی می‌تواند باعث از سرگیری توافق اتمی بین ایران و کشورهای غربی گردد.

شیرعلی جعفری
14 حوت 1401
 سازمان بین‌المللی انرژی اتمی نظارت بر برنامه اتمی ایران را افزایش می‌دهد

در گزارش سه ماهه سازمان بین المللی انرژی اتمی که هفته گذشته نشر گردید، ذکر گردیده است که ماموران این سازمان، ذراتی از یورانیم غنی شده با غلظت زیاد را که می‌توان از آن برای ساخت تسلیحات اتمی نیز استفاده کرد، از یکی از تاسیسات اتومی ایران دریافت کرده‌اند.  

رافائل گروسی، رئیس سازمان بین المللی انرژی اتومی، پس از سفرش به تهران، گفته است که به نظر وی ایران به دنبال غنی‌سازی یورانیم با غلظت بالا نیست.

“تولید و یا ذخیره سازی یورانیم به مقداری که گزارش شده بود، در ایران اتفاق نیافتاده و ما توافق کردیم تا میزان نظارت افزایش یابد.”

قابل ذکر است که یورانیم مورد استفاده در تسلیحات اتمی دارای غلظت 90 فیصدی است، اما ایران گفته است که ذرات یورانیم یافت شده با غلظت 83.7 درصد، از یکی از تاسیسات اتمی این کشور، در اثر تعاملات ناخواسته بوجود آمده است.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتومی ایران می‎گوید:”آنها در گزارش شان از ذرات یورانیم با غلظت 84 درصد یادکرده بودند. باید بگویم که هیچ‎گونه  غنی سازی و یا یورانیم با غلظت بیش از 60 درصد در ایران وجود ندارد. “

این درحالیست‎که تلاش‎ها برای احیای توافق‎نامه اتمی سال 2015 میلادی همچنان ادامه دارد.

پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، در سال 2018 میلادی بصورت یک جانبه از این توافقنامه خارج گردید، تحریم‎های متعددی را بر ایران وضع کرد.

گفتنی است که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در دیدارش با رافائل گروسی، رئیس سازمان انرژی اتومی بر ادامه روابط کشورش با  این سازمان تاکید کرده و گفته است که حقوق ایران باید در نظر گرفته شود.

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA