ads

درگیری‌ها در کندز؛ بی‌جا شده‌گان به کمک نیاز دارند

شماری از نماینده‌گان مردم کندز در ولسی جرگه و فعالان مدنی می‌گویند که ده‌ها خانواده در این ولایت، در نتیجه جنگ و ناامنی‌های اخیر از خانه‌های شان بی‌جا شده و به کمک‌های فوری نیاز دارند.

نویسنده: خیرالبنات سادات
2 سرطان 1400
درگیری‌ها در کندز؛ بی‌جا شده‌گان به کمک نیاز دارند
عکس از شبکه‌های اجتماعی

نماینده‌گان مردم کندز در ولسی جرگه و فعالان مدنی این ولایت، از حکومت و نهادهای کمک‌رسان خواستند که هرچه زودتر، به وضعیت بی‌جا شده‌گان در ولایت کندز رسیده‌گی کنند.
از سویی هم، این نماینده‌گان مردم می‌گویند، وضعیت امنیتی ولایت کندز نگران‌کننده است و در صورتی که کمک‌های هوایی برای تقویت صفوف جنگ اعزام نشود، این ولایت به تصرف طالبان در خواهد آمد.
شکیبا جواد هاشمی؛ یک تن از فعالان مدنی ولایت کندز، امروز چهارشنبه (2 سرطان) در یک نشست خبری گفت، با تشدید جنگ شمار زیادی از باشنده‌گان این ولایت، از خانه‌های شان بی‌جا شده‌اند، اما تا کنون هیچ‌گونه کمکی از سوی حکومت و یا نهادهای غیر دولتی، به آنان نرسیده است.
به گفته وی، مردم به آب آشامیدنی دسترسی ندارند و حتی یک قرص نان در این ولایت، صد افغانی به فروش می‌رسد.
وی افزود، در صورتی‌که کمک‌های انسانی به موقع به آنان نرسد، فاجعه انسانی رخ خواهد داد.
اما عبدالباسط انصاری؛ سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت کننده‌گان، به کلید گفت که این وزارت، برنامه‌های لازم را برای کمک به بی‌جاشده‌گان در ولایت‌ها ناامن روی دست دارد.
به گفته انصاری، وزارت امور مهاجرین در حال سروی خانواده‌های بی‌جا شده است و پس از اتمام آن، کمک‌های لازم به بی‌جا شده‌گان فراهم خواهد شد.
همزمان با این، بصیره رسولی؛ نماینده مردم کندز در ولسی‌جرگه می‌گوید، در اثر بی کفایتی مسوولان سکتورهای امنیتی، ولسوالی‌های این ولایت یکی پی دیگری به تصرف طالبان درآمده و شهر کندز نیز در یک قدمی سقوط قرار دارد.
وی افزود، اگر وضعیت جنگی در ولایت کندز مهار نشود، مرکز این ولایت نیز به‌گونه کامل از کنترول نیروهای افغان بیرون خواهد شد.
از سویی هم، نقیب الله مومند؛ یک‌تن از باشنده‌گان شهر کندز می‌گوید، 9 ولسوالی به‌گونه کامل در کنترول طالبان قرار دارد و جنگ به حومه‌های مرکز این ولایت رسیده است.
به گفته وی، نیروهای افغان شش ولسوالی کندز را بدون درگیری، ترک کرده‌اند و تمام وسایل و تجهیزات آنها به‌دست طالبان افتاده است.
اما وزارت امور داخله می‌گوید، عملیات تصفیوی و پاک‌سازی در تمامی بخش‌های ولایت کندز آغاز گردیده و تا تصفیه کامل این ولایت از وجود طالبان، ادامه خواهد داشت.
احمد ضیا ضیا؛ معاون سخنگوی وزارت امور داخله در صحبت با کلید گفت، در حال حاضر درگیری‌ها در تمامی ولسوالی‌های کندز جریان دارد و ولسوالی‌خان آباد نیز از تصرف طالبان بیرون شد.
گفتنی‌ست که پس از آغاز روند بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان، درگیری‌ها در کشور به‌گونه بی پیشنه‌ای شدت یافته است.
بر اساس گزارش‌ها، در حال حاضر درگیری‌ها میان نیروهای افغان و طالبان، در بیشتر از بیست ولایت، جریان دارد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA