ads

محدودیت‌های کاری خبرنگاران در غرب افغانستان

شماری از خبرنگاران در حوزه غرب کشور از عدم دسترسی به اطلاعات و محدودیت‌های جدی فراراه کار شان شکایت دارند. آنان می‌گویند که نبود ارتباطات عامه در ادارات و عدم پاسخگویی به رسانه‌ها در حوزه غرب، کار اطلاع رسانی را با مشکل مواجه کرده است.

سید عارف قتالی
27 جدی 1400
محدودیت‌های کاری خبرنگاران در غرب افغانستان

شماری از خبرنگاران درین ولایات می‌گویند که در حال حاضر ریاست اطلاعات و فرهنگ یگانه نهادی است که به رسانه‌ها پاسخگویی دارد. اما سایر ادارات از ارائه اطلاعات به رسانه‌ها منع شده‌اند و صلاحیت مصاحبه با خبرنگاران را ندارند.

درعین حال نهادهای حامی رسانه‌ها درحوزه غرب کشور می‌گویند که این محدودیت‌ها نگران کننده است و در بخش ارائه اطلاعات برای خبرنگاران دشواری‌های جدی را خلق کرده است.

هرات که پس از کابل دارای بیشترین رسانه‌های صوتی وتصویری است، خبرنگاران در این ولایت اما  با دشواری‌ها و محدودیت های جدی مواجه هستند.

شماری از خبرنگاران در هرات می‌گویند که بسیاری از اداره‌های دولتی که درگذشته دارای سخنگو ومسئول بخش روابط عمومی بودند، اکنون این بخش‌ها فعال نیستند و این مساله کار اطلاع رسانی را برای آنان دشوار کرده است.

علاوه براین خبرنگاران درین ولایت می‌گویند که برای پاسخگویی وگرفتن اطلاعات از اداره‌ها باید از اداره اطلاعات فرهنگ مکتوبی بگیرندکه این مساله سرگردانی بیشتر را برای خبرنگاران خلق کرده است.

به همین منوال در ولایت فراه، کار اطلاع رسانی برای خبرنگاران به مراتب دشوارتر از هرات توصیف شده است.

ابراهیم محمدی از خبرنگاران ولایت فراه می‌گوید که ‌خبرنگاران در آن ولایت نمی‌توانند به موضوعات دلخواه شان بپردازند و در بسیاری از موارد موضوعات خبری را که دنبال می‌کنند باید با اداره اطلاعات و فرهنگ شریک بسازند.

در ولایت غور هم اداره اطلاعات وفرهنگ یگانه نهاد پاسخگو برای رسانه ها شده است.

نوراحمد حبیبی از خبرنگاران در ولایت غور می‌گوید که آنها در مورد عملکرد هر اداره دولتی که خواسته باشند اطلاعات بدست بیاورند، باید از اطلاعات و فرهنگ معلومات بخواهند.

این درحالی است که در بسا موارد اداره اطلاعات و فرهنگ درمورد کارهای سایر اداره‌ها معلومات کافی ندارد تا بدسترس رسانه‌ها قرار دهد.

او می‌افزاید که ‌این مساله از یکطرف کندی در روند اطلاع رسانی را ایجاد کرده و ازجانب دیگر خبرنگاران نمی‌تواند به اطلاعات مورد نیاز شان دسترسی پیدا کنند.

در ولایت بادغیس نیز خبرنگاران با دشواری‌های مبنی بر دسترسی به اطلاعات دست پنجه نرم می‌کنند.

عبدالرازق صدیقی یک تن از خبرنگاران در ولایت بادغیس می‌گوید که درین ولایت هم اطلاعات و فرهنگ تنها نهاد پاسگو برای رسانه‌ها است.

او می‌گوید که در گذشته همه نهادها برای رسانه‌ها پاسخگو بودند، اما پس از تحول اخیر هیچ کدام از نهادهای کلیدی بخش روابط عمومی ندارند و باید در هر مورد برای اخذ اطلاعات به اداره‌ی اطلاعات وفرهنگ مراجعه شود.

درهمین حال نهادهای حامی خبرنگاران در حوزه غرب این وضعیت را در رابطه به دسترسی به اطلاعات، نگران کننده می‌خوانند.

محسن کریمی نماینده دفتر نی در حوزه‌ی غرب می‌گوید که با تحول اخیر رسانه‌ها آزادی قبلی را ندارند و به سختی می‌توانند به سوالات شان پاسخ بیابند.

او می‌گوید که این مشکلات زمانی رفع می‌شود که تمام دوایر دولتی به رسانه‌ها پاسخگو باشند و برای پاسخگویی بهتر، بخش‌های روابط عمومی شان فعال شود.

در مورد چالش‌ها ومشکلات خبرنگاران ولایات حوزه غرب، نتوانستیم دیدگاه مسئولان ولایات بادغیس و فراه را با خود داشته باشیم.

اما مولوی عبدالحی زعیم رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت غور می‌گوید که پاسخگویی این نهاد در مورد عملکرد تمام ادارات تصمیم مرکز بوده و مبنی بر ارائه اطلاعات توسط سایر نهادها، تاکنون برای آنان هدایتی نرسیده است.

درهمین حال مسئولان اداره اطلاعات وفرهنگ هرات نیز برخی محدودیت‌های فرا راه رسانه‌ها را رد نمی‌کنند.

نعیم الحق حقانی رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گویدکه پس از این تلاش می‌شود تا بخش‌های عمومی در ادارات دولتی درین ولایت فعال شوند تا در قسمت دست‌رسی به اطلاعات سهولت‌هایی لازم برای خبرنگاران فراهم شود.

نگرانی از محدودیت‌ها در رابطه به دسترسی به اطلاعات وکار اطلاع رسانی درحالی وجود دارند که  رسانه‌ها و خبرنگاران از لحاظ اقتصادی نیز روزهای دشواری را سپری می‌کنند.

چنانچه با تحول اخیر و روی کار آمدن امارت اسلامی، بسیاری از خبرنگاران وظایف شان را از دست داده‌اند و برخی رسانه‌ها هم فعالیت شان متوقف شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA