ads

معلولان دایکندی خواهان پرداخت شدنِ معاش‌های شان

شماری از افراد دارای معلولیت در دایکندی از روبرو شدن با وضعیت دشوار اقتصادی، شکایت دارند. آنها از حکومت جدید و نهادهای بین‌المللی می‌خواهند که در رابطه به وضعیت اقتصادی آنها و پرداخت معاشات شان، رسیدگی کنند.

مسعود اختیاری
13 قوس 1400
معلولان دایکندی خواهان پرداخت شدنِ معاش‌های شان

سید طالب موسوی، فردی است که در اثر یک انفجار، در مسیر ولایت ارزگان، از دو پا معلول شده است. او در حال حاضر مصارف یک خانواده هشت نفره را از طریق دکان تعمیرگاه ساعت در بازار نیلی، تامین می‌کند. اما او از وضعیت کار و بار خود شکایت دارد.

موسوی می‌گوید که یگانه عاید افراد دارای معلولیت معاشی بود که سالانه از سوی دولت برای آنها پرداخت می‌شد. اما در سال جاری نصف معاش‌ آنها هم از سوی دولت پرداخت نشده است.

 او از حکومت جدید و نهادهای بین المللی می‌خواهد که به وضعیت افراد دارای معلولیت توجه کنند تا از وقوع فاجعه جلوگیری شود.

محمد دانش، یک فرد معلول دیگر و رئیس انجمن رشد معلولین در دایکندی می‌گوید که او نگرانی دارد که با ادامه وضعیت موجود، در زمستان پیش‌رو خانواده‌هایی که سرپرست‌های شان معلول هستند، اطفال شان را از دست بدهند.

به قول دانش، تحولات سیاسی، خشک‌سالی و شیوع کرونا مردم را با مشکلات اقتصادی دچار کرده اند و در این میان بیشترین آسیب را معلولان متحمل شده‌اند.

دانش افزود که شماری از زنان و مردان دارای معلولیت که پیش از این در شهر نیلی مصروف کسب و کار بودند، حال مجبور شده‌اند درب دکان‌های شان را ببندند. زیرا توانایی تامین کرایه و برق دکان خود را نداشتند.

او از نهادهای بین المللی می‌خواهد زمینه اشتغال را برای افراد دارای معلولیت فراهم کند.  

با این حال، دور محمد حیدری، آمر شهدا و معلولین دایکندی در رابطه به پرداخت نشدن معاشات افراد دارای معلولیت، می‌گوید که اکنون در این رابطه وعده‌ای داده نمی‌تواند. زیرا هنوز طرزالعملی در این مورد دریافت نکرده‌ است.

اما حیدری در رابطه به رسیدگی به وضعیت معلولان ابراز خوشبینی دارد و می‌گوید که حکومت به مشکلات افراد دارای معلولیت توجه خواهد کرد.

آقای حیدری مشکلات افراد دارای معلولیت در دایکندی را می پذیرد و تایید می‌کند که آنان زندگی سختی را می‌گذرانند و اگر معاشات شان پرداخت نشود، مشکلات آنها جدی‎تر خواهد شد.

طبق معلومات این مسئولان، 3 هزارو 800 معلول طبیعی از دولت امتیاز دریافت نمی‌کنند و تنها 4 هزار و 800 خانواده شهدا و معلولان نظامی، در آمریت شهدا و معلولین دایکندی ثبت هستند و معاش دریافت می‌کنند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA