ads

جای خالی سردخانه‌ها در هرات

شماری از دهقانان و باغ‌داران از نبود سردخانه‌ها در ولایت هرات شکایت داشته و می‌گویند که سالانه به مقدار زیادی از میوه‌ها و سبزیجات آنان به دلیل نبود سردخانه فاسد می‌شود.

مرجان وفا
12 میزان 1401
جای خالی سردخانه‌ها در هرات
عکس از شبکه‌های اجتماعی

عبدالحکیم، یکی از دهقانان هرات می‌گوید که با توجه به اینکه در فصل حاصلات میوه‌ها بهای آن بسیار کاهش می‌یابد و از اینکه دهقانان توانایی حفظ و نگهداری حاصلات شان را ندارند، مجبور می‌شوند که حاصلات باغ‌های شان را با قیمت نازل به فروش برسانند.

“برخی روزها در حدود ده تا بیست کیلو میوه و سبزیجات ما به دلیل نبود سردخانه خراب می‌شود. مجبور می‌شویم که ارزان بفروشیم. بعد از آن[زمانی که فصل حاصلات میوه به پایان می‌رسد] ما میوه‌های مورد ضرورت خود را دوچند بلند تر از نرخ آن می‌خریم.”

در عین حال سعید، یکی دیگر از باغداران هرات می‌گوید که به دلیل نبود سردخانه سالانه حاصلات زیادی در این ولایت ضایع می‌شود:”امیدواریم که مسئولان رسیدگی کنند. خواست ما از تمامی مسئولان این است که [در زمینۀ جلوگیری از ضایعات میوه‌ها] توجه کنند.”

با این همه مسئولان در ریاست زراعت هرات مشکلات مربوط به زراعت را تایید کرده و از تلاش‌ها برای حل آن سخن می‌زنند.

پیر محمد حلیمی، رئیس زراعت هرات می‌گوید که هشتاد درصد از اراضی این ولایت را زراعت تشکیل می‌دهد، اما با آن‌هم هنوز مشکلاتی در این زمینه وجود دارد:”ما می‌دانیم که نبود سردخانه یک معضل بزرگی را برای سکتور زراعت به وجود آورده است. برای رشد و انکشاف این سکتور تلاش‌ها جریان دارد و بزودی مشکلات حل خواهد شد. به دهقانان نیز اطمینان می‌دهیم که به مشکلات آنان رسیدگی می‌شود.”

درعین حال، مسئولان در وزارت زارعت کشور نیز به باغداران هرات وعدۀ انکشاف زراعت را می‌دهند.

الحاج مولوی عطاالله عمری، سرپرست وزارت زراعت، آبیاری و مالداری کشور در سفر اخیر خود به هرات، به تمام باغداران این ولایت اطمینان داد که در زمینۀ آب، سردخانه‌ها و باز کردن دهلیزهای هوایی با رهبری امارت اسلامی صحبت خواهد کرد.

“ما تمام تلاش‌های خود را می‌کنیم و اطمینان می‌دهیم که بزودی سردخانه‌هایی را خواهیم ساخت تا میوه‌‌های هرات دیگر ضایع نگردد. همچنان در تلاش پیدا کردن راهکاری جهت صادر کردن میوه‌های هرات هستیم.”

این مسئولان درحالی وعده رسیدگی به مشکلات دهقانان و باغداران را می‌سپارند که به گفتهء باغداران سالانه بخش زیادی از حاصلات آنان به دلیل نبود سردخانه‌ها ضایع ویا با قیمت نازل به فروش می‌رسد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA