ads

در یک‌ونیم ماه گذشته 40 غیر نظامی در هرات کشته شده‌اند

گروه کاری حفاظت از غیر نظامیان در ولایت هرات، افزایش خشونت‌ها و سقوط پی‌هم ولسوالی‌ها را نگران کننده خوانده و از کم‌توجهی‌ها به قوانین بین‌المللی بشر دوستانه، انتقاد می‌کند.

نویسنده: مهرو سروری
17 سرطان 1400
در یک‌ونیم ماه گذشته 40 غیر نظامی در هرات کشته شده‌اند

آنان، با صدور قطع‌نامه‌ای هر نوع تحرک نظامی که منجر به آسیب جانی و مالی به غیر نظامیان گردد را محکوم کرده و بر پایان بی‌قید و شرط خشونت در محل‌های مسکونی تاکید کردند.
سید اشرف سادات؛ مسوول گروه حفاظت از غیر نظامیان در ولایت هرات، در یک نشست خبری گفت که تشدید حمله‌های طالبان در ولسوالی‌های این ولایت، زنده‌گی قریه‌نشینان را مختل ساخته و باعث آواره‌شدن آنان گردیده است.
به گفته وی، با سقوط هر ولسوالی، بیشترین آسیب را غیر نظامیان متحمل می‌شوند.
درهمین حال جواد عمید؛ عضو گروه حفاظت از غیر نظامیان، با ابراز نگرانی از تلفات افراد ملکی در ولسوالی‌های هرات، گفت که از اول ماه جوزا تا ۱۵ سرطان سال جاری هجری خورشیدی ۴۰ غیر نظامی در این ولایت کشته و ۶۱ تن نیز زخمی شدند.
وی، تاکید کرد که در این میان زنان و اطفال نیز شامل می‌باشند.
با این حال، شماری از فعالان حقوق زن به این باورند که با تشدید خشونت‌ها و گسترش دامنه جنگ و ناامنی در ولایت‌های مختلف، زنان بیشترین قربانی را متحمل گردیده و در بیشتر موارد حقوق اساسی شان نقض گردیده است.
از سویی هم، برخی از استادان پوهنتون هرات، از طرف‌ها مذاکره‌کننده می‌خواهند که برای جلوگیری از کشتار غیر نظامیان دست از خشونت بردارند.
با این حال، شماری از فعالان مدنی در ولایت هرات، با راه‌اندازی کمپاین جمع‌آوری ۵۰۰ هزار امضا از شهروندان کشور، خواهان تامین صلح دایمی و همه شمول شدند.
آنان، هدف از راه‌اندازی این کمپاین را صلح‌خواهی و رساندن صدای دادخواهی شان به گوش طرف‌های جنگ در افغانستان و جامعه جهانی عنوان کردند.
این درحالی‌ست که با توقف مذاکرات صلح و خروج ۹۰ درصدی نیروهای خارجی از افغانستان، آتش جنگ در ولایت‌های مختلف، شعله‌ورتر شده و در حال حاضر، بیش از ۳۰ ولسوالی در ولایت‌های غربی، به گونه‌ کامل در تصرف طالبان قرار دارد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA